Mastering
Mastering
Ahojte, mám hotovou skladbu (moji úúúplně první v Cubase) ve Wav a potřeboval bych ji nějak doladit Masteringem. Jaký program na to použít, aby byl vhodný pro začátečníka, tj. ne moc složitý?
Popř. dělá tady někdo Mastering?
Díkes
Atoss
Popř. dělá tady někdo Mastering?
Díkes
Atoss
No tak vono je to o tom, ze musis dobre slyset, co se ti ve skladbe deje. Kdyz ti tvoje prehravaci zarizeni (plural) v tvoji akustice nedavaj dohromady dostatecnej prehled o tom, jak to doopravdy hraje, tak tomu zvuku nemuzes rozumet.
Kdyz nemas bunky na to, abys rozumel i dobre reprodukovanymu zvuku, tak nemas dobry informace pro to, aby ses moh rozhodnout, co s tim zvukem udelas.
A dobre se rozhodnout, co to potrebuje je asi to nejdulezitejsi. Nejen pri krouceni ekvalizeru, ale uz i pri vyberu zvuku.
Mastering je jen tresinka na dorte... na mastering des az mas uzasnou muziku, skvele zahranou, nadherne nahranou, s vkusem zprodukovanou a perfektne smichanou. V tom momente ti stoji zaplatit cca 1000-2000kc za skladbu, kolik to v ceskych pomerech stoji... pripadne i mnohokrat tolik nekde u masteringove zahranicni hvezdy.
Vetsinou je to ale u nas tak, ze nekdo da stezi dohromady nejaky treky. Na nejakym hodne pochybnym zarizeni v neprilis idealni akustice vybere nebo nabere zvuky. Hudba je to casto prijemna a celkem fajn, ale produkce vetsinou pomerne neobratna. Michani si casto lidi delaj sami a vetsinou jim to moc nejde a tak nejak to upatlaj s tim, ze si teda zaplatej mastering, aby jim to nekdo teda opravil a udelal vyborny. Duvody toho sou jasny, mastering nevyde na extremne velky penize a lidi maj pocit, ze kdyz to probehlo "pridej si svoje oblibeny nadsazeny moderni slovo" masteringem, tak to prece nemuze hrat zle. Tak 5% se postesti, 90% to nepozna a zbylejch 5% bude priste premejslet o tom, ze to udela lip.
A nechci nikoho hanit, je mi jasny, jak to casto lidi maj... hobby, ktery dotujou vlastnima prostredkama, malokdy velkejma...
Kdyz nemas bunky na to, abys rozumel i dobre reprodukovanymu zvuku, tak nemas dobry informace pro to, aby ses moh rozhodnout, co s tim zvukem udelas.
A dobre se rozhodnout, co to potrebuje je asi to nejdulezitejsi. Nejen pri krouceni ekvalizeru, ale uz i pri vyberu zvuku.
Mastering je jen tresinka na dorte... na mastering des az mas uzasnou muziku, skvele zahranou, nadherne nahranou, s vkusem zprodukovanou a perfektne smichanou. V tom momente ti stoji zaplatit cca 1000-2000kc za skladbu, kolik to v ceskych pomerech stoji... pripadne i mnohokrat tolik nekde u masteringove zahranicni hvezdy.
Vetsinou je to ale u nas tak, ze nekdo da stezi dohromady nejaky treky. Na nejakym hodne pochybnym zarizeni v neprilis idealni akustice vybere nebo nabere zvuky. Hudba je to casto prijemna a celkem fajn, ale produkce vetsinou pomerne neobratna. Michani si casto lidi delaj sami a vetsinou jim to moc nejde a tak nejak to upatlaj s tim, ze si teda zaplatej mastering, aby jim to nekdo teda opravil a udelal vyborny. Duvody toho sou jasny, mastering nevyde na extremne velky penize a lidi maj pocit, ze kdyz to probehlo "pridej si svoje oblibeny nadsazeny moderni slovo" masteringem, tak to prece nemuze hrat zle. Tak 5% se postesti, 90% to nepozna a zbylejch 5% bude priste premejslet o tom, ze to udela lip.
A nechci nikoho hanit, je mi jasny, jak to casto lidi maj... hobby, ktery dotujou vlastnima prostredkama, malokdy velkejma...
prave preto sa pri veciach ktore idu von nikdy nesnazim dopilovat zvuk v home studiu. doma to spravim tak aby mi to hralo na prve pocutie pre mna v pohode. a final mix+mastering riesim u jedneho paradne sikovneho chalaniska v jednom sukromnom radiu, ktory to vie urobit presne podla mojich predstav. myslim si, ze za taketo veci sa oplati zaplatit.
-
- Profesionál
- Příspěvky: 3559
- Registrován: 06 úno 2005 01:03
presne...
technologie sou cim dal dostupnejsi a s tim klesa prumerna kvalita a siri se myty...
ale jsou i vyjimky!
treba veci od biscuita tady z ezone, co sem masteroval, sou super a je z nich slyset skvelej cit pro vyber zvuku... po par dnech sou ty veci mimochodem v top100 nejprodavanejsich skladeb na beatportu.
technologie sou cim dal dostupnejsi a s tim klesa prumerna kvalita a siri se myty...
ale jsou i vyjimky!
treba veci od biscuita tady z ezone, co sem masteroval, sou super a je z nich slyset skvelej cit pro vyber zvuku... po par dnech sou ty veci mimochodem v top100 nejprodavanejsich skladeb na beatportu.
Mě osobně by velice zájímalo kolik zdejší lidi co se masteringem žíví či pár skladeb vydali anebo někomu zmastrovali myslí o tom kolik procent z vysledného realasu tvoří mastering. Jestli je to třba Mix 80% a mastering 20% nebo jenom 5% jelikož jsem ješte nic nevydával tak o tom nemam pojem.. nakolik dobrý mastering ovlivní vysledný výsledek. Vždy se mi u mixu tedy bez aplikovanejch dynamickejch procesů stáva že má malou dynamiku a malej prostor. Tedy je chyba v absenci používaní dynamickejch procesů nebo ve výběru zvuku ???
to musis blizsie vysvetlit. ako ze nepouzivas na stopach kompresory? to ale spatne miesas co nema nic spolocne s masteringom.COBOLT píše:Vždy se mi u mixu tedy bez aplikovanejch dynamickejch procesů stáva že má malou dynamiku a malej prostor. Tedy je chyba v absenci používaní dynamickejch procesů nebo ve výběru zvuku ???
2Matucha: To máš pravdu, správnej mix je základ a i sebelepší mastering by ho asi nedokázal opravit
. Taky každý má trošku jinak nastavený uši a někdo má pro hudbu větší cit, než druhý. Taky jsi pŕesně vystihl to, že spousta lidí, kteří se tady radí, dělá muziku jako amatéři - s omezenými finančními, ale taky časovými možnostmi. I já mezi ně patřím a musím říct, že mi docela trvalo, než jsem se vůbec aspoň trošku naučil s Cubasem (po večerech to jde pomalu a to se k tomu člověk třeba ani každej den nedostane).
Koukal jsem, že se na tohle fórum dá skladba k posouzení umístit. Ostatní ji pak mohou posoudit a případně upozornit na určité chyby. Můžete mi prosím poradit, jak to ale udělat. Koukal jsem, že to jde ve fóru "Nové Tracky". Každej tam má ale odkaz na nějakou internetovou stránku, kde má svůj výtvor umístěn. To se nedá nějak jednoduše Uploadnout? Pokud ne, tak jakou stránku můžu pokud možno bezplatně pro tyto účel využít?

Koukal jsem, že se na tohle fórum dá skladba k posouzení umístit. Ostatní ji pak mohou posoudit a případně upozornit na určité chyby. Můžete mi prosím poradit, jak to ale udělat. Koukal jsem, že to jde ve fóru "Nové Tracky". Každej tam má ale odkaz na nějakou internetovou stránku, kde má svůj výtvor umístěn. To se nedá nějak jednoduše Uploadnout? Pokud ne, tak jakou stránku můžu pokud možno bezplatně pro tyto účel využít?
- ECSON WALDES
- Profesionál
- Příspěvky: 1859
- Registrován: 16 zář 2002 14:52
COBOLT píše:Tak, ja myslel že mix tak jak psal někde escon se odevzdavá bez použití tehle procesu. Ja myslel pravě že už samotnej mix jako takovej by měl dosahovat těchto kvalit už jennom výběrem zvuku, panorama, velocity a filtry.
Vyber zvuku / kvaltni nahrani nastroju je opravdu zasadni, protoze kvalita vstupniho materialu pak rozhoduje i o kvalite vyslednyho zvuku v nahravce po mixazi i masteringu. To co je ovse dulezity pri odevzdani hudby mastering studiu, je neprocesovat finalni stereo out, cili zadny EQ, Compressory, Limitery, L2 a pod. Export by mel mit slusnou dynamiku, ale nemel by jit do prebuzeni, cili s dynamickou rezervou. Zkuseni mixeri umi dosahnout skvelejch vysledku pri michani do compressoru kterej je na konecnym stereo vystupu, ale to doporucuju jen s patricnejma zkusenostma. Cili ti pak odevzdavaji hudbu jiz procesovanou compressorem, ale i tak i oni respektuji nepouzivani vsech "ultramxizeru" a pod ktery nicej vystupni dynamiku.
Pri michacce je ale prirozene velmi dulezity pouzivat Compressory a EQ na jednotlivy stopy, protoze pokud se nepouziji, prvni efekt bude ten, ze hudba nebude znit prilis ciste / prehledne a s detailnem, jako hudba ktera je citlive osetrena a tvarovana pomoci EQ a COMP a pak druha vec, ze hudba ktera ma kvalitne provedenu mixaz zvladne mnohem silnejsi limitaci a vubec celej retezec masteringovejch procesu, ktery jsou v dnesni dobe potrebny k dosazeni zadany hlasitosti. Napr rock hudba ktera by nemela patricne nastaveny compressory na bicich, base, kytarach, vokalech atd se pri silny limitaci rozpadne a ve vysledku ani masteringovej compressor (jeste pred limiterem) nebude mit prilis velkou prilezitost chytnout se transientu napr bicich nebo attacku basy, protoze ty nebudou podporeny behem mixaze. To se u hudby ktera uz peclivym procesem pri mixazi prosla nestane, protoze vse ma jiz osetrenu dynamiku a podporeny kontury vsech nastroju. Samozrejme pristupu a moznejch kombinaci zvlaste s ohledem na danej druh hudby jsou spousty, ale pouzivat EQ a Comp behem mixaze je nezbytnost a to nejen kvuli finalnimu masteringu.
Někdy je to 26,73%, jindy jen 17,89%, občas i 37,24%, nebo dokonce i 37,26% !COBOLT píše:Mě osobně by velice zájímalo kolik zdejší lidi co se masteringem žíví či pár skladeb vydali anebo někomu zmastrovali myslí o tom kolik procent z vysledného realasu tvoří mastering. Jestli je to třba Mix 80% a mastering 20% nebo jenom 5% jelikož jsem ješte nic nevydával tak o tom nemam pojem..
