Mastering

Ozvučení, nahrávání, mixáž a mastering
Odpovědět
Uživatelský avatar
dano
Příspěvky: 3364
Registrován: 13 kvě 2005 20:37

Příspěvek od dano » 15 úno 2009 14:28

no pekne sa ta diskusia rozbehla. ja len ze nakonic aj tak vzdy zostanu len usi a cit. mozme postupovat podla tych najlepsich teoretickych poznatkov a vysledok moze byt total pruser. a moze si za masinu sadnut niekto kto ani nevie co je deeser alebo limiter a vsetci sa posereme. aj tu na Ezone som pocul par veci z ktorych som sa posadil a pritom ich nerobili ziadni masteringovi majstri. a zas som pocul vizitky masteringovych studii a nic mi to nehovorilo (nie vsetky samozrejme).

teraz nepodcenujem rokmi overene poznatky. je mi jasne ze vedomosti mozu len pomoct k rychlejsiemu a lepsiemu vysledku. ale nie su zarukou dobreho zvuku.

navyse co je to dobry zvukje relativna zalezitost. mne sa napriklad paci ked hudba slape a pumpuje a je mi uplne jedno, ze nejaky odbornik by o tom povedal ze je to prebudene, alebo ze to nema dynamiku... a tak nejako...

aum generator
Příspěvky: 869
Registrován: 01 bře 2005 03:46

Příspěvek od aum generator » 15 úno 2009 14:51

dano: myslim ze to co pises je kazdemu jasne a je prinajmensom zbytocne to stale opakovat. takychto messageov tu bolo uz snad milion a zacinaju byt trochu otravne.
o veciach ako cit a vkus je tazko diskutovat a este tazsie sa ich ucit od ostatnych cez internet, tak tu asi diskutujme o tom o com sa da a o tom o com ma zmysel diskutovat - o technickych veciach. teda aspon pre mna je to to najviac obohacujuce na diskusnych forach ako je toto...
jihad on riaa & soza.

Uživatelský avatar
dano
Příspěvky: 3364
Registrován: 13 kvě 2005 20:37

Příspěvek od dano » 15 úno 2009 15:04

aum: ale ved pre mna je to obohacujuce tiez :-) a suhlasim ze to sem urcite patri. ale.. ked sledujem dnesnu scenu mam pocit, ze cim viac nejaka nahravka poslapava zabehane metody, tym je viac in. a viac zaujimava. a mozme menovat roznych ludi od Timbalanda az po Lucenica... takze nakoniec vzdy zostane len dobry napad a schopnost urobit to zaujimavo. nie technicky dokonale. to je vsetko co som tym chcel povedat.

napriklad: mna uplne dostava ked pocujem kvalitnu nahravku, kde je spev strasne "nahlas" oproti spodkom. ak sa to deje v slovenskej nahravke, je to nepocuvatelne. ak je tak spraveny Barta, alebo nejaky amik, vobec mi to nevadi... cim to je? a mohol by som pokracovat...

Uživatelský avatar
PiKey
Profesionál
Příspěvky: 686
Registrován: 17 led 2007 11:44

Příspěvek od PiKey » 15 úno 2009 15:19

??? mikrofon co ma dobre sykavky este nie je nevyhnutne kvalitny... podstatne je co z toho nahrateho zvuku dokazes vyrazit pri mixe. a s lacnymi mikrakmi, ktore mam ja, je to teda kriz...
... len ma napadlo, ze ked tam zavesis dvakrat de-esser, dvakrat eq, este snad nejaky kompresor, pripadne dozvuk... co este ostava z povodne nahratej farby mikrofonu (hlasu) ...
Hudobník a producent, majiteľ štúdia
http://www.fairytale.sk | http://www.peterkravec.com

Uživatelský avatar
carloff
Profesionál
Příspěvky: 2224
Registrován: 05 čer 2002 17:57

Příspěvek od carloff » 15 úno 2009 18:01

pokud kvalitne nahraju zvuk nenni potreba ekvalizovat pokud tim nesleduji nejaky zamer.stejne tak komprese nici dynamiku nahravky specialne u akustickych nahravek- delal jsem treba akusticke album Ivana Hlase a nakonec jsem od komprese akustickych kytar naprosto upustil-pravidlem byva ze EQ se dohani u akustickych nastroju to co se nepodari nahrat-nebo co nici spatny nahravaci retezec nebo akustika mistnosti- sykavky omezi pouziti vhodneho mikrofonu-od te doby co mam U 47 tak nemam se sykavkama skoro zadny problem-az na extremy-na druhou stranu treba nema rad rvane vokaly a chlapecke hlasy -vim ze problem se sykavkami mivaji TLM103 nebo modernejsi U 87 -v techto situacich je platnejsi daleko treba SM7b.
Hudebník a producent, majitel studia Soundevice
http://www.boriscarloff.com | http://www.soundevice-studio.cz

Uživatelský avatar
dano
Příspěvky: 3364
Registrován: 13 kvě 2005 20:37

Příspěvek od dano » 15 úno 2009 19:04

konecne nejaky masteringovy odbornik ktory nevesia uz len z principu kompresor a ekvalizer na kazdu stopu. som si uz zacinal pripadat divne :-)

Uživatelský avatar
carloff
Profesionál
Příspěvky: 2224
Registrován: 05 čer 2002 17:57

Příspěvek od carloff » 15 úno 2009 19:59

je nekolik skol mixu ktere se od sebe lisi prave kolik komprimuji-ja mam cim dal radsi los angeles zpusob mixu kde se nekomprimuje kdyz se nemusi...
opak je new york skola kde se komprimuje vse a nekolikrat vcetne paralelni komprese drum busu
Hudebník a producent, majitel studia Soundevice
http://www.boriscarloff.com | http://www.soundevice-studio.cz

Uživatelský avatar
ECSON WALDES
Profesionál
Příspěvky: 1859
Registrován: 16 zář 2002 14:52

Příspěvek od ECSON WALDES » 15 úno 2009 21:23

Dano, no vidis. Milan to dobre vystih. Pristupu je spousta, at uz volba minimalnich procesu nebo slinyho tvarovani zvuku behem michani. Je tvoje rozhodnuti pro co se rozhodnes, ale ani jedno z toho neni spatne, konec koncu jde o vysledek a ten by mel bejt v obou pripadech jen dobrej.


Jen bych dodal ze cim slozitejsi a na mnozstvi stop narocnejsi je hudba, tim je pristup silnejsiho procesovani nutnosti, protoze cim vice stop, tim je v nahravce pak mensi misto frekvencni, dynamicky i hlasitostni, cili clovek musi balancovat a hodne nastojum procesovnanim v EQ/COMP/LIM pomoci je umistnit na spravny misto.

Uživatelský avatar
PiKey
Profesionál
Příspěvky: 686
Registrován: 17 led 2007 11:44

Příspěvek od PiKey » 15 úno 2009 22:03

carloff píše:pokud kvalitne nahraju zvuk nenni potreba ekvalizovat pokud tim nesleduji nejaky zamer.stejne tak komprese nici dynamiku nahravky specialne u akustickych nahravek- delal jsem treba akusticke album Ivana Hlase a nakonec jsem od komprese akustickych kytar naprosto upustil-pravidlem byva ze EQ se dohani u akustickych nastroju to co se nepodari nahrat-nebo co nici spatny nahravaci retezec nebo akustika mistnosti- sykavky omezi pouziti vhodneho mikrofonu-od te doby co mam U 47 tak nemam se sykavkama skoro zadny problem-az na extremy-na druhou stranu treba nema rad rvane vokaly a chlapecke hlasy -vim ze problem se sykavkami mivaji TLM103 nebo modernejsi U 87 -v techto situacich je platnejsi daleko treba SM7b.
no zaplat boh za nazor, uz som sa skoro vydesil :?
Hudobník a producent, majiteľ štúdia
http://www.fairytale.sk | http://www.peterkravec.com

Uživatelský avatar
carloff
Profesionál
Příspěvky: 2224
Registrován: 05 čer 2002 17:57

Příspěvek od carloff » 15 úno 2009 22:29

Ono pokud je prilis moc stop by se chtelo zamyslet nad smysluplnosti aranze a prearanzovat...dobra aranze rovna se dobry zvuk ...spatna aranze problem s mixem...proto se snazim michat pokud to jde jen to co sam produkuju...pokud to neni tak apeluji na prehrani nekterych casti....eventuelne vymazu co muzu a neslouzi skladbe
Hudebník a producent, majitel studia Soundevice
http://www.boriscarloff.com | http://www.soundevice-studio.cz

Uživatelský avatar
fova
Příspěvky: 3941
Registrován: 21 říj 2004 14:52

Příspěvek od fova » 15 úno 2009 22:34

safa píše:Ono klidne muzes nahrat rekneme zpev s vyrovnanejma sykavkama a sykavky ti pak vylezou po kompresi. Nevim jak vy ale ja casto kdyz potrebuju brutelnejsi kompresi pak sykavky umravnuju de-esserem. Ano, reknete si "tak nepouzivej brutalni kompresi" ... mmno ale ja ji potrebuju pouzit ;-) a s naslednym deeserem to je ve vysledku k dobru veci. Cili ja bych deesser nezavrhoval ;-)
A v tom je cely problem zdejsi diskuze. Kdo brutalne komprimuje (ci jinak silne meni nahrany zaznam), je nucen pouzivat deeser.
Ja to mam vetsinou zalozene na par stopach (vokal a jeden az tri nastroje) a takove problemy obvykle vubec neresim.
Preferuji prirozeny, akusticky znejici zvuk. Take mam rad malo nastroju - v jednoduchosti je sila.

U elektronicke hudby, kde jsou mnohe a hlavne roztodivne zvuky je treba asi svest tezky boj vsemi prostredky kvuli vytazeni vokalu nad nastroje.
Takovou muziku ale nedelam, takze proto to mozna vypada, ze se nazorove rozchazime.

Uživatelský avatar
carloff
Profesionál
Příspěvky: 2224
Registrován: 05 čer 2002 17:57

Příspěvek od carloff » 15 úno 2009 22:45

ono treba i v rocku to chce vymyslet harmonicky tak aby v aranzich se nekopaly vyssi harmonicke od tuznych nastroju ...pak to bude hrat treba v monu i v 16 stopach ok
Hudebník a producent, majitel studia Soundevice
http://www.boriscarloff.com | http://www.soundevice-studio.cz

Uživatelský avatar
fova
Příspěvky: 3941
Registrován: 21 říj 2004 14:52

Příspěvek od fova » 15 úno 2009 22:51

A take je asi pravda, ze jsem na ty sykavky trochu ujetej ;-)

Jak tady psal uz parkrat Tudy, ze spousta znamych nahravek ma zvyraznene sykavky, tak dnes v aute jsem poslouchal sve oblibene Ebeny a schvalne jsem se na to zameril. A najednou se to nedalo poslouchat - temer z kazdeho Markova zazpivaneho slova to na me vyskakovalo. :-)
Dokud jsem se na to nezameril, tak me to vubec nevadilo a to Ebeny posloucham uz nejaky ten patek.

Uživatelský avatar
ECSON WALDES
Profesionál
Příspěvky: 1859
Registrován: 16 zář 2002 14:52

Příspěvek od ECSON WALDES » 15 úno 2009 22:53

carloff píše:Ono pokud je prilis moc stop by se chtelo zamyslet nad smysluplnosti aranze a prearanzovat...dobra aranze rovna se dobry zvuk ...spatna aranze problem s mixem...proto se snazim michat pokud to jde jen to co sam produkuju...pokud to neni tak apeluji na prehrani nekterych casti....eventuelne vymazu co muzu a neslouzi skladbe

To popisujes idealni situaci, ktera se ale ne vzdy naskytne. Pokud je spatna aranz tak vymazat to co je navic je samo reseni ale muzikanti jsou na tohle prilis citlivy a ne vzdy je to reseni ktery se podari obhajit : ) Musel by bejt uvedenej konkretni priklad, kazda hudba ma svoje naroky, svy moznosti a specificky problemy. Napr Jazz ma jen nekolik klasickejch nastroju a pokud je kvalitne nahranej (coz je u nej nejklicovejsi cast) neni potreba pak pri michacce nastroje vic nez je potreba upravovat v EQ/Comp atd protoze je potreba udzet autenticnost realnyho zvuku. Ale v protikladu treba tvrdej rock presto ze to je taky akusticka muzika, je naopak na silnym procesovani postavenej, casto na dost extremnim od silne zabitrajicich compressoru az po zamernou distorzi cehokoliv. Navic spousta nastroju se nahrava ve vrstvach s pristupem ruznejch technik hry, snimani s pouzitim jinejch nastroju, to stejny vokaly a pod. Cili projekty s poctem 150 ti stop pak nejsou nijak vzacny a neni to o tom ze by tam bylo neco co nema.

Uživatelský avatar
carloff
Profesionál
Příspěvky: 2224
Registrován: 05 čer 2002 17:57

Příspěvek od carloff » 15 úno 2009 23:11

:)To ma majklac rad---mluvim o the switch-ale to je extrem....no byl u mne ve studiu jeden producent steve walsh- tusim ze delal pro sheril crow -který delal ted s November Second a rikal mi pokud ma neco vic jak 36 stop je to spatne zaranzovany...v rocku se nahravaji a vrstvi kytary otazka jestli je to jeste k necemu mit na sobe 16 kytar snimanych dvema mikrofonama...vetsinou je to maglajz...ted jsem dodelal novy Wohnout a muzu hrde rict ze jich tam nebylo vic nez dve a dve na stranach ...a obcas vazba nebo solo .
Hudebník a producent, majitel studia Soundevice
http://www.boriscarloff.com | http://www.soundevice-studio.cz

Odpovědět