Velká sešlost monitorů v Savita Studiu (Sonodyne, Quested..)

Vše co má reproduktor a vydává zvuk, vč. příslušenství
Uživatelský avatar
Ivo
Moderátor
Příspěvky: 11516
Registrován: 19 črc 2003 06:02

Velká sešlost monitorů v Savita Studiu (Sonodyne, Quested..)

Příspěvek od Ivo » 02 kvě 2014 22:54

V těchto dnech se u mě ve studiu objevila opravdu výjimečně bohatá sešlost nearfield monitorů: nové Sonodyne SRP 400, 500 a 600 (ty se ve střední Evropě objevily úplně poprvé a hrají překvapivě výborně), starší Sonodyne SM100, Quested S7R, PSI A17, Adam S1X, o víkendu se tu objeví KH 0300 a taky Unity Rock. Takže unikátní možnost všechny tyto monitory porovnat navzájem a udělat si obrázek o jejich zvuku.

Chystají se sem 3 ezonáci (jeden tu byl už včera) - aneb víc uší víc slyší ... Pokud by to někoho zajímalo, nebo sám hledá monitorový upgrade, jste tu vítáni (Jablonec nad Nisou) - stačí dát vědět. Je možné si pro porovnání s sebou vzít i vlastní bedny ... O nějaké úvodní dojmy jsem se podělil tady: http://www.gearslutz.com/board/high-end ... sions.html Napíšu časem víc i sem ...

Obrázek

Uživatelský avatar
Fillippos
Příspěvky: 714
Registrován: 21 zář 2010 21:52

Re: Velká sešlost monitorů v Savita Studiu

Příspěvek od Fillippos » 03 kvě 2014 06:35

:palec+: Těším se na počteníčko. Moc by mě osobně zajímalo, jak funguje na jednotlivých bednách kompresor. Na SM100 slyším každou změnu jakéhokoliv parametru zcela zřetelně..
Věc, která mě na nich baví, a neříkám že musí bavit každého, je jejich basový přednes. V různých recenzích jsem se před koupí dozvídál, že mají perfektní basový přednes. První dojem, když jsem je testoval nebyl zase až tak přesvědčivý, basů mi přišlo naopak málo. Nicméně - jsou tam :wink: a šlo jen o zvyk, o přechod z jiných beden právě na SM100. Nejde o žádné bourání zdí - basy jsou decentní a je zde možnost slyšet každý tón, který basová kytara zahraje! (to mě fakt dostalo) Nástroje jsou perfektně odděleny od sebe. Chci říct, že repráky hrajou víc střední pásmo než basové a bas je tam spíš tak nějak podprahově - tudíž jej nemusím řešit a mám tak možnost se nerušeně věnovat právě středním frekvencím, které jsou co se týče informací "nejvytíženější".., a které Sonodyne zvládají bravůrně. ALE - pokud basovou složku při mixu z beden neslyším, už je něco špatně.. - pokud naopak mix zní na bednách plně, co se basů týče - taky je něco špatně. (samozřejmě každý slyšíme a posuzujeme to co slyšíme jinak :wink: )Zajímavý poznatek - u předchozích párů beden (Genelec, Adam) jsem musel sedět přímo ve sweetspotu, abych slyšel vše. U Sonodyne tohle neplatí tak přísně, navíc když odejdete do vedlejší místnosti, stále slyšíte hudbu, kdežto u předchozích zmiňovaných jsem slýchával "hudbu z vedlejší místnosti!". :) Na GS pár lidí psalo, že bedny nepatrně šumí, ano šumí, ale vzadu je TRIM poťák, který jsem otočil na nejnižší hodnotu (-6dB tuším) a zároveň jsem dal hlasitost beden na full a šum je zcela minimální - Rozhodně nic, co by mě od koupi odradilo.

Uživatelský avatar
Ivo
Moderátor
Příspěvky: 11516
Registrován: 19 črc 2003 06:02

Re: Velká sešlost monitorů v Savita Studiu (Sonodyne, Queste

Příspěvek od Ivo » 03 kvě 2014 08:43

Když jsem loni poprvé uslyšel ty Sonodyne SM 100, byl jsem hodně překvapený jak výborně ty bedny znějí - neporovnatelně lépe než monitory v podobné nebo i o něco vyšší cenové kategorii. Přesně tak jak píšeš ... (popsal jsi to tak podrobně že už k tomu nemám ani moc co dodat :wink: ) Opravdu dobré, bez těch obvyklých přepálených ostrých výšek, vykuchaných středů a celkově lehce umělého, nepřirozeného zvuku - jak jsem vždycky slyšel u Adamů, KRků, Behringerů, kupodivu i KH120 atd. atd. Moc dobře se na nich mixuje, jsou velmi detailní a hlavně - výsledky se velmi dobře přenášejí na ostatní reprodukční zařízení ... Já osobně k příjemnému poslechu trošinku uberu výšky (EQ vzadu). A moc dobře se na nich hudba i jen poslouchá.

Sonodyne SM100 je starší model. Už loni ve Frankfurtu ukazovali sérii nových modelů (SRP), které údajně jsou úplně nová úroveň - technologicky i zvukově. Na to jsem byl hodně zvědavý (když už tyhle SM 100 zněly tak dobře) a podařilo se mi teď úplně čerstvé SRP 400, 500 a 600 sem dostat a byl jsem moc zvědavý na srovnání.

SM100 dorazily až včera, takže do té doby jsme ty nové SRP Sonodyne srovnávali se PSI, Quested, Adamy a též mezi sebou.

PSI A17 co tady mám, považuju za nejlepší nearfieldy, co jsem zatím slyšel (proto jsem si je i nechal ve studiu). Takže srovnání se SRP 600, které mají podobnou velikost a stojí polovic, bylo zajímavé. Tyhle dvoje bedny znějí opravdu každé úplně jinak ... Co mě hned na první poslech překvapilo, byl celkově větší prostor a hloubka u těch Sonodyne (což se mi hodně líbilo) v porovnání s PSI. Přepnutí na PSI a najednou bylo všechno trošinku užší , komornější a jak předevčírem poznamenal kolega, který se tu na poslech stavil, PSI mu zněly proti Sonodyne trochu jako "lampové" monitory :) Celkově jemnější, ale v těch drobných detailech možná trošku sofistikovanější a pregnatnější. Sonodyne otevřenější, jasnější a prostorovější. Ale ten zvukový rozdíl určitě neindikoval ten velký rozdíl cenový. Když jsme u Sonodyne trošku zredukovali výšky, zněly v tomto porovnání ještě lépe. Kolega v preferencích inklinoval spíše k PSI, ale když si pak přehrál pár mixů, na kterých zrovna pracuje, byl hodně překvapený že na Sonodyne jasně rozlišil tak jemné detaily jako jiný použitý EQ, kompresor atd na více variantách mixu ... Pořád ale bylo zjevné že ty Sonodyne mají proti PSI trošku navíc lehký dotek nějakých 2-3 kHz

Pak jsme porovnali Sonodyne s Quested S7R, mými dalšími velmi oblíbenými nearfieldy (o nich jsem loni napsal i malou recenzi http://www.gearslutz.com/board/reviews/ ... itors.html )
Tak tady ten zvukový rozdíl byl ještě více kontrastní: jemný, sofistikovaný, ale precizní "britský" zvuk s krásnými středy, přirozenými výškami atd vs celkově otevřenější zvuk Sonodyne s trochu výraznějšími basy i prostorem, ale s méně "aristokratickým" zvukem.
SRP 500 znějí velmi podobně (o něco malinko méně objemný zvuk). Tady bych osobně asi preferoval Quested, ale vzhledem k tomu že už mám ty veliké, tak by to bylo nošení dříví do lesa ... Sonodyne se Quested velmi pěkně doplňovaly a podávaly informaci o mixu zase z jiného úhlu.

Potom jsme dali k Sonodyne 600 Adamy S1X. Tak tam nebylo co řešit. Ty Adamy zněly v tomto porovnání tak nepříjemně a divně (ty nepřirozené řezavé výšky a celkově agresivní zvuk atd.) že to slyšel a uznal i sám vlastník těchto Adamů ... Rád jsem je ze stojanů sundal.

Co nás ale hodně vyvedlo z míry, byl okamžik když jsme na stojan položili ty malé SRP 400. To začalo hrát tak, že jsem musel běžet ke stojanům a zblízka se přesvědčit jestli to hrajou opravdu tyhle bedýnky :) Plný, jasný, velký, čistý zvuk v něčem možná ještě sofistikovanější než ty větší Sonodyne ... od takových bedýnek bych něco takového nečekal ... docela jsme na tom ulítávali a říkali jsme si že k tomu subwoofer (a ty sonodyne subwoofery nestojí moc) a mohlo by to být naprosto dokonalé ...

Včera konečně došly ty SM100, tak jsem byl hodně zvědavý na srovnání s těmi novými Sonodyne, jestli znějí opravdu o tolik lépe.
Jen stručně řeknu (protože už musím za chvilku běžet) že ten rozdíl je opravdu docela podstatný (zároveň jsou ale ty nové o něco dražší). Přímo srovnatelné se SM 100 jsou SRP 600 (ty jsou o něco málo větší) nebo SRP 500 (ty jsou o něco menší). Ten celkový zvukový rozdíl byl hned jasně patrný, ty nové jsou opravdu celkově o něco vyšší liga. Rozdíl asi podobný jako když porovnáváme low end převodník s high převodníkem: najednou člověk slyší mnohem větší a přirozenější prostor a hloubku, výšky nejsou tak řezavé ale mnohem přirozenější, detailnější a prostorovější, středy více prokreslené a bas plnější, čitelnější ... celkově jiná kategorie směrem k high endu. SRP 600 mají navíc celkově více basů a jdou hlouběji. I ty bláznivé malé SRP 400 zněly v porovnání s SM100 o třídu lépe (když si odmyslíme o něco menší celkový bas, ale ne o moc). Ale ty SM100 přitom znějí samy o sobě výborně (a jsou navíc levnější)

Takže myslím že Sonodyne se upgrade opravdu povedl. V těchto nových modelech je navíc interní DSP procesing pro vyvážení crossoveru atd. k akustice konkrétní místnosti - zatím mi ale není jasné jak to přesně funguje, jestli je to třeba nastavovat přes nějaký měřící mikrofon nebo se to děje automaticky ....

Co mě ale na těch nových SRP docela opruzuje (když to tedy řeknu slušně), jsou malé gumové kuličky/podložky, na kterých to zespoda stojí - stačí s tím trochu pohnout a gumičky jsou venku ... a člověk je tam musí pracně dávat zpátky (pokud je na zemi najde) ... už jsem jim řekl ať tohle nějak vylepší ...

O víkendu sem dorazí další návštěvníci s klasikou KH 0300 a Unity Rock, tak jsem zvědavý ...

Pro představu velikostí přidávám fotky v porovnání s SM100 - na nich jsou postupně SRP 400, 500 a 600 (SRP 800 a subwoofery by sem měly dorazit brzy)

Obrázek

Obrázek

Obrázek

To co popisuju, jsou jen moje vlastní subjektivní dojmy, nic víc ....

matucha
Příspěvky: 5058
Registrován: 24 kvě 2002 19:30

Re: Velká sešlost monitorů v Savita Studiu (Sonodyne, Queste

Příspěvek od matucha » 03 kvě 2014 11:59

"Moc dobře se na nich mixuje, jsou velmi detailní a hlavně - výsledky se velmi dobře přenášejí na ostatní reprodukční zařízení ... "

To soudis podle ceho? Kolik si toho na nich smichal?

Uživatelský avatar
Ivo
Moderátor
Příspěvky: 11516
Registrován: 19 črc 2003 06:02

Re: Velká sešlost monitorů v Savita Studiu (Sonodyne, Queste

Příspěvek od Ivo » 03 kvě 2014 12:16

To soudím podle přímých referencí uživatelů .... a zejména těch, které osobně znám a se kterými spolupracuju a kteří na nich (SM 100) dlouhodobě míchají a výsledky své práce mi pak ještě dodávají pravidelně na mastering a můžu tak potom i sám přímo porovnat výsledky když předtím měli jiné bedny a ted tyto ... a v těchto případech můžu říct že se to dost zlepšilo ... (a v případě mixu nedávného alba namibijské zpěvačky Shishani Vrancx jsem u těch Sonodyne s kolegou při mixu pěkných pár hodin osobně strávil). Plus zhruba 3 měsíce jsem sám používal SM 100 jako druhé monitory k velkým Quested pro referenční kontrolu masteringu na menších monitorech a myslím že to fungovalo velmi dobře i potom v praxi (na běžném poslechu).

A je to zajímavé, slyšet tyhle rozdíly ... jako třeba jedno polské studio (se kterým spolupracujeme léta) mělo dlouhou dobu velké Adamy (zapomněl jsem jaký typ) a všechny mixy co mi posílali, byly většinou hodně "pod dekou" a hodně jsem vždycky musel přidávat výšky atd.(říkal jsem jim to často a pořád se toho drželi). Potom je vyměnili za velké PSI A25 - a od té doby už to pod dekou vůbec není a je to celkově mnohem lepší :)

Uživatelský avatar
Ivo
Moderátor
Příspěvky: 11516
Registrován: 19 črc 2003 06:02

Re: Velká sešlost monitorů v Savita Studiu (Sonodyne, Queste

Příspěvek od Ivo » 03 kvě 2014 15:07

Zajímavé, tady diskutují o tom co mi zatím není ještě úplně jasné - jak by měl fungovat ten vnitřní DSP procesing: ukazuje se že je to relativně otevřená platforma, u které se bude moct v budoucnu použít i 3rd party software:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=fAiKSE07MWY#t=186s[/youtube]

Uživatelský avatar
Ivo
Moderátor
Příspěvky: 11516
Registrován: 19 črc 2003 06:02

Re: Velká sešlost monitorů v Savita Studiu (Sonodyne, Queste

Příspěvek od Ivo » 12 kvě 2014 18:37

Tak aspoň stručně k dojmům a výsledkům bohatých porovnání, které jsme tu za poslední týden udělali.

Byli tu postupně Vey, Andrey Bobrov, Lukáš z http://www.eyelessound.cz/, majitelé posprodukčkního studia v Bratislavě atd.

Společné poslouchání tříbení a sdílení dojmů bylo moc zajímavé a postupně vyplynulo pár shodných závěrů. Zaujalo nás to do té míry že jsme například místo cvičení na koncert tomu věnovali skoro celou sobotu :)

Zajímavým návštěvníkem během celého minulého víkendu byly velmi známé Klein Hummel 0300. Už jsem je tu měl před nějakou dobou, když je sem donesl Lukáš Martínek ze studia Svárov a po celoodpoledním poslechu se rozhodl je prodat a koupil místo nich Quested V3110. Úplně to samé shodou okolností udělal nezávisle i jiný člověk ze studia v Bratislavě (od KH 0300 ke Quested V3110).

KH0300 jsem měl možnost slyšet už víckrát předtím. Majitel doufal že vyzní dost dobře na to, aby si je mohl dál v klidu ponechat :)
Rozdíly a vlastnosti byly ale hned zjevné a patrné. I v porovnání s menšími Quested, Sonodyne a PSI, KH 0300 neuspěly moc dobře ... První velký rozdíl byl prostor: KH 0300 jako by postrádaly přirozený prostor a jednotlivé elementy zvuku zněly spíše lehce vypreparovaně "into your face". Přepnutí na kterékoliv ze zmíněných nearfieldů - a najednou byl slyšet reálný prostor a hloubka nahrávky, zpět na KH - z velké části to zmizelo ... Ale co bylo ještě více zarážející byly reverby, delaye atd. Na všech ostatních bednách byly jasně slyšet reverby na vokálu, kytaře, bubnech atd., po přepnutí na KH tam z toho nezbylo skoro nic ... jen vyabstrahovaný, lehce sametový vokál (kytara apod.), tohle bylo hodně nápadné a samozřejmě z toho bylo zjevné že detailnost těchto monitorů v tomto velmi zaostává za ostatními ... Kamarád Lukáš nakonec dopadl jako výše zmínění ... zamiloval se do Quested V3110 :)

Měli jsme tu i Unity Audio Rock. V přímém srovnání dopadly podobně jako KH 0300, jen ve zvuku byly citelně ostřejší (směrem k Adamům)

Jsem zvědavý na největší ze Sonodyne SRP řady - velké SRP 800, které bych tu měl za 1-2 týdny mít, společně se subwoofery, které bych chtěl zkusit připojit k těm skoro zázračným malým SRP 400, které přiváděly v úžas každého kdo je slyšel. I mě zaujaly natolik že jsem z nich od nynějška udělal druhé monitory ve studiu (místo PSI A17).

Dojmy ze PSI/Quested/větších Sonodyne se víceméně shodovaly s těmi předchozími už zmíněnými. Malé Quested S7R opět potvrdily svou pověst detailního nesmírně přirozeného ušlechtiléhé "britského" zvuku ...radost poslouchat, s tím že nejhlubší subbasy musíme buď oželet nebo k nim dodat subwoofer. Budu tady zanedlouho mít S8R, což jsou o něco větší nearfieldy s 8''wooferem, jsem zvědavý na porovnání a též a jestli tenhle bas bude o poznání hlubší a mohutnější ... a uspokojí i ty, kteří takový bas potřebují (o něco větší Quested V2108 už jsou citelně dražší)

PSI byly fajn v dynamické, moderní hudbě, ale jakmile se přešlo na hudbu přirozenější, začaly znít trošku příliš analyticky/chemicky.

Větší Sonodyne (SRP 500 a 600) znějí velmi dobře, zejména když se trošku vzadu stáhnou výšky. Nedosahují sice přirozenosti zvuku malých Quested, ale pro dynamičtější hudbu mohou být preferovány. Mají velice dobrý prostor (hloubku i šíři). Jen možná je tam trošinku navíc jakýsi dotek 2-3kHz jakoby.

Dnes tady byla návštěva z Bratislavy a donesli s sebou velké monitory JBL 4328 ... Jsou to opravdu veliké monitory (mnohem větší než všechny ostatní zmíněné) a mají na sobě nekonečně mnoho knoflíků, konektorů, světýlek a funkcí ... Ovšem ten zvuk ... nevím jestli to mám vůbec komentovat ... to znělo s odpuštěním jak ze zadku ... takový úzký, zahuhlaný, trochu rozfázovaný zvuk ... stačilo přepnout na ty malé Sonodyne a najednou jsme byli úplně kvalitativně jinde ... detaily, preciznost, hloubka atd. A když jsme vedle nich dali malé Quested S7R, tak ty JBL zněly skoro jak velké telefonní sluchátko :) Bylo to moje první setkání se značkou JBL, ale myslím že nadlouho poslední ... Bylo to úplně jasné i mému návštěvníkovi, tak se spíše věnoval zkoumání dalších monitorů. Nejvíc ho zaujaly Quested a též do jisté míry PSI ... Sonodyne tentokrát až tolik ne (ty větší)

Takže to jen pár rychlých spontánních dojmů kdyby to někoho zajímalo

Více podrobností viz výše zmíněný thread na GS

Znovu jen zdůraznuju že se nejedná o žádnou odbornou recenzi, ale o reflexi našich spontánních dojmů z vícedenních poslechů a srovnávání ...

Uživatelský avatar
Kermitak
Moderátor
Příspěvky: 6446
Registrován: 12 led 2005 22:43

Re: Velká sešlost monitorů v Savita Studiu (Sonodyne, Queste

Příspěvek od Kermitak » 12 kvě 2014 18:53

Skoda ze jste nemeli ty novy KHcka/Neumanny.

Uživatelský avatar
Pytkin
Moderátor
Příspěvky: 21303
Registrován: 23 kvě 2002 16:23

Re: Velká sešlost monitorů v Savita Studiu (Sonodyne, Queste

Příspěvek od Pytkin » 12 kvě 2014 18:56

ivo : je to zaujimave citanie .. kludne pokracuj po dalsich navstevach .. Pre mna osobne vela gombikov a hybatiek na tych JBL nevesti nic dobre ..

Uživatelský avatar
COBOLT
Příspěvky: 385
Registrován: 28 lis 2007 19:01

Re: Velká sešlost monitorů v Savita Studiu (Sonodyne, Queste

Příspěvek od COBOLT » 12 kvě 2014 20:07

Quested SR7 jsem slyšel a hrajou fakt úžasně! velice přirozenej a prostorovej sound. Jsem zvedavej na ty vychvalovaný sonodyne 400!

Uživatelský avatar
TOM-Thak
Příspěvky: 3854
Registrován: 19 čer 2004 22:38

Re: Velká sešlost monitorů v Savita Studiu (Sonodyne, Queste

Příspěvek od TOM-Thak » 12 kvě 2014 20:10

Nevim jaka je cenova hladina vsech testovanych modelu, ale je skoda, ze jste nemeli sanci porovnat s proflaklejma znackama jako Dynaudio, Adam, KRK, aby se to treba porovnalo i s komercne propiranejsima bednama. Je jasny, ze by to muselo byt v podobne hladine, takze near fieldy za par 30k nemuzes srovnavat..

Uživatelský avatar
Ivo
Moderátor
Příspěvky: 11516
Registrován: 19 črc 2003 06:02

Re: Velká sešlost monitorů v Savita Studiu (Sonodyne, Queste

Příspěvek od Ivo » 12 kvě 2014 20:31

ceny bez DPH monitorů co jsme tady zkoušeli (za pár)

Sonodyne SRP400 - cca 16k Sonodyne SRP500 - 24k, Sonodyne SRP600 - 34k , Sonodyne SRP800 - 42k, Sonodyne SM100 - 15k (speciální výprodejová cena)

z těch všech se mně osobně nejvíc líbí ty SRP 400 a taky ty mnohem větší starší SM100 jsou za tu výprodejovou cenu bomba (posledních pár kusů) a všechny KRKy, malé Adamy, Truthy atd jsou s tím nesrovnatelné - velké Krky jsem slyšel nedávno v jiném studiu v přímém srovnání s Quested a nebylo moc co srovnávat ...), jsem zvědavý na ty veliké SRP800

Quested S7R - 39k, Quested S8R - 49k , Quested V3110 - 139k

PSI A17 - 57k

KH 0300 - 80k ?

Adam S1X - 56k

Unity Rock - 53k

JBL 4328 - 43k

Když sem chce někdo přinést svoje "profláklé" bedny na srovnání, je vítán :) (já zase nejsem univerzální sběrná služba :)

Nové KH 0310 jsem slyšel loni ve Frankfurtu, ale tam ty poslechové podmínky nejsou ideální, věřím ale že to vylepšili ... Mám možnost si je půjčit, tak to asi ze zvědavosti brzy udělám ...

Zkusím možná ještě ten už zmíněný experiment - přidat k těm SRP 400 ještě 2 Sonodyne subwoofery (které nestojí moc), pokud by se to povedlo a znělo to dobře, tak z toho budou naprosto famózní třípásmovky ... (ne že by ty SRP400 měly samy o sobě nějak málo basů .. pro menší studio to můžou uplně v pohodě být hlavní monitory v nesrovnatelně vyšší kvalitě než ty "profláklé" - i když tak na pohled nevypadají, ale ten zvuk je tak výjimečně čistý, plný, "čerstvý", to se musí slyšet ...přímo postavené vedle mnohem větších a dražších Unity Rock, Adam S1X, PSI A17, JBL 4328 jednoznačně bych pro sebe vždycky volil ty SRP 400, i když jsou menší a stojí mnohem míň ... u Quested S7R bych trochu váhal :wink: )

Uživatelský avatar
TOM-Thak
Příspěvky: 3854
Registrován: 19 čer 2004 22:38

Re: Velká sešlost monitorů v Savita Studiu (Sonodyne, Queste

Příspěvek od TOM-Thak » 12 kvě 2014 21:07

Díky za info! Upřímě ty ceny jsou mnohem níž, než jsem si myslel :)

Uživatelský avatar
m4x
Příspěvky: 459
Registrován: 12 lis 2009 20:18

Re: Velká sešlost monitorů v Savita Studiu (Sonodyne, Queste

Příspěvek od m4x » 12 kvě 2014 22:23

Ivo, proč ses rozhodl právě pro ty SRP 400 a ne pro větší Sonodyne SRP modely? A když SRP 500 a 600 nedosahují přirozenosti zvuku malých Quested, proč ve svém studiu nevyužiješ Questedy? Jinak díky za výživné téma...

Uživatelský avatar
Ivo
Moderátor
Příspěvky: 11516
Registrován: 19 črc 2003 06:02

Re: Velká sešlost monitorů v Savita Studiu (Sonodyne, Queste

Příspěvek od Ivo » 12 kvě 2014 22:37

Já používám veliké Quested V3110 jako hlavní monitory. Mít k nim ještě malé Quested by nedávalo moc smysl :wink: Doted jsem používal jako doplnující referenční malé monitory PSI A17. SRP400 se mi moc líbí a znějí trošku jinak než ty větší modely ... Moc pěkně se doplňují se těmi velkými Quested ... (David a Goliáš :) A v něčem se mi líbí víc než ty PSI A17 (i když ty stojí skoro 4x tolik)

Odpovědět