
Jak titulek a podtitul napovídá, pokusil jsem se doma ve studiu nalézt odpověď na otázku, jestli se Behringer V-Amp Pro dá vhodně použít i trochu jiným způsobem, než byl původně navržen. Konkrétně mě zajímalo, jestli se vyplatí o něm přemýšlet jako o studiovém multiefektu. Přiznám se, že mě lákala zejména cena, která činí u Audiopro Kč 5.754,- Tamtéž jsem si jej také díky Safově ochotě mohl za účelem víkendového testu zapůjčit.
Znovu upozorňuji, že tohle rozhodně není recenze V-Amp Pro, který byl navržen a je prodáván jako kytarový procesor. Já nejsem kytarista a zkoušel jsem jej tedy použít úplně jinak. O jeho vhodnosti k původnímu účelu můj názor tedy nevypovídá vůbec nic.
V-Amp Pro dorazil v úhledné kartonové krabici, která obsahovala vlastní rackový přístroj, napájecí kabel a igelitový sáček s návody a propagačním materiálem. Vybalil jsem přístroj, zapojil jej do sítě a připojil k pultu. Send z konzole jsem připojil do vstupu a výstup z V-Amp Pro do returnu na konzoli. Přístroj jsem zapnul a sáhl po manuálu. První překvapení nastalo v okamžiku, kdy jsem zjistil, že přiložený český návod je k jinému přístroji (Bass V-Amp Pro). Nepropadl jsem panice a vzal do ruky útlý návod v angličtině. Může se to zdát zbytečné, ale abych se dostal k parametrům efektů, nestačilo obligátní podívání se na frontpanel. Některé funkce jsou totiž ovládány kombinací několika tlačítek a tak se návod hodí.
V-Amp Pro procesuje zvuk v několika blocích - Amp (simulace zesilovače), Cabinet (simulace reprobedny), Effects (volitelná paleta efektů) a Reverb. Každý blok je možno bypassovat.
Jako první mě zajímal Reverb. Bypassnul jsem tedy vše ostatní a aktivní ponechal jen Reverb. Otočným kontrolerem jsem nastavil Reverb na wet (zcela doprava) a eliminoval tak dry signál. Teď bylo tedy vše připraveno pro zkoušení reverbu, ale ouha. Manuál taktně vynechává tabulku s přehledem jednotlivých typů reverbů (na výběr je jich celkem 9) a tak jsem poslechem identifikoval preset 7, který mi zněl nejvíce jako typický pružinový reverb, nejobvyklejší to reverb na kytaře. Ostatně pružinový reverb (spring) byl pro mě i hlavním důvodem, proč jsem chtěl tenhle přístroj vyzkoušet. Rovnou říkám, že pokud je číslo 7 skutečně simulací pružinového reverbu (ještě to může být třeba plate), pak je simulací velmi základní a nepříliš povedenou. Po typickém "boing" zvuku reagujícím na basovou složku signálu není ani památky, po "warble" při chvění pružin jakbysmet. Preset zní nedynamicky a dost agresivně. Springu se podobal ještě preset 6, ale ten sdílí podobné nešvary a navíc má dost krátký dozvuk. Ostatní reverby mě také nepřesvědčily, všechny jsou dost ploché a zbytečně ostré, presety 8 a 9, což jsou nejspíše nějaké ambience, zní hrozně chemicky. Celkově jako reverb V-Amp Pro rozhodně neoslnil, ačkoli to může být věc individuálního vkusu a mojí úchylky na zvuk spring reverbu.
Další pokusy se odehrávaly s blokem efektů. Tady je použití limitováno tím, že se mi ani s manuálem nepodařilo zařídit, aby byl V-Amp Pro zcela wet, kontroler funguje jako fx volume a dry signál je pořád přítomen. Na sendu tudíž nejde klasicky použít a tak jsem jej přepojil na insert. Kvalita efektů je kupodivu o poznání lepší, nežli kvalita reverbu. Velmi pěkný je Phaser, jen mě mrzelo, že kromě rychlosti a feedbacku nelze ovládat žádné další parametry. Na mnoha kytarových krabičkách ale nelze řídit o nic víc, takže není důvod to mít konstruktérům za zlé. Špatný není ani efekt Echo, který simuluje analogový delay (nebo je to možná pokus o tape delay) s útlumem výšek ve feedbackové cestě. Opět lze ovšem ovládat jen rychlost a feedback. Ani ostatní efekty nejsou úplně k zahození, snad jen s výjimkou ne úplně povedeného chorusu.
Jako poslední jsem zkoušel laborovat s Amp a Cabinet. Volbou typu zesilovače se automaticky předvolí i optimální simulovaná bedna, která však jde změnit na jiný typ. Bohužel ovšem manuál opět jaksi vypustil tabulku typů beden (přestože z textu je na ni stejně jako u reverbů odkaz). Takže při hledání nějakého "lampově" znějícího obarvovátka syntezátorů jsem vylaboroval kombinaci Clean VAmp + Cabinet číslo 6. Tohle se mi líbilo mnohem víc, nežli preset Tube Preamp, který je hodně tenký a stahuje basy. Víceméně všechny mé pokusy s ohřátím zvuku se ovšem točily kolem toho, že i s gainem staženým na nízké úrovně je už přítomno poměrně dost saturace a prostor pro jemné obarvení zvuku je tím hodně limitován.
Zdá se, že V-Amp Pro je skutečně především kytarová záležitost, kde zřejmě má své místo. Charakteru zvuku kytary je zřejmě vše přizpůsobeno a jako univerzální studiový efekt je V-Amp pro použitelný skutečně velmi málo a oproti kvalitním pluginům nepřinese rozhodně nic navíc. Na druhou stranu si jej snadno umím představit v živém setupu elektronického experimentátora, kde může za dané peníze udělat spoustu práce a nahradit mnoho jednoúčelových krabiček.
Ještě jednou díky Safovi za zápůjčku!
Text příspěvku není objektivní recenze, jen můj osobní názor, Saša