Prostorotvorba - Reverby / Delaye
freq
A ked sme uz pri tych verboch...taktiez uzitocna vec je pouzitie ekvalizeru na verbe a nasledna automatizacia frekvencie ekvalizera...Je to vyhodne pouzivat v rozncyh sekciach skladby, ci uz pocas suvisleho hrania alebo pri prechodo, solach a podobne, je vela sposobov ako to pouzit...da sa tym dosiahnut nieco taketo http://www.bassline.szm.sk/verb_freq_automate.mp3...v pozadi synthu pocut echo bez synchronizacie s tempom, pouzity EQ na verbe je suvisle rucne automatizovany...teda jeho frekvencia...
Re: Prostorotvorba - Reverby / Delaye
Mne sa na dub a reggae skladbach pacia tie kratke spring reverby s predelayom na snaroch...ma to taky svoj zaujimavy charakter...ale nepocut to v kazdych skladbach takehoto stylu...matucha píše:
Obzvlast sem zvedavej na pany od dubu a jejich drevnimi nastroji. Zkuste se tady rozepsat o ruznejch technikach, at uz tak obecnejch jak sem napsal ja, tak i o nejakejch specialitkach az do podrobnosti.... casem si taky asi na neco vzpomenu.
niekedy to ale robi prasarnu v mone... parkrat som pouzil tento pstup na vokal, ktory bol zdvojeny (a druhy intonoval troska inak) a vyrobil tie delaye do kriza. celkom mile.Tudy píše:Klasická a stále velmi efektní finta ze starých časů monodelayů:
nástroj hodit v panoramě víc na jednu stranu a delay proti němu na druhou. Tohle používám s malým feedbackem (někdy jen s jednou opakovačkou) a spíš na kratší časy v tempu (osminy, šestnáctiny, ale i sextoly - podle rychlosti a použití).
Mimochodem, super topic :)
mimochodom, ked to spravis s jednou opakovackou, robis to same co kazdy stereoizer ;)
trochu tady rozvirim vody....
posledni dobou sleduju ze el. muzikanti zpohodlněli
na kazdou stopu delaye, reverby....
trochu se mi to příčí... (nekonkrétnost, zahuhlanost)
-!zvuk musí být vysyntetizovaný/nahraný dobře sám o osobě!-
a když zní dobře až po aplikaci reverbu a echa, tak je imho něco špatně
zvykl jsem si používat tyto zařízení co nejméňe, a když tak spíše pro "studio efekt"
samozrejmě že do ambientu a pod. jsou reverby třeba
(proc mít v prostoru všechno, když je dobré mít celou skladbu víceméně suchou a jen nějaký "hlavní" zvuk hutně zprostorničit, to způsobí větší možnosti výrazu, a to nemluvím o automatizaci reverbu, to je teprv lahoda)
posledni dobou sleduju ze el. muzikanti zpohodlněli
na kazdou stopu delaye, reverby....
trochu se mi to příčí... (nekonkrétnost, zahuhlanost)
-!zvuk musí být vysyntetizovaný/nahraný dobře sám o osobě!-
a když zní dobře až po aplikaci reverbu a echa, tak je imho něco špatně
zvykl jsem si používat tyto zařízení co nejméňe, a když tak spíše pro "studio efekt"
samozrejmě že do ambientu a pod. jsou reverby třeba
(proc mít v prostoru všechno, když je dobré mít celou skladbu víceméně suchou a jen nějaký "hlavní" zvuk hutně zprostorničit, to způsobí větší možnosti výrazu, a to nemluvím o automatizaci reverbu, to je teprv lahoda)
verbz
Ja si zas myslim ze synteticke nastroje NUTNE potrebuju delaye a reverby, aby zneli stavnato...bez tychto efektov nikdy nedocielis aby synteticka elektronicka hudba hrala stavnato a plne...bez efektov je to proste suche...efekty k tomuto stylu hudby proste nutne patria...Fractal píše: -!zvuk musí být vysyntetizovaný/nahraný dobře sám o osobě!-
a když zní dobře až po aplikaci reverbu a echa, tak je imho něco špatně
A nemyslim si ze by bolo nieco spatne ked nastroj hraje dobre az po aplikovani verbu...Su rozne situacie, zvuk synthu moze byt cool aj bez verbu...ale ked z neho poskladas melodiu, tak ti tam nieco bude proste chybat, a prave ten delay alebo reverb ti doda tu stavu. Potom moze byt zas situacia, ked samotny zvuk synthu bez verbu znie nic moc, ale po aplikovani verbu zrazu znie uplne inac, ma vdaka nemu svoje caro...tak preco by to teda malo byt spatne, pouzit verb za ucelom dodania stavy nastrojom?
Naprosto s tebou souhlasim! Masivne to je znat, kdyz u kultovnich masinek jako je NordLead ci Virus u vetsiny zvuku vypnes FX, tak ty zvuky zni IMHO dost mizerne. Jenze kdyz vezmes napr. uz nasucho dobre znejici zvuk Jupitera 8 a prozenes ho nejakym FX, tak z toho dostanes zvuk, ze se ti z toho povolej sveraceFractal píše:-!zvuk musí být vysyntetizovaný/nahraný dobře sám o osobě!- a když zní dobře až po aplikaci reverbu a echa, tak je imho něco špatně

...so many knobs, so little time... (autor neznamy)
FX
Znova kladiem tu istu otazku:...Co je na tom spatne ze pouzijes FX za ucelom ozivenia a dodania priestoru pre synth?...kazdy synth bude zniet bez FX sucho...ale myslim ze sa to tu trochu sklzava, rec je o delayoch a reverboch, nie o FX vseobecne....Merlin píše: Naprosto s tebou souhlasim! Masivne to je znat, kdyz u kultovnich masinek jako je NordLead ci Virus u vetsiny zvuku vypnes FX, tak ty zvuky zni IMHO dost mizerne. Jenze kdyz vezmes napr. uz nasucho dobre znejici zvuk Jupitera 8 a prozenes ho nejakym FX, tak z toho dostanes zvuk, ze se ti z toho povolej sverace
Ano rec je o prostorovych FX. A souhlasim s tim, ze by zvuk mel byt nejprve dobry bez prostorovych FX. Ty jsou primarne urcene k vytvoreni (doladeni) obrazu nahravky a umisteni nastroju a zvuku do prostoru. Pokud je pouziju k vylepseni nedokonaleho zvuku, tak to pak v celkovem mixu bude delat neplechu. Zde se ale imho situace lisi u el. hudby, kde experimentovani s neprirozenosti muze byt cil. Navic pouziti delaye je specificke napriklad u ruznych syntetickcych arpegii, ktere jsou na delay zalozene. Takze bych to videl takhle, pri klasickem "akustickem" pristupu je dobre mix stavet na suchych nastrojich a prostorovymy efekty vytvaret a zplnovat prostor (nikoliv doladovat barvy a charakter nastroju). U elektronickeho "experimentalniho"pristupu bych to nevidel tak striktne i kdyz si myslim, ze zaklad je stale ve zdrojovem zvuku, jelikoz reverb i delay jsou pouze jeho (zkreslene) odrazy.
hudba http://www.martinlinda.cz, práce http://www.cinemax.cz
Ale vratil bych se k uvodu tohoto tematu. Matucha tady nacal prostorove plany a pristupy k nastaveni prostoru nahravky. Skoda, ze se nerozepsal vic, pripadne nechtel by to nekdo rozvest, doplnit? Zajimalo by me treba na co lze pouzit reverb v sendu, na co uz ne a podobne...
V posledni dobe zrovna resim vytvoreni prostoru u smyccu. Postupuju tak, ze vsechny smyccove sekce umistim do sterea jako v realu, pripadne trochu zkoriguju, aby to nebylo prilis nevyvazene a pak to posilam vsechno do jednoho RVerbu, ktery tvori velky koncertni sal. Vysledek je ale celkem chudy, vsechno to zni bud hrozne uzavrene a hluse, nebo to naopak prilis prezniva a hali se to do sebe. Z uvodu clanku mam dojem, ze bych tedy mel pridat dalsi reverb, a jeden pak nastavit "na blizko" a jeden "na dalku" a nastroje do nich pak nejakym zpusobem rozhodit. Je to spravny postup? Co byste radili?
V posledni dobe zrovna resim vytvoreni prostoru u smyccu. Postupuju tak, ze vsechny smyccove sekce umistim do sterea jako v realu, pripadne trochu zkoriguju, aby to nebylo prilis nevyvazene a pak to posilam vsechno do jednoho RVerbu, ktery tvori velky koncertni sal. Vysledek je ale celkem chudy, vsechno to zni bud hrozne uzavrene a hluse, nebo to naopak prilis prezniva a hali se to do sebe. Z uvodu clanku mam dojem, ze bych tedy mel pridat dalsi reverb, a jeden pak nastavit "na blizko" a jeden "na dalku" a nastroje do nich pak nejakym zpusobem rozhodit. Je to spravny postup? Co byste radili?
hudba http://www.martinlinda.cz, práce http://www.cinemax.cz