Prostorotvorba - Reverby / Delaye

Ozvučení, nahrávání, mixáž a mastering
Odpovědět
matucha
Příspěvky: 5058
Registrován: 24 kvě 2002 19:30

Prostorotvorba - Reverby / Delaye

Příspěvek od matucha » 30 lis 2004 20:53

Toto tema bych chtel zacit jako dalsi cast FAQu. Uvidime, jestli si to vyslouzi tu cest ;-).

Zacal bych zesiroka. Kdo nema cas, preskocte odstavec.

Kdysi davno sem na verby uplne kaslal a kdyz sem je pouzival (to byla doba trackeru), tak jen a jen dlouhe jeskyne... jako efekt. V ambientu to bylo fakt fuk, vsechno melo byt v jeskyni. Jenze v "tanecni muzice", kdyz se tam zacaly obevovat normalni nastroje a uz tam byly i veci, ktery mely hrat blizko, tak me zarazelo proc to furt hraje tak divne. Nejhur na tom asi bylo spousta veci okolo michani, ale vec, ktera mi trvala zjisti nejdyl byto to, ze veci hodne prida, kdyz ji NEKAM UMISTIM a nebude neurcite plavat ve vzduchu. Zni trivialne, co? No nebylo moc sanci, pocitac byl rad, ze stihal par EQ, takze to skoncilo vetsinou u jednoho kratkyho verbu, kam sem to vsechno nejak naposilal. Ale to az po tom co by Dusan Lipert rek, ze mam vsechno strasne suchy a ja netusil o cem mluvi, protoze sem tam obcas neco projety verbem mel a dost ;-))).


Vec planu:

No vicemene sou dve extremni situace, jedna je, ze si to clovek pusti a nevi vubec jak tu vec rozhodit do hloubkovejch planu nebo je to strasne jasny. U me je to tak, ze vetsinou kdyz nevim kam ty veci dat v hloubkovejch planech, tak nevim ani kam to dat do sterea. A to je hodne pitomy, chtit aby bylo vsechno na ksichtu. V tomhle neporadim.
Nejlepsi je, kdyz je to od zacatku na prvni poslech jasny.
"Mokra hala" varianta je, ze veci ve predu maj malo verbu (v nem velkej pomer early odrazu) s tim, ze verb ma vetsi predelay. Pokud plugin neumi tyhle dve veci nezavisle posouvat, tak to udelejte dvema, jeden na early (to se hodi) a druhej s dlouhym predelayem malicko malicko. Pak ty veci vzadu prichazej uz hodne overbovany, zaexperimentujte se zpozdenim celku, ale to neni uplne nutny ty by mely prichazet s co nejmensim predelayem, "dlouhym" verbem a malym mnozstvim early.
Stredni vrstvy sou nekde mezi, zpravidla stacej celkove 3 plany.

"Sucha" produkce... moderni vec, ty dozvuky sou minimalne slyset ale sou v tom dobre skryty a bez nich by to nebylo ono. Vetsinou de o x ruznejch ruzne opanovanejch verbu s prevahou early (ale ne nutne), hodne kratky casy 0,1-0,3... ktery maj dost charakter podobnej rezii studia ;-). Ba ne maji svoje barvy a tim se od toho lisej. Jak se hodne pouziva "kompilovani" jednotlivejch uderu z vice ruznejch veci (snare slozenej i z vice nez 10 veci), tak se ty ruzny soucasti ruzne rozhodej do panoramy a ty verby se s ruznejma zpozedickama posilaj presne na opacnou stranu atd atd. aby se cela vec vyvazila a ziskala "ten" zvuk.
Hodne se pouzivaj delaye - malo feedbacku a pomerne rychly do tempa veci... dost pomahaj treba zpevu. Chce toho mit na fx savlich nahazeno haaafo a hodne si s tim hrat.

Samozrejme to neni vycerpavajici, je dost veci mezitim, ja nejsem v tyhle problematice moc nasrocenej a vypracovanej, takze prenecham na doplneni jinejm. Co se ale ukazalo hodne dulezity, je ta predstava, jak by to melo znit. Takovyto, ze tam hodim par verbu a delayu, zapnu na nich presety a pak to do nich budu zkouset ruzne posilat se mi moc neosvedcila. Na nekterejch vecech fakt delam docela intenzivne, tak abych to tam dostal (zpev, bici treba... ale cokoli jinyho podstatnyho) a zbytek uz pak umim usadit do spravnejch poloh tim, ze to rozesilam ruzne do obou dvou sytemu (jak na ten hlas tak na ty bici).

Tak se cinte pani prostorari. Obzvlast sem zvedavej na pany od dubu a jejich drevnimi nastroji. Zkuste se tady rozepsat o ruznejch technikach, at uz tak obecnejch jak sem napsal ja, tak i o nejakejch specialitkach az do podrobnosti.... casem si taky asi na neco vzpomenu.

matucha
Příspěvky: 5058
Registrován: 24 kvě 2002 19:30

Příspěvek od matucha » 30 lis 2004 20:56

Jo a asi by nebylo na skodu, kdyby se objevil EW a rek neco o HW. Ma to neuveritelne najety od drahejch po levny vychytavky. Zkusim ho sem nasmerovat.

Uživatelský avatar
pm
Příspěvky: 267
Registrován: 04 čer 2002 15:19

Příspěvek od pm » 30 lis 2004 22:30

Panove od dubu jsou jenom jinak uchylny...

Zakladni termin od kteryho se to vsechno odviji je "boing!". Jak to dela boing tak je to spravne. A je jedno esli je to aridzinal fisher reverb vymontovanej z automobilu jako mel Tubby nebo jakykoliv jiny pero. "Boing" is the Earth rightful ruler!

Jinak bych si nedovolil nic zobecnovat (a povazoval bych to taky za zbytecny), co zrovna funguje to funguje a to se pouzije, je to jednoduchy.

matucha
Příspěvky: 5058
Registrován: 24 kvě 2002 19:30

Příspěvek od matucha » 01 pro 2004 00:32

hm... Tubby si udelal verb z pera z autaku? sedacky predpokladam... ty ses ale nejakou dobu shanel po necem co dela ty veci co chces dobre, ne?

Uživatelský avatar
carloff
Profesionál
Příspěvky: 2224
Registrován: 05 čer 2002 17:57

Příspěvek od carloff » 01 pro 2004 08:14

no v jedne moudre anglicke knizce o mixazi je napsane...
delay se pouzivaj na sirku stopy(mluvi se mono) mezi pokud je delay 5ms je zvuk siroky na sirku stopy(tzn cca30 cm v pomeru k celku stereobaze) 30 ms je sirka celeho sterea..
reverb: pravidlo cim vetsi predelay tim psychoakusticky blize(predelay by se mel casove shodovat s tempem skladby ale tvorivosti se meze nekladou) cim vic early reflection tim je zvuk dale..
zvuk dela prostorove: stereopanorama--
umisteni :dopredu dozadu verb(ambience), delay , fazove posuvy
sirka jednotlivych nstroju(delay-muze byt i proste posunuti stopy)
Hudebník a producent, majitel studia Soundevice
http://www.boriscarloff.com | http://www.soundevice-studio.cz

Uživatelský avatar
syncro
Příspěvky: 1148
Registrován: 09 čer 2002 11:30

Příspěvek od syncro » 01 pro 2004 08:40

matucha: Tubby si vyšrouboval Fisher tank, co se dřív montoval jako "dsp" do americkejch bouráků, jako že ti tranzistorák hraje v Kárnedží hól 8-)

BOING je produkt zvuku s basovejma frekvencema a perkusivním charakterem, kterej umí skoro každej pružiňák a obzvláš? dobře fungujou pružiňáky Boss / Roland... Slušnej BOING se dá udělat taky "kick it" efektem, teda tím, že do tanku bacíš pořádnou ránu, až se mu z toho rozvlní péro (to zní dost děsivě, doufám, že na tenhle systém nenajedou feministky) 8-)

Saša

matucha
Příspěvky: 5058
Registrován: 24 kvě 2002 19:30

Příspěvek od matucha » 01 pro 2004 09:34

Takze to nebyl zas az takovej kutil ;-).

Uživatelský avatar
Cyril
Příspěvky: 5626
Registrován: 26 říj 2004 12:55

Re: Prostorotvorba - Reverby / Delaye

Příspěvek od Cyril » 28 lis 2005 18:36

matucha píše:Jak se hodne pouziva "kompilovani" jednotlivejch uderu z vice ruznejch veci (snare slozenej i z vice nez 10 veci), tak se ty ruzny soucasti ruzne rozhodej do panoramy a ty verby se s ruznejma zpozedickama posilaj presne na opacnou stranu atd atd. aby se cela vec vyvazila a ziskala "ten" zvuk.[/i]
Skoro skoda, ze se tahle debata vic nerozjela.

matucha: prosimte nenapsal bys malinko podrobneji neco k tyhle metode, kterou cituju? Kdyz skladas treba snare z ruznych samplu, tak je fakt nedavas vsechny na stejny misto do panoramy? Fakt se dela to, ze snare je slozenej z deseti samplu, deseti verbu a dvaceti mist v panorame? To by se pak dalo aplikovat i treba na tecku u kopaku, ne? Zni mi to jako dost zasadni zalezitost, budu moc rad, kdyz mi to objasnis... DIKY
Naposledy upravil(a) Cyril dne 28 lis 2005 21:17, celkem upraveno 1 x.
Grafický design – http://www.cyrilkriz.cz (velmi rád navrhnu tiskoviny pro kapely, producenty a studia)

Uživatelský avatar
bassline
Příspěvky: 2667
Registrován: 22 zář 2005 16:21

verbz

Příspěvek od bassline » 28 lis 2005 21:13

V urcitych skladbach tvori delay neodmyslitelnu sucast veducich melodickych liniek. Suche, prazdne a par tonove melodicke linky sa po aplikovani delayu menia na chutne a stavnate melody lines, ktore nadobudli vdaka delayu uplne iny rozmer... :P ...Velmi efektivne je aplikovanie multi-tap delayu v riedkych melodickych linkach, tzn. linky zlozene z dost malo hrajucich not. Vdaka malo notam v melodickej linke ma delay priestor na svoje vyniknutie, co vytvori v sekvencii pekne znejucu, hopsajucu melodiu.

V tejto sekvencii je krasne pocut ako su veduce melodicke linky totalne zavisle od multi-tap delayu...http://www.bassline.szm.sk/verb_wet_dry_compare.mp3...multitap delay je vytvoreny z 2 delays (jeden v lavom a druhy v pravom kanali), su zosynchronizovane s tempom a druhy je od prveho oneskoreny o 1/16 aby to vytvorilo prave tu melodicku stereo skokovitost...

Uživatelský avatar
Cyril
Příspěvky: 5626
Registrován: 26 říj 2004 12:55

Příspěvek od Cyril » 28 lis 2005 21:16

bassline: z ukazky je to velmi jasny, diky
Grafický design – http://www.cyrilkriz.cz (velmi rád navrhnu tiskoviny pro kapely, producenty a studia)

Uživatelský avatar
Tudy
Příspěvky: 2379
Registrován: 28 pro 2002 15:07

Příspěvek od Tudy » 28 lis 2005 21:24

Klasická a stále velmi efektní finta ze starých časů monodelayů:
nástroj hodit v panoramě víc na jednu stranu a delay proti němu na druhou. Tohle používám s malým feedbackem (někdy jen s jednou opakovačkou) a spíš na kratší časy v tempu (osminy, šestnáctiny, ale i sextoly - podle rychlosti a použití).

Mimochodem, super topic :)
Petr Tudy Holubář - INSANIA, RIVER
Tvorba + dema nástrojů: http://www.soundcloud.com/tudy-cz

Uživatelský avatar
Cyril
Příspěvky: 5626
Registrován: 26 říj 2004 12:55

Příspěvek od Cyril » 28 lis 2005 21:37

No vidim ze jsem doted delaye podcenoval... vic se na ne zamerim. Diky.
Grafický design – http://www.cyrilkriz.cz (velmi rád navrhnu tiskoviny pro kapely, producenty a studia)

Uživatelský avatar
bassline
Příspěvky: 2667
Registrován: 22 zář 2005 16:21

verbz

Příspěvek od bassline » 28 lis 2005 22:12

Tudy:...jojo, toto bolo hodne vyuzivane v rebirte :P ...ale mne sa to nepaci, lebo potom pri dlhom pocuvani ma zacne boliet ucho na tej strane kde hraje ten nastroj :P...mne sa prijemnejsie pocuva ak nastroj je v strede a okolo neho skackaju delaye z laveho do praveho kanalu, pride mi to prirodzenejsie pre ucho....

Uživatelský avatar
Tudy
Příspěvky: 2379
Registrován: 28 pro 2002 15:07

Re: verbz

Příspěvek od Tudy » 28 lis 2005 22:17

Bassline: Jasně, to se taky nedá použít na celý vál. Většinou na nějaké efektové nástroje, úvody, mezihry a tak...

Uživatelský avatar
bassline
Příspěvky: 2667
Registrován: 22 zář 2005 16:21

wet/dry ratio

Příspěvek od bassline » 28 lis 2005 22:20

A este jedna dolezita vec.....cim je zdrojovy zvuk viac dry, tym je jeho delay prenikavejsi,vyraznejsi...cize tento fakt ma dost sere, mna takeho milovnika wet zvukov.. po aplikovani unisona alebo chorusu na synth uz ten verb nema take grady ako za sucha, treba to kompenzovat zvysenim WETu a ekvalizerom na verbe aby bol vyraznejsi....najma pri delayoch to plati :cry:

Odpovědět