Recenze

4. 5. 2021

Black Lion Bluey

Jednokanálový FET kompresor přepracovaný Chrisem Lordem - Algem ve spolupráci s firmou Black Lion podle původního legendárního modelu „1176“ Urei od Billa Putnama.

Chris Lord - Alge, známý též jako CLA, je špičkovým zvukovým mágem. Má na svém kontě velikou řadu Grammy a těší se obrovské oblibě jako zvukový producent. Jeho nahrávky mají charakteristický sound a spousta významných umělců by jistě byla ráda, pokud by pod jejich nahrávkou byl podepsán jako sound designer právě CLA. Jednou z nedílných součástí tajemných zvukových kouzel každého mistra je komprese. Proto se dnes budeme věnovat kompresoru, který má sice Putnamovkou DNA a konstrukci odvozenou od legendárního FET kompresoru s typovým označením 1176, ale část své duše do něho ukryl i černokněžník Chris Lord - Alge.
Jsou lidé, kteří si koupí nějaký osvědčený model přístroje a tento jim pak bezezbytku dobře slouží až do roztrhání těla. Každodenně s ním pracují, naučí se znát jeho klady a zápory. Jsou ale lidé, kteří potřebují „něco víc“. Jejich myšlení jde dál a oni začnou přístroj přizpůsobovat specificky k obrazu svému. Nebojí se sáhnout do jeho útrob (většinou vědí kam), „něco“ tam pozměnit a ejhle, zvuk je najednou charakterem jiný a svému majiteli bližší. Znám pár lidí, kteří toto umí dělat například s kytarovými krabičkami či lampovými aparáty. Za svou snahu jsou pak odměněni charakteristickým zvukem, o který se zčásti zasloužili i oni. Někteří hudebníci v tom však vidí svatokrádež, protože zasahovat do legendárních přístrojů a něco na nich dokonce měnit, je zavrženíhodné. V našem případě se však jedná o inovaci legendárního přístroje. To je něco jiného....


Hybridní mixážní pult s USB rozhraním.

Japonská firma KORG, která byla založena v roce 1963, je známá především výrobou klávesových nástrojů a syntezátorů. Někteří kytaristé možná vedou v patrnosti jejich legendární kytarový pedál Nuvibe a známé jsou také excelentní ladičky. V produktovém portfoliu u KORGu ale najdeme, také techniku pro záznam a mixáž zvuku. A právě do této kategorie spadá mixážní pult KORG SoundLink MW-1608, který dnes bude středem našeho zájmu. Na začátku bych ještě rád zmínil, že písmena MW v označení mixu nejsou...

Rozšířený virtuálně – analogový syntetizér.

Anglická firma Modal Electronics navázala na svoji modelovou řadu ARGON novou, podobně pojatou řadou COBALT. Tentokrát by se mělo jednat o nástroje trochu tradičnějšího střihu, ale jak už jsme u této firmy zvyklí, nebude to asi jen tak. Můžeme opět čekat nástroj posouvající hranice možností své kategorie? Na to se podívejme v tomto testu.
Koncepce. Podobně jako u řady ARGON, tak i u řady COBALT najdeme tři modely – dva klávesové (37 a 61 kláves) a stolní zvukový modul....

Pasívní kontrolér určený k ovládání dvou poslechových soustav reproboxů určených pro monitoring v nahrávacím studiu.

Firmu Heritage Audio asi netřeba nějak blíže zkušeným čtenářům představovat. Jedná se o španělskou firmu, která se zabývá produkcí všemožných přístrojů a komponentů především pro nahrávací studia. S klony jejich kompresorů a equalizerů podle legendárních konstruktérů úspěšně pracují studia po celém světě. Hlavním rysem přístrojů od Heritage Audio je prvotřídní kvalita a vysoká pracovní spolehlivost. Úsporný, ale elegantní design je pak již jen třešničkou na pomyslném zvukovém dortu.

3. 3. 2021

M-Audio M-Track Duo

Dvoukanálový USB audio převodník.

Mnoho začínajících hudebníků a počítačových uživatelů řeší jakou zvukovou kartu, nebo audio rozhraní zvolit, aby měli kvalitní zvuk a nestálo je to moc peněz. Skoro všichni výrobci mají v nabídce nějaký typ, který těmto požadavkům vyhovuje. Stejně tak je na tom i firma M-Audio, která má pro začínající uživatele připravenou speciální řadu audio rozhraní M-Track. V aktuální nabídce jsou Solo a Duo. Solo obsahuje jeden vstupní kanál, Duo má vstupy dva. Dnes se podíváme na většího sourozence...

23. 2. 2021

Avantone CK-7+

Univerzální kondenzátorový FET mikrofon se třemi směrovými charakteristikami.

Když se zeptáte zkušeného kytaristy, čeho by chtěl mít nejvíce, zaručeně vám odpoví, že kytarových efektů. Když se stejně tak zeptáte zvukového mistra, co je pro jeho práci tím hlavním výrobním prostředkem, též vám zaručeně odpoví, že dostatek rozličných mikrofonů, skrze které je následně možné vytvořit prokreslený a pestrý zvuk. Jenže nákup velkého množství mikrofonů bývá mnohdy nesmírně drahou investicí, do které se klidně vejde celé malé produkční studio. Naštěstí jsou zde výrobci, jako je...


4. 2. 2021

KORG opsix

Rodinné stříbro opět ožívá.

V řadě nových nástrojů firmy KORG z poslední doby se objevil opsix, nabízející po velmi dlouhé době jako hlavní systém tvorby zvuku FM syntézu, která na dlouho z hardwarových nástrojů téměř vymizela (jednou z výjimek byl jiný model firmy KORG, Volca FM). Podívejme se v dnešním testu, zda se návrat k tradici podařil a co nového případně může přinést.
Koncepce. Opsix je de facto ideovým souputníkem nástroje wavestate, který jsem zde nedávno testoval. Sdílí s ním mnoho pozitivních stránek,...

Systém stvořený pro rozsáhlé bezdrátové systémy a instalace.

V této recenzi bych vám rád představil novinku v podobě plug-on vysílače Shure Axient AD3. Jak už název napovídá, je vysílač AD3 součástí bezdrátového systému Axient, který je nejvyšší řadou digitálních, bezdrátových systémů Shure. Aby bylo možné testovat vysílač, bylo potřeba zapůjčit také přijímač a protože je AD4Q velmi zajímavé a neobyčejné zařízení, rád vám přiblížím také.
Shure Axient Digital. Abych mohl popsat jednotlivé testované komponenty, je vhodné zmínit se o bezdrátovém...

11. 1. 2021

Waldorf Kyra

Inovativní VA syntetizér založený na FPGA.

Dá se vůbec na virtuálně-analogové (VA) syntéze ještě něco vylepšit? Má smysl detailně modelovat analogové nástroje, jejichž vývoj samotný se zdá být uzavřený i znovuobjevený zároveň? Takovéto a podobné otázky by mohly napadnout zájemce o hudební elektroniku při zhlédnutí poslední novinky z dílen německé společnosti Waldorf. Pojďme se podívat nástroji trochu pod kůži a zjistit, co může nabídnout.
Úvodem. Obecná fakta popisují zvukový modul Waldorf Kyra takto: desktopové provedení v...

Nejnovější generace hudebního programu.

Přesně před deseti lety se jako novinka na hudebním trhu objevila první verze programu Studio One pod křídly firmy PreSonus. Záměrně píši pod křídly, protože původní program měl označení K2 a vytvářela jej firma KristalLabs Software Ltd. Ta byla založená bývalými zaměstnanci společnosti Steinberg Wolfgangem Kundrusem a Matthiasem Juwanem. Kundrus byl jedním z vývojářů počátečních verzí Cubase a Nuendo. Juwan napsal specifikaci pro VST 3 standardu a pracoval také na několika produktech...

8. 12. 2020

Heritage Audio HA-81A

Jednokanálový channel strip s integrovaným preampem a čtyřkanálovým equalizerem.

Dnes se podíváme na mocnou zbraň určenou pro zvukové mistry, kterou pro ně vyrobila španělská firma Heritage. Tato pečlivě střeží odkaz velkého zvukového mága a konstruktéra Ruperta Neva. Předmětem testu bude 1 HU vysoký mikrofonní channel strip kombinovaný se čtyřpásmovým equalizerem. Preamp je konstruován dle předzesilovače A73 a equalizer pak podle stylu „81“. Model 1081, který byl představen v roce 1972 jako čtyřpásmový upgrade již tak legendárního typu 1073, byl následně využit pro...


26. 11. 2020

Avantone CLA-10A

Starý dobrý sound v novém balení.

Většina studiových zvukařů a pracovníků jistě zná, v lepším případě i vlastní, staré dobré monitory pro postprodukci Yamaha NS-10M. Ty se ale asi před deseti roky přestaly vyrábět a sehnat náhradní díly je zdlouhavá pátrací akce s velmi nejistým výsledkem. Vlastně byla. Americká značka Avantone totiž přišla s reissue těchto studiových etalonů, a to ve dvou variantách. Pasivní CLA-10 a aktivní CLA-10A. Zvukoví režiséři mohou zase klidně spát.
Něco málo z historie. Všichni profesionální...

16. 11. 2020

KORG wavestate

Rodinné stříbro v novém hávu.

V nabídce nových nástrojů firmy KORG přibyl wavestate, využívající dva starší, ale osvědčené postupy při tvorbě zvuku – vektorovou syntézu a Wave Sequencing. Je to další zajímavý pokus firny navázat na svou dřívější tradici. Podívejme se v dnešním testu, do jaké míry byl úspěšný.
Trocha historie. V 80. letech se v plejádě nových nástrojů s digitálními syntézami objevila mimo jiné vektorová syntéza, která stavěla na až čtyřech zdrojích zvuku, které se daly hlasitostně míchat mezi sebou...

3. 11. 2020

Shure SLX-D

Dostupný digitální bezdrátový systém pro každého.

Napadlo někoho z vás, jak by asi dnes vypadal showbusiness bez bezdrátových mikrofonů? Případně, kdy se na scéně bezdrátové mikrofony objevily poprvé? Nedalo mi to a trochu jsem zalovil ve vodách internetu, abych zjistil něco málo o prvních bezdrátových mikrofonech. Například právě Shure datuje svůj první bezdrátový mikrofon do roku 1953. Byl jím Vagabond 88 a byl schopen vysílat v dosahu kruhu o ploše přibližně 700 stop (cca 4,5 m). Naproti tomu firma Sennheiser svůj bezdrátový mikrofon...

Audiopřevodník s vestavěnými efekty.

Americká firma Universal Audio se od šedesátých let minulého století věnuje výrobě audio zařízením pro profesionální studia. S přechodem z dražších hardwarového vybavení na dostupnější softwarové plug-iny se inženýři ve firmě Universal Audio začali zabývat myšlenkou vytvoření softwarových efektů, které by byly zvukové stránce stejně kvalitní jako hardwarové předlohy. Průlom nastal v roce 2012, kdy firma Universal Audio uvádí na trh akcelerační kartu spojenou s vícekanálovým audio převodníkem....

8. 10. 2020

Heritage HA-609A

Ručně vyráběný luxusní dvoukanálový, diodový můstkový, stereo/dual - mono kompresor s integrovaným limiterem.

Zpracování dynamiky jednotlivých nástrojů či celých nástrojových sekcí v nahrávacím řetězci je vždy velice důležitý úkon. Zatímco živému hraní neučesaná dynamika vcelku zase tolik nevadí, u studiové nahrávky je nutné občas nechtěný signál trochu zkrotit. Navíc všichni zkušení zvukoví mistři vědí, že správnou kompresí je možné vytvořit zajímavé barvy a vyznění ať už jednotlivých nástrojů, či celého mixu. Komprese je (kromě vážné hudby) navíc nedílnou součástí masteringu.

16. 9. 2020

ESI UGM192

Ultra mobilní adaptér pro kytaru a mikrofon.

Německá firma ESI Audiotechnik je na hudebním trhu již pěknou řádku let. Nejedná se o žádnou nadnárodní firmu, ale o menší podnik, který všechny své výrobky navrhuje v německém městě Leonberg. Firma dokáže rychle reagovat na požadavky uživatelů a díky tomu jsou jejich výrobky přizpůsobené na konkrétní potřeby. Nejnovější výrobek je malý audio adaptér UGM192. Když píši malý, tak tím myslím opravdu malý. Krabička má rozměry 87 x 67 x 18 mm. Do takové velikosti se podařilo vměstnat USB stereofonní...

7. 9. 2020

Moog One

Polyfonní legenda ve 21.století?

Firma Moog vydala po téměř 40 letech dlouho očekávaný polyfonní analogový syntetizér, který podobně jako na počátku 80. let Memorymoog vychází ze známého a osvědčeného konceptu Minimooga, ale dovádí ho na další úroveň možností tvorby zvuku, zacházení s polyfonií, programovatelnosti a propojitelnosti. Je dostupný v 8 a 16hlasé verzi, kterou jsem měl možnost testovat. Podívejme se, zda vznikl nástroj, který má ambice stát se dalším milníkem či legendou.
Koncepce. Moog One v základu své...

Sluchátkový zesilovač.

Dokonalý poslech je vedle špičkových mikrofonů a originálně konstruovaných preampů a kvalitních nástrojů asi tou nejdůležitější složkou při tvorbě studiového audia. Co je vám platné hráčské umění či onen výše zmiňovaný nástroj, když slyšíte či vlastně pořádně neslyšíte, co jste to vlastně stvořili, protože nedisponujete kvalitním poslechem a objektivní zvuková realita je úplně jinde. Každý správný zvukový mistr se proto na svou poslechovou aparaturu musí bezvýhradně spolehnout a proto pro větší...

USB ovladač DAW i na cesty.

I zarputilý milovník bachratých plechových krabic s lampami a s několika málo knoflíky jako od sporáku, musí uznat, že doby, kdy míchala celá kapela plus obsluha studia a přesto nestačily ruce k obsloužení všech nutných hlasitostních a korekčních změn v mixu, je už překonaná. Frajírci sedící před monitorem, hýbou s virtuálními fadery mixu, kreslí rozličné křivky nebo buší do MIDI kláves a světe zboř se, software si všechno pamatuje a též napoprvé bezchybně provede. To se nám to potom míchá......

29. 6. 2020

IK Multimedia AXE I/O

Zvuková karta s kytarovým potenciálem, kde je takřka vše možné.

Je tomu již pár desítek let, kdy do kytarového zvuku vstoupily digitální technologie. Mám na mysli softwarový modeling a klonování původních analogových zesilovačů. Nechci soudit, do jaké míry jsou digitální klony podobné svým originálům, ale pravdou je, že digitální technologie urazily za posledních dvacet let opravdu dlouhou cestu, napříč všemi odvětvími zpracování zvuku či obrazu. Jedním z průkopníků, kteří se zabývají, mimo jiné, klonováním kytarových zesilovačů je italská společnost IK...