Musik Elektronik Geithain (ME Geithain)
Nekolik informaci k firme Musikelektronik Geithain. Jsou to puvodne DeDeRoni z visky Geithain blizko Lipska, hlavni guru firmy je stary elektotechnicky matador Jochen Kiesler (pripomina mi nase 2 Audioptaky Dudka se Sykorou), konstrukci beden a zesilovacu se zabyva 40 let... MEG puvodne vyrabeli studiove monitory, posleze zacali delat i hifi verze studiovych monitoru. Jejich specialitou jsou aktivni bedny, ktere maji stredak s vyskacem v ose basoveho reproduktoru a kardioidni/ledvinovou/smerovou charakteristiku basu. Webove stranky teto firmy jsou des-bes (informace o mnohych produktech jen na nemecke mutaci stranek http://www.me-geithain.de/). Webove stranky by mozna v roce 1995 byly celkem fajn, dnesni optikou ... Ale to asi neni az tak dulezite. Priznam se, ze na mne firma pusobi zcela vychodoblokove: vyborne dotazeny technicky/produktove, priserne marketingove...
Aktivni bedny RL 901 K
http://www.me-geithain.de/download/rl901k.pdf
Jedna se o tripasmovou bednu, ktera ma tzv. kardioidni charatkeristiku vyzarovani na basech. Obvykle bedny maji vyzarovani smerem k nizsim kmitoctum vsesmerove, zatimco u Geithainu je stale smerove. Jaka je v tom finta nevim, kazdopadne to pry strasne moc pomaha v malo zatlumenych mistnostech. Skutecny poslech za bednama je zajimavy... Basy opravdu nikde...
Je to aktivni bedna, ktera v sobe obsahuje aktivni vyhybku a 3 kanaly mosfet zesilovacu pro kazdy repro samostatne. Jedine co je treba pripojit pres XLR konektor je regulator hlasitosti a zdroj zvuku a muzeme hrat!
Vzhledove je to studiovy monitor se vsim vsudy (design a la vysilacka Wehrmachtu) ale tytez bedny delaji v opticky zkousnutelnejsi variante. Hodnoceny studiovy monitor ma svoji designovou consumer verzi s nazvem ME 901 KA ( http://www.me-geithain.de/download/me901ka.pdf ). To ze je to consumer verze pozname jen podle vzhledu, nastesti osazeni ani zesilovace se nemenily.
Kde a jak se poslouchalo?
Studio Savita, Jablonec nad Nisou, retezec: zdroj hodin clock: A/D prevodnik Forssell, Zvukova karta RME, D/A prevodnik Forssell MDAC-2, regulace hlasitosti Forssell, a samotne bedny. Kabelaz standardni profi, zadne woodoo serepeticky. Nahravky opravdova vsehochut od Abby pres Ivana Mladka po J.E. Gardinera ci vlastni tvorbu

A jak se to jevi poslechove?
Lepe sfazovane bedny jsem jeste v zivote neslysel, to je opravdu obrovska poklona. Mozna B&W Nautilus Signature (sneky) byly v tomto velmi podobne. Transientni informace (napriklad tleskani apod) prenasi bedny s neuveritelnou presnosti a lehkosti (neni tam slyset takova ta komprese/zkresleni) pri prenosu takovychto informaci beznou (i velmi velmi drahou) pasivni bednou.
Rovnez tak definovany prostor je excelentni, jak v predozadnim tak zejmena v levopravem smeru. Velice presne jsou velikosti nastroju, proporce mezi nimi, je krasne slyset, kde nechal mistr tesar/zvukar diru. Tuto informaci bedny zprostredkuji nenucene, samozrejme... neni to rozhodne o rezani usi a hlav, spise je fascinujici vsechna ty kouzelna opomenuti na nahravkach slyset a videt tak vlastne do kuchyne...
Presto ze se jedna o pomerne male bednicky 55x50x48cm, maji v sobe 16 palcovy hajzldekl basak a 48 kilo vahy. Velikost zvuku tomu odpovida. Behem let jsem v oblasti basu slysel daleko realistictejsi bedny (zvukovy objem), ale co se tyka presnosti a sfazovanosti s ostatnimi pasmy to byla spis tragedie - vsechny velke pasivni hifi bedny vcetne velkych Wilsonu, Focal Grande Utopii apod) / klasicky "tadyvsudesedel" zvuk. To se u Geithainu rozhodne nekona, v teto discipline je to rovnez vyborne, da se rici excelentni. Navic bedna hraje basy jen tehdy, kdy jsou v nahravce/resp. v retezci pred ni. Zemena pasmo """vyssich basu""", kde hraje violoncelo (trebas v Cum Sancto spiritu z Bachovy Mse h moll s J.E. Gardinerem) je tady v x hlasem polyfonnim narezu krasne citelne, slozita polyfonni muzika do sebe krasne zapadne. Zaroven, pokud je balance nahravky nevyrovnany, dozvite se to okamzite, ale neni to tak, ze by vas to primelo prestat poslouchat, presne videt do zakulisi hudebni konzervy je totiz fascinujici... Je to jako kdyz roky chodite po svete s kratkozrakosti a najednou dostanete na nos presne serizene brejle

Vyhrady? Ale ano, nasly by se, ale nejsem si jisty, jestli je pricist akustice studia nebo bednam samotnym. Studio Savita neni rozdeleno na cast nahravaci a poslechovou/rezii, takze bedny jsou umisteny v relativne zive mistnosti, ktera musi mit nejaky ten "zavan" z luftu koncertni sine, coz se zcela nehodi pro presny monitoring - dojem z barvy vysek a stredu nebyl v teto konfiguraci uplne 100 procentni. U sebe jsem zvykly na vetsi rozliseni barvy/soundu jednotlivych nahravek (jeden a tentyz orchestr a dirigent, na mnoha nahravkach, z ruznych salu ruzne nasnimany). Bude zajimave prijit na dalsi kontrolni poslech do studia Savita, az bude mit Ivo poresene mobilni tlumici paravany kolem beden a poslechoveho mista /koberce pred bednami pod. Rovnez tak bude lepe poresit umisteni beden v prostoru studia (nemit je zcela u zadni steny-byť diky sve charakteristice nejsou na to tak "haklive" a poresit umisteni racku s masinkama mimo vyzarovaci prostor beden. Verim tomu, ze to pak bude mazec...
Zaver?
Jak to vychazi cenove? Neni to lacina sranda (cenikova cena cca 5 tisic euro/kus bez DPH), ale kdyz uvazim, ze je to aktivni bedna, ktera navic svoji kardioidni charakteristikou pomaha resit problemy s nezatlumenymi obyvacky, kam chodi kamaradky manzelek a pritelkyn krafat nad kafickem a obdivovat prazdny neofunkcionalisticky interier, tak je o dalsi starost min a lepsi poslech bez boju s lepsimi polovickami...
Co se Nasim audiofilum nebude libit? Neni to bedna urcena k unyle reprodukci sukaciho jazzu, ale tento zvukovy modeling si Nasi audiofilove muzou urobit prostrednictvim typicky patlajiciho (flaskoveho ci flasky imitujiciho (jeste horsi)) prezdesilovace nebo CD prehravace... Zrovna tak mohou byt prekvapeni, ze z jejich oblibene nahravky, ktere meli doposavad za "referencni", maji svoje osobite zvukove featury a atributy, zkratka to kouzlo, co dela zachyceni hudebniho vykonu jedinecnym, byt ne vzdy dokonalym...
P.S.: pokusim se presvedcit kolegu Iva Sedlacka, aby s bednami a prevodniky dorazil na nejake nase hifisticke spolecne mecheche (Trutnov, Brnensky podzim/jaro apod), kde bychom na to mohli prilozit ucho a zhodnotit. Pokud se mne jej podari opravdu prekecat, tak by mohly byt tyto bedny ke slyseni u mne v Bratislave v zatlumene poslechovce (na srovnani s myma Betonama se opravdu tesim), kdyz bude treba na dovolence a nebude je potrebovat ve studiu.