Sampling - spravna vec?
Me prijde ten clanek v pohode a rekl bych, ze se neomezuje jen na hh komunitu a da se rozvest na sirsi debatu.
O tom, ze vykrast celej instrumentalni podklad, ktery tvori teziste cele skladby, je prasarna, asi nikdo nepochybuje. Ale je mozna tezke a asi hodne individualni, kde nastavit hranici, co jeste je originalni, tvurci a pripustne a co uz ne. Tady zaznelo, ze i pouziti presetu nejakeho syntaku je spatne. Me to jako cloveku, pro ktereho je primarnim cilem skladba a atmosfera, nijak spatne neprijde. Co na tom, ze mi ten spravny zvuk nekdo prednastavil, kdyz moje prace je vytvorit z nej melodii nebo ho pouzit na spravnem miste, kde vytvori ten spravny pocit? A co crate diggi'n? Kde je tam hranice? Jak stary musi byt hudebni kousek, ktery vykradu, aby to bylo tolerovane? Neni zde opet dulezitejsi, jestli tim, ze ho treba zasadim do noveho kontextu vytvorim neco noveho?
O tom, ze vykrast celej instrumentalni podklad, ktery tvori teziste cele skladby, je prasarna, asi nikdo nepochybuje. Ale je mozna tezke a asi hodne individualni, kde nastavit hranici, co jeste je originalni, tvurci a pripustne a co uz ne. Tady zaznelo, ze i pouziti presetu nejakeho syntaku je spatne. Me to jako cloveku, pro ktereho je primarnim cilem skladba a atmosfera, nijak spatne neprijde. Co na tom, ze mi ten spravny zvuk nekdo prednastavil, kdyz moje prace je vytvorit z nej melodii nebo ho pouzit na spravnem miste, kde vytvori ten spravny pocit? A co crate diggi'n? Kde je tam hranice? Jak stary musi byt hudebni kousek, ktery vykradu, aby to bylo tolerovane? Neni zde opet dulezitejsi, jestli tim, ze ho treba zasadim do noveho kontextu vytvorim neco noveho?
ok, takze:
kexik: ja sa na to rozhodne nepozeram z pohladu hip-hopu. a k tomu ze tu nik nerobi hiphop - co tak venti? dj side? a kopec dalsich? to sa nerata?
biscuit: no vidim, ze tebe ide skor o to ripnut do mna ako sa vyjadrit k teme. ok, beriem to. musis vyuzit tuto moznost)))
tudy: to, ze nazov topiku je zavadzajuci nema nic spolocneho s tym clankom. samplovanie je normalna vec, to je jasne. v clanku tato tema sa nerozobera. btw, je tu vela ludi, ktori robia kvalitny crate digging - vec, opak, hajtkovic. v cechach - dj side. a to len v ramci HH
kexik: ja sa na to rozhodne nepozeram z pohladu hip-hopu. a k tomu ze tu nik nerobi hiphop - co tak venti? dj side? a kopec dalsich? to sa nerata?
biscuit: no vidim, ze tebe ide skor o to ripnut do mna ako sa vyjadrit k teme. ok, beriem to. musis vyuzit tuto moznost)))
tudy: to, ze nazov topiku je zavadzajuci nema nic spolocneho s tym clankom. samplovanie je normalna vec, to je jasne. v clanku tato tema sa nerozobera. btw, je tu vela ludi, ktori robia kvalitny crate digging - vec, opak, hajtkovic. v cechach - dj side. a to len v ramci HH
Amorph: vcelku s Tebou souhlasím.
Myslím, že ta hranice pro použití hotového presetu, či samplu je daná tím, zda ho použiješ jako prostředek pro svou melodii, která je stěžejní, NEBO zda je samotný zvuk natolik nosný a melodie naopak jednoduchá. Jde o to, co z toho převažuje.
Např. v soudobé "komerčnější" elektronické hudbě, kde je spousta motivů až trapně jednoduchá a hlavní efekt dělá zvuk, by se měl každý zamyslet, zda chce, aby byl opravdu jeho a mohl na to být právem hrdý.
Naopak v muzice, kde je hlavní hudba a zvukové aranže jsou jí přizpůsobené (tzn. že jsou dělány tak, aby hudbě napomáhaly vyjádřit to co bylo myšleno samotnou hudbou), se nebudu bát použít samplované Hammondy, které už za mě udělal mnohem lépe někdo jiný.
Snad jsem to napsal aspoň trochu srozumitelně
Myslím, že ta hranice pro použití hotového presetu, či samplu je daná tím, zda ho použiješ jako prostředek pro svou melodii, která je stěžejní, NEBO zda je samotný zvuk natolik nosný a melodie naopak jednoduchá. Jde o to, co z toho převažuje.
Např. v soudobé "komerčnější" elektronické hudbě, kde je spousta motivů až trapně jednoduchá a hlavní efekt dělá zvuk, by se měl každý zamyslet, zda chce, aby byl opravdu jeho a mohl na to být právem hrdý.
Naopak v muzice, kde je hlavní hudba a zvukové aranže jsou jí přizpůsobené (tzn. že jsou dělány tak, aby hudbě napomáhaly vyjádřit to co bylo myšleno samotnou hudbou), se nebudu bát použít samplované Hammondy, které už za mě udělal mnohem lépe někdo jiný.
Snad jsem to napsal aspoň trochu srozumitelně

Petr Tudy Holubář - INSANIA, RIVER
Tvorba + dema nástrojů: http://www.soundcloud.com/tudy-cz
Tvorba + dema nástrojů: http://www.soundcloud.com/tudy-cz
amorph: souhlas. treba s tim presetem, to je jako kdyby nekdo rek, ze pouzit stradivarky, je hnus a je mu z toho na bliti. jasne, ze kdyz na stradivarky vrznu jeden ton a rikam, tak je to trapny, protoze tam zase neni nic kreativniho, ale kdyz ten zvuk pouziju kreativne - at uz melodii nebo kolazi s jinyma zvukama, tak ze tam proste sedi a patri, neni duvod aby se z toho nekomu delalo soufl... i kdyz to asi byla nadsazka.
karaoke: chtel jsem jenom abys byl v klidu. nic vic a nic min. moje ikonka souvisi s moji mentalitou a nazory se kterejma se ztotoznuju. nevim jak jses na tom se znalostma statnich symbolu, ale asi nic moc, jinak bys to pochopil...
vubec mi nevadi, ze jsou tu novi clenove, naopak. ale byl bych moc rad, kdyby sem prinaseli jen pozitiva a ne se tady hned hasterili. vsechno (skoro) jde rict (nebo napsat) v klidu. proste mi prislo, ze tu za neco bojujes, ale proti tobe nikdo valcit nechce. jestli jsem se spletl, tak se omlouvam, ale nemam ten pocit
vubec mi nevadi, ze jsou tu novi clenove, naopak. ale byl bych moc rad, kdyby sem prinaseli jen pozitiva a ne se tady hned hasterili. vsechno (skoro) jde rict (nebo napsat) v klidu. proste mi prislo, ze tu za neco bojujes, ale proti tobe nikdo valcit nechce. jestli jsem se spletl, tak se omlouvam, ale nemam ten pocit
No samplovanie celych fraz je v HH cosi ako vseobecne pouzivana a tolerovana vec. Voci tomu sa v zasade nikto neburi. Casom som pochopil aj preco, kedze od ludi typu slovenskych post-pubertualnych hh producerov resp. zamorskych niggaz jednoduchcej mozgovej konstrukcie asi tazko cakat vyssie dusevne vykony na urovni VSTi, syntez zvuku ci efektovych procesorov.
karaoke: dj side je kto? kopec dalsich? zbastim ti tak maximalne ventiho, ale to je nejaka clenska zakladna? 
ak nie si ochotny pripustit ze sa na problem divas z ciste hiphopoveho hladiska, tak potom neviem... vadi ti sedem tonov z novosvetskej symfonie v americkom filme? vadi ti, ked portishead pastnu na zaciatok pesnicky 4 sekundy tracku od weather report? vadi ti tisickorunacka v reklame na bmg invest? to je vsetko samplovanie...

ak nie si ochotny pripustit ze sa na problem divas z ciste hiphopoveho hladiska, tak potom neviem... vadi ti sedem tonov z novosvetskej symfonie v americkom filme? vadi ti, ked portishead pastnu na zaciatok pesnicky 4 sekundy tracku od weather report? vadi ti tisickorunacka v reklame na bmg invest? to je vsetko samplovanie...
bisquit: omyl, nesnazim sa s nikym bojovat. s kym ako? len som vyjadril suhlas s prispevkom od spina. inak prijmam ospravdlnenie;o)
hawkens: zas to iste. na zaklade coho to tvrdis? hiphop sa nerobi len v amerike (a uz vobec nie len "niggaz" ho robia). podla mna nemas dostatocny prehlad. crunk je cely zalozeny na vsti. uz nehovorim o alternativnych veciach typu ttc z big dada. samozrejme ze to nevies, ked poznas len kontrafakt a 50centa.
kexik: tak tento tvoj prispevok vobec nechapem. preco by som mal pripustit, ze sa na vec pozeram z hiphopoveho hladiska? asi ma s niekym mylis. dj side - nakolko viem, tiez sem obcas pise. ale vobec to nechcem rozoberat. proste su tu ludia, ktori robia hiphop. ty si tvrdil opak. a ohladom toho ze mi vadi samplovanie u portishead? a to ostatne? neviem co to ma spolocneho s tym, o com tu pisem a vobec to nie je pravda...
hawkens: zas to iste. na zaklade coho to tvrdis? hiphop sa nerobi len v amerike (a uz vobec nie len "niggaz" ho robia). podla mna nemas dostatocny prehlad. crunk je cely zalozeny na vsti. uz nehovorim o alternativnych veciach typu ttc z big dada. samozrejme ze to nevies, ked poznas len kontrafakt a 50centa.
kexik: tak tento tvoj prispevok vobec nechapem. preco by som mal pripustit, ze sa na vec pozeram z hiphopoveho hladiska? asi ma s niekym mylis. dj side - nakolko viem, tiez sem obcas pise. ale vobec to nechcem rozoberat. proste su tu ludia, ktori robia hiphop. ty si tvrdil opak. a ohladom toho ze mi vadi samplovanie u portishead? a to ostatne? neviem co to ma spolocneho s tym, o com tu pisem a vobec to nie je pravda...
HH
Tu nejde o styl ale o kvalitu prace...o nicom inom to cele nie je...tak isto ako v hiphope, tak isto aj v inych zanroch mozu byt vykradane veci alebo skladby zlozene z nevlastnych prefabrikovanych loopov...mne sa osobne hiphop styl paci, ale ak je to kvalitne urobene,cize ziadny primitivizmus ako kontrafakt a podobne...inac, nie som vobec proti ziadnemu stylu, pre mna je skladba bud dobra alebo zla a nezavisi na style...kazdy styl ak je dobre spraveny ma svoje charakteristicke crty, a to sa mi na tom prave paci...
Naposledy upravil(a) bassline dne 30 kvě 2006 13:20, celkem upraveno 1 x.
karaoke: pretoze sa divas na problem z hiphopoveho hladiska so vsetkym co k hiphopu patri, vratane znackovania a pozerstva. co sa tyka toho kto chodi na ezone a robi hiphop, vytahujes jeza z chlpatej deky. v kazdom kostole sa najde ateista, ale je dost odveci tvrdit, ze ti kostol poskytne o ateizme nezaujatu diskusiu. ak tvrdis ze to co pisem o filme, tisickorunacke a portisheade nie je pravda, tak nevyvracias moj nazor ale fakty. a fakty sa vyvratit nedaju. ja som chcel tymi prikladmi zaviest debatu smerom k tomu, ze niektore formy kradnutia umeleckeho vytvoru bezne tolerujeme a ine nam vadia. napriklad sa nam zda ze taky vytvor je bezcenny. chcel som vediet ci povazujes film bezcenny preto, ze v nom niekto pouzil napriklad hudbu z ineho filmu (vypukly priklad je trebars american beauty a shawshenk redemption). len sa mi zda ze nechces diskutovat, ale si len potvrdit vlastny nazor. a v tom nemozem sluzit.
s tim presetem je to asi pravda jak pisete
smulu maji jenom ti co tu hudbu delaji, profesionalni deformace -
koupil jsem si synth, co si asi kazdy skusi vzdy prvni jsou nejake ty presety
rikam si aaaaa A15 je fakt dobryyy, potom ho slysim, nezmenen v rnb hitu jedne tmavsi zname kocky-radobyzpevacky
... fakt je ze ucel sveti prostredky... dulezity je hlavne vysledek
osobne ale nepouziju nic ci udelal nekdo jiny a to smycky a presettingy instrumentů
smycky si delam sám, banky rovnez
kamarad robi vyborne dnb, semtam nejaky ten preset pouzije, pokud ho neznam, nevadi, pokud jsem ten preset, nebo zvuk (loop-cokoliv) uz slysel, tak mi to okamzite praskne do usi, asi proto je nepouzivam, ze se bojim, ze to v tom ostatni poznaji... nadruhou stranu proc?
a stim hiphopem - jsem uz kvalitni hiphop neslysel 10let, a to mi je 11:) (doufam ze se za tuto vetu na me nebude nikdo zlobit, je to spis hloupa narazka)
smulu maji jenom ti co tu hudbu delaji, profesionalni deformace -
koupil jsem si synth, co si asi kazdy skusi vzdy prvni jsou nejake ty presety
rikam si aaaaa A15 je fakt dobryyy, potom ho slysim, nezmenen v rnb hitu jedne tmavsi zname kocky-radobyzpevacky
... fakt je ze ucel sveti prostredky... dulezity je hlavne vysledek
osobne ale nepouziju nic ci udelal nekdo jiny a to smycky a presettingy instrumentů
smycky si delam sám, banky rovnez
kamarad robi vyborne dnb, semtam nejaky ten preset pouzije, pokud ho neznam, nevadi, pokud jsem ten preset, nebo zvuk (loop-cokoliv) uz slysel, tak mi to okamzite praskne do usi, asi proto je nepouzivam, ze se bojim, ze to v tom ostatni poznaji... nadruhou stranu proc?
a stim hiphopem - jsem uz kvalitni hiphop neslysel 10let, a to mi je 11:) (doufam ze se za tuto vetu na me nebude nikdo zlobit, je to spis hloupa narazka)
aby som to zhrnul - ja som ten clanok pochopil asi tak, ze je uplne pod uroven "producenta" "tvorit" z uz vytvorenych celych stop, melodii a default patternov. to co potom vznika je produkcia niekoho ineho a nie nejakeho ... , co tam pouziva tovarenske sample, patterny a zvuky. tot vso.
ps: je nieco uplne ine, ked v ramci nejakeho respektu, alebo pod. dovodov niekto so suhlasom autora cosi pouzije... (sampel myslim)
ps2: a samozrejme je vela uplne perfektnych albumov, ktore su komplet spravene z vykradnutych samplov - chemical brothers - exit planet dust, dj shadow - entroducing... to su genialne veci, zo samplov autorov, ktori mozu byt iba pocteni, ze si ich tito umelci (aj ked pri chemical to uz asi ani tak pravda nie je) vybrali do svojej mozaiky.
cize asi to tak nakoniec vychadza, ze to zavisi vsetko od cloveka, jeho zameru a umeleckeho citenia...
ps: je nieco uplne ine, ked v ramci nejakeho respektu, alebo pod. dovodov niekto so suhlasom autora cosi pouzije... (sampel myslim)
ps2: a samozrejme je vela uplne perfektnych albumov, ktore su komplet spravene z vykradnutych samplov - chemical brothers - exit planet dust, dj shadow - entroducing... to su genialne veci, zo samplov autorov, ktori mozu byt iba pocteni, ze si ich tito umelci (aj ked pri chemical to uz asi ani tak pravda nie je) vybrali do svojej mozaiky.
cize asi to tak nakoniec vychadza, ze to zavisi vsetko od cloveka, jeho zameru a umeleckeho citenia...