Tak už po pár týdnech s SP4-7 a nově i s PC3-K6

mohu ještě více potvrdit, že Kurzweil má naprosto bezkompromisní sound na stage a živý produkce, a to i po stránce programů z importovaných multisamplů. Moje user samply, které ve Waldorfu Blofeld a Rolandu Juno G zněly v živém mixu na stage mizerně (stejně jako všechny další interní zvuky v těchto nástrojích), v PC3K6 znějí plně a čitelně po celé klávesnici. Třeba nasamplované Vermona E-Piano zní v PC3K6 úplně stejně jako v originále Vermona a absolutně ne jako nějaký digi sampler (ani náznak nějaké digitalizace), asi si tu K6 polepím tou černou koženkou co je na E-pianu Vermona, s tou typickou vůní barového kouře

Tak hlavně ať mi ještě jednou někdo řekne, že je to hlavně o kvalitě samplů a že softwarové sampler programy tím, že v PC mohou mít samply velikost řádově i v GB, musí zákonitě znít lépe. Naprostý nesmysl! Na nejnižší možnou hranici řádově desítek, max. stovek kB (na každý vzorek) stažené samply v PC3K6 znějí méně ostře a digitálně, více věrněji, muzikálněji, daleko lépe se prosazují v mixu atd než z PC software samplerů nebo z toho Waldorfu a Juno G. Takže je to hlavně o DAC převodnících a out preampech. A ty Kurzweil umí, kdežto Roland, Korg, Yamaha už asi ani moc ne a poctivý stage sound svých starších stanic dnes nahrazují zřejmě nějakou levnou čínskou knowhow na moderní digitální studiový high-end sound, což je ovšem nepoužitelné na stage pro simulace klasických keyboardů i akustických nástrojů, jak jsem zjistil.
A jedna maličkost pro majitele SP4-7: interní ROM je shodná s SP5-8, tj. i když obsahuje pouze 128 továrních + 64 user programů, je v ní přes 800 samplů a keymaps pravděpodobně zcela totožných jako v SP5-8 (ale nikoliv přes 900 jako v LE, nezkoušet přehrát ROMku z PC3 LE do SP4-7 nebo do SP5-8 - nevejde se tam vše a zhavaruje!!!), proto lze do SP4-7 nahrát i vlastní zvuky z PC3 (K nebo LE) a fungují v tom nejen všekeré programy vytvořené na PC3 z KB3 organ a VA-1 syntézy, ale vlastně i skoro všechny z VAST a ROM vzorků! Pomocí PC editoru od Soundtower za necelých 70 USD lze v SP4-7 přepisovat i interní tovární banky, takže lze nahrát a nahradit všech 128+64 zvuků dle libosti, pouze efekty je třeba nahradit zvlášť, interní v SP4-7 jsou jinak řazené než v PC3 a nelze je přidávat ani nahrazovat pomocí PC editoru, což ale vůbec nevadí, kvalitativně jsou naprosto stejné jako v PC3K. Tak lze do SP4-7 dostat i tovární a user programy původně z K2000 a K2500, pouze po jejich předchozí konverzi do PC3(K). Tím považuji SP4-7 za nejlepší stage piano všech dob, je lehčí než PC3-K6 a ta oktáva a něco navíc proti K6 je výhoda na stage, zvuk z toho leze cca stejně kvalitní jako z PC3-K6. A přitom nejsou na délku o nic moc delší než jiné 5-oktávové, protože na délku končí těsně za klávesnicí, všechny ovladače jsou nahoře na panelu nad klávesnicí, jak prozíravé - takhle se mi to snadněji ovládá a taky se to vejde i ve futrálu na zadní sedadlo do auta, což žádné jiné 6 a více oktávové nevešly. Programy nahrané do SP4-7 mohou mít stejně zón jako v PC3, takže i všechny ty fantastický akustický a e-piana z 15-25 zón na program ze všech K2k až PC3K modelů lze třeba v PC3(K/LE) ještě uživatelsky doupravit a nahrát do SP4-7 a zní to tam v plný parádě! Pokud nebudu vyloženě potřebovat zvuky ze svých samplů, na žádné podium K6 tahat nebudu, ale vezmu si vždy raději stage piano SP4. A když se potom v SP4 udělá třeba setup ze dvou importovaných user programů např. Memorymoog#4 a Old Jupiter Pad (původně user programy pro K2500), se stage pianem to nemá už nic společnýho, protože konkrétně tenhle polysyntový setup zní v živém mixu líp - plněji, analogověji, průrazněji atd než jakýkoli mně známý novější VA včetně Roland Jupiter 50 a ... teď už je asi zbytečné jmenovat dále, podle mě Jupiter 50/80 je zvukově asi nejlepší současný VA a ROMpler emulátor všech klasických syntezátorů, ale do studiových podmínek, ne na stage. No to taky, ale musí být zajištěn high-end sound stejně jako ve studiových podmínkách. Ale bez PC editoru, příp. bez možnosti tvorby programů na míru v PC3(K/LE) má SP4-7 smysl opravdu jen jako stage piano, nikoliv univerzální keyboard a už vůbec ne stage VA polysynt. S tím editorem, příp. kdo má na editaci nějaký plný PC3(LE,K), tak rozhodně ano, SP4 i jako komplexní stage univerzální základ. Když vezmu v potaz cenu, tak je SP4 naprosto bez konkurence, včetně čehokoliv od Nord (ten má pouze lepší Wurli simulace, jinak ale nic, buď rovnocenné nebo SP4-7 jednoznačně více možností při cca stejné celkové kvalitě zvuku, akustické klavíry a Rhodes piána má podle mne na první dojem lepší Kurzweil SP4-7 - tedy ne ty interní se zbytečně moc efekty, ale user upravené a importované z PC3, třeba tak syrový drsný Rhodes piano, co jde udělat na PC3(K/LE), jsem ještě nikdy na ničem jiném neslyšel, ale zcela jako originál to samozřejmě ani zde stále není, zde ale spíše už jen pocitově ze hry samotné, nikoli zvukem...
A ještě jeden postřeh, myslím, že Kurzweil nezvolil vhodné označení pro PC3 LE - kdo totiž zná Korgy, tak jistě ví, že plné Tritony Studio měly kvalitní i stage sound, třeba piána a simulace klasických keyboardů, zatímco Triton Le byl zvukově spíše jedna velká mizerie, zejména co se týče akustickýho piána na stage použití, takový ten typický Korgácký laciný digitální nádech a tenký, poloviční sound. Kurzweil SP4 i LE i nejvyšší PC3K verze znějí naprosto stejně dobře všechny, možná jen u SP4 je patrný zcela v nejnižších tónech občas horší antiliasing, tedy pronikání zbytkových vyšších kmitočtů po digitalizaci do celkového zvuku, což tam samozřejmě nepatří, ale v každém mixu se to určitě snadno ztratí, Roland, Korg i Yamaha je na tom v tomto směru daleko hůře
