Prostorotvorba - Reverby / Delaye
Re: Prostorotvorba - Reverby / Delaye
matucha: pekny, dik!
hudba http://www.martinlinda.cz, práce http://www.cinemax.cz
Re: Prostorotvorba - Reverby / Delaye
matucha: dobra praca, dik.
btw celkom by som bol zvedavy na dalsie skusenosti s Nebulou ako napr. zataz CPU, editovatelne parametre a tak...
btw celkom by som bol zvedavy na dalsie skusenosti s Nebulou ako napr. zataz CPU, editovatelne parametre a tak...
Re: Prostorotvorba - Reverby / Delaye
Fajn, info, tohle má cenu zlata
.
Nechceš udělat nějakej podobnej manuál na téma EQ , Filtry rozložení nástrojů v mixu?
Kdysi jsem tady četl nějaký příspěvek myslím od Syncra a bylo tam hezky obrazně vysvětleno jak postupovat v mixu na teoriji jakýchsi bublinek.

Nechceš udělat nějakej podobnej manuál na téma EQ , Filtry rozložení nástrojů v mixu?

Kdysi jsem tady četl nějaký příspěvek myslím od Syncra a bylo tam hezky obrazně vysvětleno jak postupovat v mixu na teoriji jakýchsi bublinek.
Re: Prostorotvorba - Reverby / Delaye
Dva/tri reverby z nebuly pocitac zatizej minimalne... a kdyz je este pocitas skrz grafickou kartu (CUDA), tak je to uplne nic. Pro nekoho je zlobiva velka latence, kterou ty nebulacky verby pridaj (pro ty ktery hrajou midi klapkama), tam pak je dobry tu nebulu pridat az nakonec nebo ji proste vypinat, kdyz hrajes midi.
Myslim, ze ecson tady psal pomerne detailni navody na to jak michat. Ja bych umel stejne jako tady u tech prostoru rict janom nejaky takovy zakladni postrehy, zadnou ucelenou teorii nemam
. Cim dal tim vic delam jenom intuitivne. Ona vetsina tech veci je o tom, ze neco chces a kroutis dokud toho nedosahnes nebo nedosahnes neceho velmi podobnyho nebo dosahnes neceho necekanyho a lepsiho
.
Myslim, ze ecson tady psal pomerne detailni navody na to jak michat. Ja bych umel stejne jako tady u tech prostoru rict janom nejaky takovy zakladni postrehy, zadnou ucelenou teorii nemam


Re: Prostorotvorba - Reverby / Delaye
Moc diky!
Re: Prostorotvorba - Reverby / Delaye
Jo s tim souhlasím že každá skladba vyžaduje jinej přístup, podle požadavků, kvality nahranýho materiálu apod. Když si to uvědomím tak je fakt že z 90ti procent míchám podle uší. A zbatek je nějaká naučená praxe, ikdyž ted jsem se snažil zvukově ztmelit jednu skladbu, jsou tam do sebe 3 akustický kytary, každá v trochu jiným pásmu do toho el.basa a kontrabas , kopák, perkuse... A ani po 3 hodinách laborování s těmahle vrstvama jsem nedošel uspokojivýho výsledku, a to je ta chvíle, kdy si člověk položí dvě otázky,: bud dělám někde něco špatně můžou za to ty levný bedny
anebo: co kdybych na to šel od začátku jinou metodou- a tu neznám, jelikož to umím udělat tou první a ta se neosvědčila, a to je chvíle kdy začnu hledat nějaký rady jak postupovat při míchačce. Doufám že to bylo trochu srozumitelný, pokusim se najít ten Ecsonův popis.

Re: Prostorotvorba - Reverby / Delaye
To je ale dalsi vec, to jak je postaveny aranzma je pulka uspechu. Tri akusticky kytary pres sebe, pokud nema kazda z nich jinou roli (bas linka, beglajt, solo) tak muze byt velmi tezko resitelna vec. Teda taky jestli nehrajou vsechny 3 uplne to samy a je to jenom na barvu.
Ale kdyz to bude situace, kdy kazda hraje neco (casto nanicovatyho) vicemene na stejnejch tonech jako ostatni dve a dohromady ty 3 davaj nejakou pocitovou patlaninu, ktery neni rozumet, ale autor se do ni zamiloval, tak takovou vec moc nerozpletes a kdyz se ti podari ty linky vic definovat, tak pride autor a rekne - takhle si to nepredstavuju - protoze mu zmizi ta abstraktnost.
Kdyz ses autor ty sam, tak se proste zamyslis, jestli jednu tu kytaru nemuzes vyhodit a tu druhou prohnat skrz nejakej lofi filtr, kterej ji dostane uplne jinam. No a nebo jestli nejde ta vec vlastne vyjadrit jednou kytarou a k tomu este jednim uplne jinym nastrojem nejak lip.
Ted mluvim obecne, za ty kytary si tam muzes dosadit jakejkoli jinej nastroj.
Ale kdyz to bude situace, kdy kazda hraje neco (casto nanicovatyho) vicemene na stejnejch tonech jako ostatni dve a dohromady ty 3 davaj nejakou pocitovou patlaninu, ktery neni rozumet, ale autor se do ni zamiloval, tak takovou vec moc nerozpletes a kdyz se ti podari ty linky vic definovat, tak pride autor a rekne - takhle si to nepredstavuju - protoze mu zmizi ta abstraktnost.
Kdyz ses autor ty sam, tak se proste zamyslis, jestli jednu tu kytaru nemuzes vyhodit a tu druhou prohnat skrz nejakej lofi filtr, kterej ji dostane uplne jinam. No a nebo jestli nejde ta vec vlastne vyjadrit jednou kytarou a k tomu este jednim uplne jinym nastrojem nejak lip.
Ted mluvim obecne, za ty kytary si tam muzes dosadit jakejkoli jinej nastroj.
Re: Prostorotvorba - Reverby / Delaye
to je jasny, tyhle veci by se meli resit uz pri aranzma, ale co delat, kdyz uz je pozde? vykrajovat urcity pasma? jsou na to naky specialni postupy? to uz je ale spise na jine tema....
Re: Prostorotvorba - Reverby / Delaye
Hehe, přesně jak píše c9000 - člověk experimentuje, experimentuje, a najednou zjistí, že je to celý nějaký divný (a to i když má úplně jednoduchý aranže), a že ty "geniální nápady s brutálnim echem" jsou vlastně pěkná blbost, a začne se pokorně koukat po nějakých radách, takže se přidávám s díky matuchovi za zkušenosti! Zkusim aplikovat...
A furt to komprimuju, a furt je to zkreslený....aneb P.P. (žádný "doktor", ale "poučený posluchač")
Re: Prostorotvorba - Reverby / Delaye
No nerek bych, ze sem tema obecnejma plkama byl schopnej nekomu pomoct. Jenze kdybych psal neco konkretnejsiho, tak uz by to byly blaboly, protoze to clovek proste musi cejtit/slyset. Nekdy sou ty hrozitansky naechovany veci uplne spravne
.
Ale treba jako silenej pripad byla jedna deska, kterou sem michal, kdy mi to tvurce dodal tak, ze v cubasi byl na kazdy savli pridanej chorus, delay a levnej reverb z "kanalovyho presetu". A cely to znelo jako nejakej effect return - tj jako by tam nebyl dry signal. Mel jednu skladbu, ktera nemela beat a byla hodne zasnena, kde to cely fungovalo a tak sem udelal vylepsenou verzi se stejnou atmosferou, ale u zbytku, kterej byl primocarej - nekde mezi rockem/folkem/country (ten clovek je amik, takze to nebylo trapny), tak tam tyhle 200% wet aranzma fakt nefungovaly
.

Ale treba jako silenej pripad byla jedna deska, kterou sem michal, kdy mi to tvurce dodal tak, ze v cubasi byl na kazdy savli pridanej chorus, delay a levnej reverb z "kanalovyho presetu". A cely to znelo jako nejakej effect return - tj jako by tam nebyl dry signal. Mel jednu skladbu, ktera nemela beat a byla hodne zasnena, kde to cely fungovalo a tak sem udelal vylepsenou verzi se stejnou atmosferou, ale u zbytku, kterej byl primocarej - nekde mezi rockem/folkem/country (ten clovek je amik, takze to nebylo trapny), tak tam tyhle 200% wet aranzma fakt nefungovaly

Re: Prostorotvorba - Reverby / Delaye
ono staci spomenut cocteau twins... tam to bez mrte lacnych osemdesiatkovych reverbov a delayov neni predstavitelne. kazdopadne ak vec potrebuje jaskynne dozvuky, dost osemetne sa to miesa, aspon mne
Re: Prostorotvorba - Reverby / Delaye
matucha:
To si celkem dokážu představit, že to musela bejt strašná haluzárna
Ale jinak jo, rozumim, že je to asi těžko předatelná zkušenost a navíc se liší track od tracku, zatímco třeba u tý ekvalizace jsou některý základní principy aspoň přibližně platný (jsou nějaký frekvence, na kterejch nástroje prostě hrajou)...nebo si to aspoň tak nějak ze svýho pohledu z rychlíku myslim...a tak jsem si říkal, jestli neexistuje něco takovýho i pro ten prostor...
kexik: no jejej, kde by byly osmdesátkový kapely bez "velkejch" zvuků (a přiznám se, že jsem úchyl a u některejch se mi to fakt líbí)...akorát si řikám, že udělat to tak, aby to fungovalo spolu, vzájemně se to nepomlátilo a ještě aby tomu bylo rozumět je asi celkem kumšt...


kexik: no jejej, kde by byly osmdesátkový kapely bez "velkejch" zvuků (a přiznám se, že jsem úchyl a u některejch se mi to fakt líbí)...akorát si řikám, že udělat to tak, aby to fungovalo spolu, vzájemně se to nepomlátilo a ještě aby tomu bylo rozumět je asi celkem kumšt...

A furt to komprimuju, a furt je to zkreslený....aneb P.P. (žádný "doktor", ale "poučený posluchač")
Re: Prostorotvorba - Reverby / Delaye
U EQ je to ale prece stejny, ne? Vsichni vime, ze EQ muzes zvednout vejsky nebo je ztlumit a vsichni vime, co to dela. Ale zalezi na cem je zvedas a na tom co hraje vedle toho a jak chces aby to znelo... V tom ti zadna poucka nepomuze.
Nejdulezitejsi je mit spolehlivej poslech, dobrou predstavu o tom co chces, dobrou predstavu o tom jak to v danym zanru funguje a nejaky ty zkusenosti, ktery proste nevyctes.
Zalezi taky na zdrojich jaky mas. Muzes mit kytaru (napriklad), ktera je nabrana nic moc na nic moc retezec. Bude tupa, uzka, ostra, neukaznena/nekonzistentni a plocha... a to vsechno zaroven. Tam pudes z blata do louze i kdyz treba nebude uplne mimo frekvencne do mixu, vzdycky ten mix bude tahnout dolu a nepomuze ti zadnej procesing, kterej by ji zachranil.
Vedle toho budes mit skvele nahranou kytaru, ktery akorat schazi malicko telo a sluselo by ji trochu rozsvitit. Tam potom vezmes jednoduchy eq a s usmevem presne ziskas co chces... a mix na ni muze pevne stat.
Kdyz nemas dobrej poslech a nemas zkusenost, tak je velka sance, ze tyhle dve situace ani nebudes umet od sebe rozeznat a vyresit tim, ze tu prvni proste prehrajes a tu druhou jenom lehce upravis.
Nejdulezitejsi je mit spolehlivej poslech, dobrou predstavu o tom co chces, dobrou predstavu o tom jak to v danym zanru funguje a nejaky ty zkusenosti, ktery proste nevyctes.
Zalezi taky na zdrojich jaky mas. Muzes mit kytaru (napriklad), ktera je nabrana nic moc na nic moc retezec. Bude tupa, uzka, ostra, neukaznena/nekonzistentni a plocha... a to vsechno zaroven. Tam pudes z blata do louze i kdyz treba nebude uplne mimo frekvencne do mixu, vzdycky ten mix bude tahnout dolu a nepomuze ti zadnej procesing, kterej by ji zachranil.
Vedle toho budes mit skvele nahranou kytaru, ktery akorat schazi malicko telo a sluselo by ji trochu rozsvitit. Tam potom vezmes jednoduchy eq a s usmevem presne ziskas co chces... a mix na ni muze pevne stat.
Kdyz nemas dobrej poslech a nemas zkusenost, tak je velka sance, ze tyhle dve situace ani nebudes umet od sebe rozeznat a vyresit tim, ze tu prvni proste prehrajes a tu druhou jenom lehce upravis.
Re: Prostorotvorba - Reverby / Delaye
matucha : inak uz tu mame na ezone BLOG, tak kludne mozes tam pisat svoje skusenosti a v podstate kazdy..
./blog.php
./blog.php
Re: Prostorotvorba - Reverby / Delaye
Jo, to je jasný, ostatně, mně ani tak nešlo o nějakou podrobnou příručku "jak objektivně udělat skvělý zvuk", ale spíš o nějaká nejzákladnější pravidla pro dělání prostoru ve zvuku. Souhlasím, že v mixu všechno souvisí se vším, ale například mně hodně pomohl ten úplně základní článek o EQ, kde jsem se vůbec dozvěděl, ve kterym rozmezí například většinou hraje kopák, a co rámcově dělá, když se nějaká frekvence zvedne, nebo ubere (když chci třeba přidat "tečku", nebo naopak trochu "odbordelit"). Proto jsem se ptal, jestli je i něco takového pro reverby a delaye.
Nicméně je jasný, že zkušenost je nejlepší škola, takže mne samozřejmě čeká spoustu hodin laborování a zkoušení, než dojdu k nějakým poznatkům, jenom jsem se nechtěl vydávat úplně naslepo. S těmi zdroji to samozřejmě má smysl, protože z něčeho, co "nehraje" samo o sobě ani nejlepší zvukař moc nevytáhne. No, tak já jdu laborovat
A ještě když jsme u těch prostorů, jakou máte zkušenost s používáním "přirozeného reverbu"? Myslím tím postavit například extra mikrofon na druhou stranu místnosti, nebo třeba vedle, a podle potřeby tuhle stopu "přimíchnout" k signálu nabranému "přímo". Používáte to, nebo je to vlastně zbytečné? To jen spíš ze zvědavosti, někde ve studiu jsem to viděl, tak mne to zajímá..v domácích podmínkách je to samozřejmě hloupost, ale myslím obecně...
Nicméně je jasný, že zkušenost je nejlepší škola, takže mne samozřejmě čeká spoustu hodin laborování a zkoušení, než dojdu k nějakým poznatkům, jenom jsem se nechtěl vydávat úplně naslepo. S těmi zdroji to samozřejmě má smysl, protože z něčeho, co "nehraje" samo o sobě ani nejlepší zvukař moc nevytáhne. No, tak já jdu laborovat

A ještě když jsme u těch prostorů, jakou máte zkušenost s používáním "přirozeného reverbu"? Myslím tím postavit například extra mikrofon na druhou stranu místnosti, nebo třeba vedle, a podle potřeby tuhle stopu "přimíchnout" k signálu nabranému "přímo". Používáte to, nebo je to vlastně zbytečné? To jen spíš ze zvědavosti, někde ve studiu jsem to viděl, tak mne to zajímá..v domácích podmínkách je to samozřejmě hloupost, ale myslím obecně...
A furt to komprimuju, a furt je to zkreslený....aneb P.P. (žádný "doktor", ale "poučený posluchač")