Mastering

Ozvučení, nahrávání, mixáž a mastering
Odpovědět
Brooklyn / juanita juarez
Profesionál
Příspěvky: 3559
Registrován: 06 úno 2005 01:03

Příspěvek od Brooklyn / juanita juarez »

pavlii píše:Jj, to potvrzuju. Stručně řečeno - "nahlas hraje dobře skoro všechno". Ale zkuste si volume kolečkem udělat piánko poslech.....třebas ;-)

P.
ani ne... (nebo asi zalezi na poslechu.)

ztrati se mozna nejaky nejasnosti v pomerech, ale veci jako spravnej tlak, osklivy stredy a vejsky vyskoci. to je pak situace, kdy mam tendenci jit do mixu de-esserem, ale jak rika matucha, je to nepezpecny a muze se to se zahlazenosti prehnat.

Uživatelský avatar
pavlii
Moderátor
Příspěvky: 3666
Registrován: 05 čer 2002 19:23

Příspěvek od pavlii »

2Brooklyn: no právě :-)

P.

Uživatelský avatar
fova
Příspěvky: 3937
Registrován: 21 říj 2004 14:52

Příspěvek od fova »

Vim, ze Kexik tu nedavno psal, ze vsichni prece pouzivame deeser, ale dovolim si jednu poznamku:

Problem deeseru vidim v tom, ze je to destruktivni editace, ktera s sebou vezme i cast dalsich informaci na vyssich frekvencich.
Jako lepsi reseni vidim vlastnit mikrak, ktery ty sykavky moc nezduraznuje a deeser pokud mozno nepouzivat.
Zni to pak cele prirozeneji.

matucha
Příspěvky: 5780
Registrován: 24 kvě 2002 19:30

Příspěvek od matucha »

To si asi moc juose nepochopil... on myslel de-ess na celej mix ;-) nebo na bici a na vsechny stopy, co maj vic vejsek ;-).

Jinak v tom o cem mluvis pak zalezi hodne na tom, co s danym zvukem delas. Neco jinyho je povidani pohadek detem a neco jinyho je hokynarsky do maxima vyhnanej radiovej spot. Zkus si nekdy udelat snesitelne znejici, srozumitelnej a dostatecne vejskovej hlas davajici vicemene konstantne -9dB az -8dB RMS a uvidis, ze najednou sykavky delaj trochu jiny problemy nez pri cisty nahravce a prirozeny dynamice. To si pak nucenej delat jiny EQ zasahy nez bys delal do nekomprimovany veci. Tim chci rict, ze zalezi na aplikaci.

Jinak u komprese de o to aby byla akorat... je to vicemene dost dany. Komprese nedela jen jednu vec... je to jak pise EW.. a to znamena, ze kdyz neco kompresujes, tak des po konkretnim zvuku/efektu/prirozenost/pruraznosti/vytazeni detailu. Kompresi vubec nevnimam pri michani jako nejaky zlo, ktery musim chte nechte pouzit. Spis jako nastroj, kterej me dostane k urcitymu zvuku. Je hudba u ktere je komprese na skodu samo, ale u popu/elektroniky/rocku je to soucast zvuku. Nektery zvuky v plny dynamice neznej dostatecne plne pro danej zanr. Proste si myslim, ze kdyz prekompresovavas, podkompresovavas v mixu, tak nemuzes byt este ve stadiu, kdy vis co chces. A tim se te nesnazim nijak schazovat a nemyslim, ze to je vec konstantni. U nekterejch mixu clovek vi lip co s tim chce u jinejch min a tam se tyhle problemy vyskytnou a je proste potreba ziskat odstup, nechat si poradit nebo to proste delat tak dlouho nez se trefis.

Komprese v masteringu to ma podobne. Pro dany zarizeni/pluginy a pro dany mixy existuje urcita hranice, kde se to zacne cely rozpadat. Existuje taky urcity nastaveni, ktery je idealni. Takze clovek hleda ideal a snazi se od nej moc nevzdalit pri boji o kazdy dB hlasitosti navic.

Uživatelský avatar
ECSON WALDES
Profesionál
Příspěvky: 1859
Registrován: 16 zář 2002 14:52

Příspěvek od ECSON WALDES »

Fova, nektery hlasy maj natolik silny sykavky ze je vymenou mikrofonu ani jinou zmenou snimani nepotlacis. Zrovna vcera mi volal Etien a resil tenhle bezradnej problem. Pokud je sykavka velka nic s ni pri nabirani neudelas, to je jako bys chtel zmenit akcent strun pri hre kytaristy. Reseni jsou mozny az pak behem nasledny editace vice mene destruktivni, ale ktery pomahaj resit tenhe problem, v idealnim pripade pomuze deesser (nebo dva), ale pokud je sykavka komplikovana (casto tu mam zpevy kde zpevak/zpevacka malinko nahvizdava a sykavka ma vetsi mnozsti harmonickejch) tak tam deesser nepomuze a musim problem resit tak ze kazdou sykavku vystrihnu a manualne potlacim, je to casove narocny, ale pak mam zaruku ze ostatni casti hlasu nebudou ovlivneny deesserem a budou mit hezkou barvu.

Pri michackach i masteringu je deesser (SideChain) casto nenahraditelnej. Krom toho je to klasicka technika ktera ma pomahat a ne ublizovat. samo s vhodnym nastavenim : )

matucha
Příspěvky: 5780
Registrován: 24 kvě 2002 19:30

Příspěvek od matucha »

Brooklyn / juanita juarez píše:
pavlii píše:Jj, to potvrzuju. Stručně řečeno - "nahlas hraje dobře skoro všechno". Ale zkuste si volume kolečkem udělat piánko poslech.....třebas ;-)

P.
ani ne... (nebo asi zalezi na poslechu.)

ztrati se mozna nejaky nejasnosti v pomerech, ale veci jako spravnej tlak, osklivy stredy a vejsky vyskoci. to je pak situace, kdy mam tendenci jit do mixu de-esserem, ale jak rika matucha, je to nepezpecny a muze se to se zahlazenosti prehnat.
Me pride, ze pak vylejza vicemene vsechno co je v nepomeru a to nebezpeci v prehnani se podle me nachazi v tom, ze zacnes veci upravovat vicemene tak, ze podvedome chces jen celou tu vec ztlumit na rozumnou hlasitost, jen ze to stahujes postupne ekvalizerem po pasmech, ktery te v ten moment s**ou nejvic ;-).

Uživatelský avatar
fova
Příspěvky: 3937
Registrován: 21 říj 2004 14:52

Příspěvek od fova »

matucha píše:To si asi moc juose nepochopil... on myslel de-ess na celej mix ;-) nebo na bici a na vsechny stopy, co maj vic vejsek ;-).
Aha, tak to jsem opravdu pochopil jinak.
matucha píše:Jinak v tom o cem mluvis pak zalezi hodne na tom, co s danym zvukem delas. Neco jinyho je povidani pohadek detem a neco jinyho je hokynarsky do maxima vyhnanej radiovej spot.
Radiove spoty jsem nikdy nedelal.

matucha
Příspěvky: 5780
Registrován: 24 kvě 2002 19:30

Příspěvek od matucha »

ECSON WALDES píše:Fova, nektery hlasy maj natolik sylny sykavky ze je vymenou mikrofonu ani jinou zmenou snimani nepotlacis. Zrovna vcera mi volal Etien a resil tenhle bezradnej problem. Pokud je sykavka velka nic s ni pri nabirani neudelas, to je jako bys chtel zmenit akcent strun pri hre kytaristy. Reseni jsou mozny az pak behem nasledny editace vice mene destruktivni, ale ktery pomahaj resit tenhe problem, v idealnim pripade pomuze deesser (nebo dva), ale pokud je sikavka komplikovana (casto tu mam zpevy kde zpevak/zpevacka malinko nahvizdava a sykavka ma vetsi mnozsti harmonickejch) tak tam deesser nepomuze a musim problem resit tak ze kazdou sykavku vystrihnu a manualne potlacim, je to casove narocny, ale pak mam zaruku ze ostatni casti hlasu nebudou ovlivneny deesserem a budou mit hezkou barvu.

Pri michackach i masteringu je deesser (SideChain) casto nenahraditelnej. Krom toho je to klasicka technika ktera ma pomahat a ne ublizovat. samo s vhodnym nastavenim : )

Taky jak lidi zpivaj a hejbou se, tak se dostavaj do jinejch mist v polarni charakteristice mikraku, ktera je u hodne velkyho mnozstvi dost frekvencne zavisla. Takze se casto deje to, ze v nekterejch momentech sou sykavky uplne ideal a pak najednou dve chytnou divnou barvu a to je pak na peclivou automatizaci EQ. No a nebo tocit vokaly na kouli.

Uživatelský avatar
ECSON WALDES
Profesionál
Příspěvky: 1859
Registrován: 16 zář 2002 14:52

Příspěvek od ECSON WALDES »

Ivo píše: Stále se mi občas děje, že někdo pošle mix na mastering a stačí jen pohled na rovnou desku waveform, aby bylo vše jasné a RMS -8 - 9 dB jen potvrdí to co zjevné. A když se pak zeptám - nedávali jste tam na mix bus nějaký limiter apod ? Neeee, vůbeeec ... :)
To je jak kdyby někdo dal auto do autolakovny a předtím to natřel primalexem a nehašeným vápnem ...
:D to me pobavilo. primalex je dobry pripodobneni

Uživatelský avatar
fova
Příspěvky: 3937
Registrován: 21 říj 2004 14:52

Příspěvek od fova »

ECSON WALDES píše:Fova, nektery hlasy maj natolik sylny sykavky ze je vymenou mikrofonu ani jinou zmenou snimani nepotlacis. Zrovna vcera mi volal Etien a resil tenhle bezradnej problem. Pokud je sykavka velka nic s ni pri nabirani neudelas, to je jako bys chtel zmenit akcent strun pri hre kytaristy. Reseni jsou mozny az pak behem nasledny editace vice mene destruktivni, ale ktery pomahaj resit tenhe problem, v idealnim pripade pomuze deesser (nebo dva), ale pokud je sikavka komplikovana (casto tu mam zpevy kde zpevak/zpevacka malinko nahvizdava a sykavka ma vetsi mnozsti harmonickejch) tak tam deesser nepomuze a musim problem resit tak ze kazdou sykavku vystrihnu a manualne potlacim, je to casove narocny, ale pak mam zaruku ze ostatni casti hlasu nebudou ovlivneny deesserem a budou mit hezkou barvu.

Pri michackach i masteringu je deesser (SideChain) casto nenahraditelnej. Krom toho je to klasicka technika ktera ma pomahat a ne ublizovat. samo s vhodnym nastavenim : )
Hmm, asi mas pravdu, ale moje zkusenost je takova, ze vymena mikrofonu, zmena polohy zpevaka nebo hustejsi pop filter udela hrozne moc a dostane ty sykavky do urovne, ktera uz je snesitelna. Navic casto asi pujde u sykavek o problem s vyslovnosti (neboli jakousi logopedickou vadu). Kdyz na to cloveka upozornis a dava si pozor a lepe vyslovuje, tak se to take trochu zlepsi.
Ale je mi jasne, ze jsou pripady, kdy to proste bez deeseru nejde.
Chtel jsem jen vyjadrit ten postoj, ze pokud nemusim, tak ho nedavam. Kdyz ale musim, tak musim ;-)

Edit: Jeje, ted koukam, ze Matucha uz to o te poloze zpevaka napsal driv nez ja.

Uživatelský avatar
fova
Příspěvky: 3937
Registrován: 21 říj 2004 14:52

Příspěvek od fova »

matucha píše:No a nebo tocit vokaly na kouli.
Na to ale musis mit extremne dobre vychytanou akustiku mistnosti, coz tady asi ma malokdo.
Mam sice akusticke upravy, ale ted jsem v panelaku a pri pouziti koule tam ta mistnost byla tak silne (a nehezky) slyset, ze radsi pouzivam charakteristiku nekde mezi kouli a kardioidou.

Brooklyn / juanita juarez
Profesionál
Příspěvky: 3559
Registrován: 06 úno 2005 01:03

Příspěvek od Brooklyn / juanita juarez »

fova píše:Vim, ze Kexik tu nedavno psal, ze vsichni prece pouzivame deeser, ale dovolim si jednu poznamku:

Problem deeseru vidim v tom, ze je to destruktivni editace, ktera s sebou vezme i cast dalsich informaci na vyssich frekvencich.
Jako lepsi reseni vidim vlastnit mikrak, ktery ty sykavky moc nezduraznuje a deeser pokud mozno nepouzivat.
Zni to pak cele prirozeneji.
myslel sem celej mix, jak psal matucha (nebo spis to ted resim dynamickym EQ, super vec). k deessovani vokalu a destrukci - vzdycky muzes vystrihnout esska (a shhh-ka) a s tema pracovat zvlast. jak pise ecson, bud normalne volume, nebo de-ess, eq... taky je mozny vzit 'dobry essko' a prekopirovat ho pres 'spatny essko' ;P

Uživatelský avatar
fova
Příspěvky: 3937
Registrován: 21 říj 2004 14:52

Příspěvek od fova »

Jeste delam take to, ze ten samy vokal naberu vickrat, pak si poslechnu vsechny tejky a pracuju s tim, ktery se mi zda byt nejlepsi.
Kdyz je ale v nem nejaky problem (treba zrovna se sykavkami), tak celou frazi (nekolik slov) vezmu z nektereho z tech tejku, ktere jsou uz odsouzene k zaniku, ale zrovna tahle pasaz tam zni lip.
Nedelam to, ze bych vystrihaval jedno konkretni ssshhko - je hrozna piplacka to slepit tak, aby to znelo verohodne. Vlepuji tam cele fraze.
Na zaver, kdyz jsem spokojen s tim vybranym tejkem, smazu ty ostatni a zacnu se venovat efektovani hlasu.
Tohle vse asi Ecson nemuze delat, protoze vokal od zakazniku dostane zrejme jen jako jeden tejk.

Jak uz jsem ale napsal vyse, myslim si, ze je lepsi problemum predchazet (napr. vyberem jineho majku), nez se s tim dodatecne trapit v mixu.
Samozrejme jde o to, jestli je to mozne - muzes mit napr. malo majku na vyber, mizerneho zpevaka, atd.

Uživatelský avatar
Fractal
Příspěvky: 3123
Registrován: 10 dub 2004 14:54

Příspěvek od Fractal »

no, jeste k tem releasum, me se treba stalo ze mi track "masteringem" uplne z*urvili... sice profici, ale kdyz jsem se o master pokousel sam, tak absolutni spokojenost (ten muj vlastni master zni vsude dobre, vsecko ciste, no problem)

zkratka nechci jmenovat, ale jeden muj vydany track na jistem zahranicnim labelu je proste zmrseny, strasne me to stvalo, jak muzou ve studiu udelat tak chybovy master, haprujou tam basy, chytaji distorzi na par mistech tracku

Uživatelský avatar
safa
Profesionál
Příspěvky: 2849
Registrován: 12 říj 2003 18:37

Příspěvek od safa »

fova píše:Problem deeseru vidim v tom, ze je to destruktivni editace, ktera s sebou vezme i cast dalsich informaci na vyssich frekvencich.
... z tohohle pohledu je jakejkoliv dynamickej zasah destruktivni editace. Ono klidne muzes nahrat rekneme zpev s vyrovnanejma sykavkama a sykavky ti pak vylezou po kompresi. Nevim jak vy ale ja casto kdyz potrebuju brutelnejsi kompresi pak sykavky umravnuju de-esserem. Ano, reknete si "tak nepouzivej brutalni kompresi" ... mmno ale ja ji potrebuju pouzit ;-) a s naslednym deeserem to je ve vysledku k dobru veci. Cili ja bych deesser nezavrhoval ;-)
fova píše:Taky jak lidi zpivaj a hejbou se, tak se dostavaj do jinejch mist v polarni charakteristice mikraku, ktera je u hodne velkyho mnozstvi dost frekvencne zavisla. Takze se casto deje to, ze v nekterejch momentech sou sykavky uplne ideal a pak najednou dve chytnou divnou barvu a to je pak na peclivou automatizaci EQ. No a nebo tocit vokaly na kouli.
... a nebo pouzivat mikrofony DPA, ktery touhle nectnosti netrpej ;-))) (SRRY, nemoh jsem si pomoct ;-) )
Naposledy upravil(a) safa dne 14 úno 2009 18:57, celkem upraveno 1 x.
Freelance zvukař, uživatelská a prodejní podpora u Audiopro s.r.o.
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz

Odpovědět