Mastering

Ozvučení, nahrávání, mixáž a mastering
Odpovědět
Atoss
Příspěvky: 165
Registrován: 31 pro 2006 14:19

Mastering

Příspěvek od Atoss » 13 úno 2009 13:13

Ahojte, mám hotovou skladbu (moji úúúplně první v Cubase) ve Wav a potřeboval bych ji nějak doladit Masteringem. Jaký program na to použít, aby byl vhodný pro začátečníka, tj. ne moc složitý?

Popř. dělá tady někdo Mastering?

Díkes
Atoss

matucha
Příspěvky: 5058
Registrován: 24 kvě 2002 19:30

Příspěvek od matucha » 13 úno 2009 13:47

Ivo, Ecson, Carloff, ja... a buhvi kdo este ;-)

Nez s tim pudes za nekym na master, bud si jistej, ze mas dobre udelanej mix. Vicemene kdokoli se na me obratil s otazkou, kterou tu vznasis nemel casto ani poneti o tom, co to mix je... natoz aby ho umel rozumne udelat.

Uživatelský avatar
atom
Příspěvky: 261
Registrován: 30 črc 2008 20:28

Příspěvek od atom » 13 úno 2009 15:14

najprv si napr tu na ezone vyhladaj clanky o masteringu a co to vlastne je.pre zaciatocnika sa vo vseobecnosti ani nedoporucuje pouzivat slovo mastering.najdi si najprv tie clanky.a je tu aj cast fora venovana cubase.
"BOLD,HUMOROUS AND VISUALLY STRIKING."

http://www.myspace.com/atomsoffury

Uživatelský avatar
TOM-Thak
Příspěvky: 3854
Registrován: 19 čer 2004 22:38

Příspěvek od TOM-Thak » 13 úno 2009 15:24

matucha: Pravdu mááš, mix je peklo. Se snažim o použitelnej mix už pár let a vždycky když už si myslim, že je to o něco lepší tak zase zjistim, že tam je chyba (po technický / zvukový stránce).

matucha
Příspěvky: 5058
Registrován: 24 kvě 2002 19:30

Příspěvek od matucha » 13 úno 2009 17:04

No tak vono je to o tom, ze musis dobre slyset, co se ti ve skladbe deje. Kdyz ti tvoje prehravaci zarizeni (plural) v tvoji akustice nedavaj dohromady dostatecnej prehled o tom, jak to doopravdy hraje, tak tomu zvuku nemuzes rozumet.

Kdyz nemas bunky na to, abys rozumel i dobre reprodukovanymu zvuku, tak nemas dobry informace pro to, aby ses moh rozhodnout, co s tim zvukem udelas.

A dobre se rozhodnout, co to potrebuje je asi to nejdulezitejsi. Nejen pri krouceni ekvalizeru, ale uz i pri vyberu zvuku.


Mastering je jen tresinka na dorte... na mastering des az mas uzasnou muziku, skvele zahranou, nadherne nahranou, s vkusem zprodukovanou a perfektne smichanou. V tom momente ti stoji zaplatit cca 1000-2000kc za skladbu, kolik to v ceskych pomerech stoji... pripadne i mnohokrat tolik nekde u masteringove zahranicni hvezdy.

Vetsinou je to ale u nas tak, ze nekdo da stezi dohromady nejaky treky. Na nejakym hodne pochybnym zarizeni v neprilis idealni akustice vybere nebo nabere zvuky. Hudba je to casto prijemna a celkem fajn, ale produkce vetsinou pomerne neobratna. Michani si casto lidi delaj sami a vetsinou jim to moc nejde a tak nejak to upatlaj s tim, ze si teda zaplatej mastering, aby jim to nekdo teda opravil a udelal vyborny. Duvody toho sou jasny, mastering nevyde na extremne velky penize a lidi maj pocit, ze kdyz to probehlo "pridej si svoje oblibeny nadsazeny moderni slovo" masteringem, tak to prece nemuze hrat zle. Tak 5% se postesti, 90% to nepozna a zbylejch 5% bude priste premejslet o tom, ze to udela lip.

A nechci nikoho hanit, je mi jasny, jak to casto lidi maj... hobby, ktery dotujou vlastnima prostredkama, malokdy velkejma...

Uživatelský avatar
dano
Příspěvky: 3364
Registrován: 13 kvě 2005 20:37

Příspěvek od dano » 13 úno 2009 17:08

prave preto sa pri veciach ktore idu von nikdy nesnazim dopilovat zvuk v home studiu. doma to spravim tak aby mi to hralo na prve pocutie pre mna v pohode. a final mix+mastering riesim u jedneho paradne sikovneho chalaniska v jednom sukromnom radiu, ktory to vie urobit presne podla mojich predstav. myslim si, ze za taketo veci sa oplati zaplatit.

Brooklyn / juanita juarez
Profesionál
Příspěvky: 3559
Registrován: 06 úno 2005 01:03

Příspěvek od Brooklyn / juanita juarez » 13 úno 2009 17:11

presne...

technologie sou cim dal dostupnejsi a s tim klesa prumerna kvalita a siri se myty...

ale jsou i vyjimky!

treba veci od biscuita tady z ezone, co sem masteroval, sou super a je z nich slyset skvelej cit pro vyber zvuku... po par dnech sou ty veci mimochodem v top100 nejprodavanejsich skladeb na beatportu.

Uživatelský avatar
COBOLT
Příspěvky: 385
Registrován: 28 lis 2007 19:01

Příspěvek od COBOLT » 13 úno 2009 17:27

Mě osobně by velice zájímalo kolik zdejší lidi co se masteringem žíví či pár skladeb vydali anebo někomu zmastrovali myslí o tom kolik procent z vysledného realasu tvoří mastering. Jestli je to třba Mix 80% a mastering 20% nebo jenom 5% jelikož jsem ješte nic nevydával tak o tom nemam pojem.. nakolik dobrý mastering ovlivní vysledný výsledek. Vždy se mi u mixu tedy bez aplikovanejch dynamickejch procesů stáva že má malou dynamiku a malej prostor. Tedy je chyba v absenci používaní dynamickejch procesů nebo ve výběru zvuku ???

Uživatelský avatar
kexik
Příspěvky: 12152
Registrován: 08 bře 2004 13:43

Příspěvek od kexik » 13 úno 2009 17:34

COBOLT píše:Vždy se mi u mixu tedy bez aplikovanejch dynamickejch procesů stáva že má malou dynamiku a malej prostor. Tedy je chyba v absenci používaní dynamickejch procesů nebo ve výběru zvuku ???
to musis blizsie vysvetlit. ako ze nepouzivas na stopach kompresory? to ale spatne miesas co nema nic spolocne s masteringom.

Uživatelský avatar
COBOLT
Příspěvky: 385
Registrován: 28 lis 2007 19:01

Příspěvek od COBOLT » 13 úno 2009 17:42

Tak, ja myslel že mix tak jak psal někde escon se odevzdavá bez použití tehle procesu. Ja myslel pravě že už samotnej mix jako takovej by měl dosahovat těchto kvalit už jennom výběrem zvuku, panorama, velocity a filtry.

Atoss
Příspěvky: 165
Registrován: 31 pro 2006 14:19

Příspěvek od Atoss » 13 úno 2009 18:01

2Matucha: To máš pravdu, správnej mix je základ a i sebelepší mastering by ho asi nedokázal opravit :D. Taky každý má trošku jinak nastavený uši a někdo má pro hudbu větší cit, než druhý. Taky jsi pŕesně vystihl to, že spousta lidí, kteří se tady radí, dělá muziku jako amatéři - s omezenými finančními, ale taky časovými možnostmi. I já mezi ně patřím a musím říct, že mi docela trvalo, než jsem se vůbec aspoň trošku naučil s Cubasem (po večerech to jde pomalu a to se k tomu člověk třeba ani každej den nedostane).

Koukal jsem, že se na tohle fórum dá skladba k posouzení umístit. Ostatní ji pak mohou posoudit a případně upozornit na určité chyby. Můžete mi prosím poradit, jak to ale udělat. Koukal jsem, že to jde ve fóru "Nové Tracky". Každej tam má ale odkaz na nějakou internetovou stránku, kde má svůj výtvor umístěn. To se nedá nějak jednoduše Uploadnout? Pokud ne, tak jakou stránku můžu pokud možno bezplatně pro tyto účel využít?

Uživatelský avatar
ECSON WALDES
Profesionál
Příspěvky: 1859
Registrován: 16 zář 2002 14:52

Příspěvek od ECSON WALDES » 13 úno 2009 18:05

COBOLT píše:Tak, ja myslel že mix tak jak psal někde escon se odevzdavá bez použití tehle procesu. Ja myslel pravě že už samotnej mix jako takovej by měl dosahovat těchto kvalit už jennom výběrem zvuku, panorama, velocity a filtry.

Vyber zvuku / kvaltni nahrani nastroju je opravdu zasadni, protoze kvalita vstupniho materialu pak rozhoduje i o kvalite vyslednyho zvuku v nahravce po mixazi i masteringu. To co je ovse dulezity pri odevzdani hudby mastering studiu, je neprocesovat finalni stereo out, cili zadny EQ, Compressory, Limitery, L2 a pod. Export by mel mit slusnou dynamiku, ale nemel by jit do prebuzeni, cili s dynamickou rezervou. Zkuseni mixeri umi dosahnout skvelejch vysledku pri michani do compressoru kterej je na konecnym stereo vystupu, ale to doporucuju jen s patricnejma zkusenostma. Cili ti pak odevzdavaji hudbu jiz procesovanou compressorem, ale i tak i oni respektuji nepouzivani vsech "ultramxizeru" a pod ktery nicej vystupni dynamiku.

Pri michacce je ale prirozene velmi dulezity pouzivat Compressory a EQ na jednotlivy stopy, protoze pokud se nepouziji, prvni efekt bude ten, ze hudba nebude znit prilis ciste / prehledne a s detailnem, jako hudba ktera je citlive osetrena a tvarovana pomoci EQ a COMP a pak druha vec, ze hudba ktera ma kvalitne provedenu mixaz zvladne mnohem silnejsi limitaci a vubec celej retezec masteringovejch procesu, ktery jsou v dnesni dobe potrebny k dosazeni zadany hlasitosti. Napr rock hudba ktera by nemela patricne nastaveny compressory na bicich, base, kytarach, vokalech atd se pri silny limitaci rozpadne a ve vysledku ani masteringovej compressor (jeste pred limiterem) nebude mit prilis velkou prilezitost chytnout se transientu napr bicich nebo attacku basy, protoze ty nebudou podporeny behem mixaze. To se u hudby ktera uz peclivym procesem pri mixazi prosla nestane, protoze vse ma jiz osetrenu dynamiku a podporeny kontury vsech nastroju. Samozrejme pristupu a moznejch kombinaci zvlaste s ohledem na danej druh hudby jsou spousty, ale pouzivat EQ a Comp behem mixaze je nezbytnost a to nejen kvuli finalnimu masteringu.

Uživatelský avatar
Ivo
Moderátor
Příspěvky: 11516
Registrován: 19 črc 2003 06:02

Příspěvek od Ivo » 13 úno 2009 19:11

COBOLT píše:Mě osobně by velice zájímalo kolik zdejší lidi co se masteringem žíví či pár skladeb vydali anebo někomu zmastrovali myslí o tom kolik procent z vysledného realasu tvoří mastering. Jestli je to třba Mix 80% a mastering 20% nebo jenom 5% jelikož jsem ješte nic nevydával tak o tom nemam pojem..
Někdy je to 26,73%, jindy jen 17,89%, občas i 37,24%, nebo dokonce i 37,26% ! :wink:

Uživatelský avatar
Cyril
Příspěvky: 5626
Registrován: 26 říj 2004 12:55

Příspěvek od Cyril » 13 úno 2009 19:30

Ivo: zajimala by me nahravka, kde mastering tvori 100 %... asi by to byl poradnej noise! :)
Grafický design – http://www.cyrilkriz.cz (velmi rád navrhnu tiskoviny pro kapely, producenty a studia)

Uživatelský avatar
COBOLT
Příspěvky: 385
Registrován: 28 lis 2007 19:01

Příspěvek od COBOLT » 13 úno 2009 19:39

Díky za odpovědi :wink:

Odpovědět