Je az fascinujici jak se zarucene potvrzene myty berou v audio jako dogma…a jinde se to bezproblemu prijme jako evoluce a vylepseni technologie...
Tak nic. Zkusim to jinak. Bude to dlouhe;-)
Vemte si ,ze mate fotak a udelate pro vas dulezitou fotku jako TIFF nebo RAW a pote stejnou jako kvalitnejssi JPG. Nikdo se s vami asi nebude prit, ze TIFF a RAW jsou kvalitnejssi protoze obsahuji vice pixelu a jsou zarucene lepsi pro konverzi na nizsi("komprimovane") formaty a dalsi editaci. Ok? Pak posadte nekoho pred kvalitni monitor a reknete mu at urci TIFF, RAW a JPG. Tenhle "blind-test" asi dopadne tak, ze nepozna nic. Kdyz se budu s fotografem bavit o kvalite formatu asi nikdo polemizovat nebude.
Ovsem pozor v audio je situace zabavnejsi….
Zde existuji rozsahle studie o tom jak poslechem neni mozne rozlisit rozdil mezi vyssim a nizsim rozlisenim,ale prosim o vysvetleni rozdilu analogie s fotkou. 24bit/192kHz obsahuje stejne mnoztvi infomace jako 16/44.1, 24/44.1, nebo 24/96? Kazdy kdo umi trochu pocitat tak mu musi vyjit, ze 24/192 nebo jeste lepe DSD(k tomu se dostanu dale) bude obsahovat vice informaci, nebo ne? Poslechove srovnani snese opet analogii s fotkou. Sice jde o jiny smysl,ale system je predimenzovane nastaveny na moznosti zraku stejne jako v audio technice moznosti sluchu.
Proc je tak slozite prijmout tento nejprostsi fakt v audio a nikdo se nepohorsi nad fotakem s vice MPixely nebo fullframe digitalem nebo objektivem s lepsi svetelnosti? Jde preci jen o co nejdokonalejsi zachyceni skutecne reality a o moznosti nasledne editace. Nebo ne?
Dalsi argumet je, ze horsi prevodnik zadna sebe vyssi vzorkovaci frekvence nezlepsi. No telefon s fotakem s x MPixely bude mit stejne kvalitni fotku jako spickovy digital se stejnym x Mpix rozlisenim, se skvelym objektivem a vykonym graficky cipem? Asi tezko. Stejne tak v audio budou rozdily v soucastkach, ADDA cipech, preampech atd. Takze to neak neresi problem.
Je az s podivem, ze system(prumysl), audio media(DVD, BlueRay atd.), audio vybaveni jsou uz delsi dobu pripraveny na soucasne nejrozvinutejsi technologii audio zaznamu/reprodukce(24/192), vsechny dostupne digitalni zarizeni umoznuji 24/192 (+ CD format je odepsany k zaniku) atd., atd. a ta se realne vyuziva jen napul. Je to jak rict: "ne e ja budu fotit jen na JPEG, protoze vic pro me oci nema smysl. Ja to nevidim." Nicmene to je nahony vzdaleno prani/vizi o co nejdokonaleji zaznam/reprodukci audio signal. Proste a jednoduse to nechapu.
Prirozene je: ok vyssi frekvence? vic bitu? super to bude lepsi pro master pro dalsi zpracovani/konverzi/archivaci. Vetsi rozliseni mi dovoli dokonalejsi zaznam/ rekonstrukci audio signalu, efektivnejsi konverzi/archivaci. Ale vis jak fotky meho curajiciho psa na RAW to neni nutne...
Budoucnost je v multi formatovem masteringu. Uz dneska je u "velkych bratru" standard delat minimalne 3 mastery. Master(24bit/x kHz), CD-audio, AAC pro iTunes nebo mp3 a mozna nektere dalsi(napr. pro vinyl). Vse smeruje k tomu, ze bude mozny HD stream(treba Pono format, HD download (nove formaty kontejneru jako .caf a ja nevim co jeste) a treba DVD-Audio, ktere uz dnes umi stereo 24/192. No nadherna vize, ze za stejne penize dostanu to nejlepsi co je dnes mozne……
BTW:
Format dat. Co je vrcholem moznosti soucasneho audio zaznamu? Pro me DSD aneb Direct Stream Digital. Proc? Jen pro poradek pripomenu princip PCM:
Kazdy lepsi 24bity PCM prevodnik ma AD 1bity prevod. Vysokorychlosti 1bity stream(analog-> delta sigma modulace) je prohnan pres decimacni filtr(zmena bitove hloubky na 24bit a resamplovano na dejme tomu 44.1k), ktery zmeni 1bit stream na multi-bit. U DA je interpolacni filtr-> delta sigma modulace(zpet na 2,8kHz a 1bit)->LP filter na 22,05kHz->analog. Hodnoty 24biteho systemu mohou nabyvat 16777216 hodnot.
U DSD pouze AD: delta sigma modulace, DA: LP->analog. 1bity system muze mit stavy pouze 1 nebo 0.).

Vse vypovidajci grafy: originalni analogovy obdelnik a rekonstrukce signalu na vystupu DA:
Uznavam DSD melo i sve mouchy,ale o nich se vedelo uz pri navrhu a bylo jen vyvojarich, doladit veci k dokonalosti...stejne jak se udalo u klasickeho PCM. Technologie mlada a perspektivni,ale byla odsouzena k zaniku. Proc tedy nemel takovy uspech ikdyz je jaky je? Co treba ekonomicke hledisko? Politicke? Nebo proste, ze bylo jednodussi rozvinout soucasny PCM standard nez zavadet novy format? Tezko rict proc se Sony/Philips a dalsi rozhodli pro BlueRay misto HD DVD stejne jako se rozhodly pro PCM 24/192, ktere je nejblize DSD a jednodusi na implemetaci do stavajiciho systemu s jednodusi kompatibilitou pro dalsi uz prijmute formaty jako DVD. Nevim.
Zaverem....na dalnici radeji jezdete 80km/h, aby jste nahodou nekde nebyli vcas...