Děkuji mDudas a Pytkin za konstruktivní příspěvky, je to skutečně celé tímto směrem, tedy já si živým hraním vydělával jako hlavní příjem už v době kdy ještě o komerčních digitálech nikdo z nás neměl ani tušení a je pravda, že tehdy ještě vůbec neexistovaly ani nějaké spotřební klávesy jako dnes, pouze profesionální věci pro muzikanty a k nám se musely spíše pašovat zvenku, když byl nějaký výjezd. A všechny tyto klávesy nekopírovaly zvuky žádných jiných nástrojů, ale byly to vlastně unikátní elektrofonické nebo čistě elektronické nástroje, které ale kvalitou zvuku bez problému pasovaly ke všem ostatním nástrojům, k bicím, kytarám, dechům atd, prakticky bylo skoro jedno, zda se na zvučení použily přímo PA nebo klidně i kytarový lampáč, hrálo to přes snad cokoliv pořád stejně dobře. Tohle tady bylo až asi do doby D50, M1 apod, potom ale přišly u všech výrobců samply a místo originálních zvuků se začaly pouze kopírovat zvuky těch starých dobrých syntů nebo všech možných akustických nástrojů - kytar, dechů, smyčců atd nebo i elektromechanických klávesových nástrojů - hammondy, fender piana, wurli atd, a to vše čistě na digitální rovině. A tady je tak trochu podle mne ten jediný kámen úrazu, většina všech komerčních kláves je spíše spotřební elektronika než profesionální nástroj jako kdysi, zcela pominu kvalitu klávesnic a šasi made in china, ale jakožto aktivní muzikant na podiu bych rád dostal z těch nových digitálů především naprosto rovnocenný zvuk jako z toho nástroje, který zrovna imituji, pokud by tam ten živý originální nástroj byl a hrál do stejného PA aparátu, jedno zda imituji akustický nástroj - sax, trubku, housle, akordeon... nebo vintage synty. A tady, nezlobte se vy ostatní, které zde rozesmívám, ani po velmi detailních pokusech zvukové optimalizace všemi dostupnými parametry editace u těch hlavně lowendových workstationů prostě nejsem schopen ten přirozený sound imitovaného nástroje dostat v kvalitě, aby to znělo stejně nebo aspoň skoro tak dobře jako ten originál. Aparátem to určitě nebude, používám jak různé studiové sluchátka tak kvalitní PA (dB DVA/DVX, JBL, Bose...), fesťáky zvučí profesionálové přes dokonalé array PA systémy, tím to fakt nebude

A myslím, že v tom nejsem ani úplně sám, M.Knopfler tahá dodnes na koncerty klavírní křídlo Yamaha a dvoje velký těžký dřevěný hammondy s leslie, žádné simulace, taky ten zvuk je úplně jinde, než když slyším pak na jiném koncertě klavíry a hammondy třeba z Fantomu nebo Motifu. A bohužel, dodnes se mi zdají syrové a bez problému se prosazující v živém mixu imitace z kláves z některých starších profesionálních modelů výrazně kvalitnější než prakticky ze všech novějších lowendových, proto stále tahám na podium třeba XP30 jako univerzál na imitace všeho co potřebuju, zatímco M50, Karma, Kross, TR, Triton Le, MO, MOX, MOXF, Juno G, D i Stage, Fantom Xa, FA06, X50 nejsou schopny udělat stejně kvalitní sound jako mi leze z tý XP30. Ale hned musím dodat, že profesionální klávesy jako plný Fantom, Motix, a zejména můj oblíbený Kurzweil PC3K6 rovněž dávají v živém mixu naprosto profesionální zvuk všech těch imitovaných nástrojů, co v nich jsou. Problém mám pouze trochu v tom, že třeba v tom PC3K prostě nejsou všechny vzorky, samply, co potřebuju a v XP30 resp přídavných SRJV boardech obsaženy jsou, a možná taky trochu, že ten Kurz je china a kdovíjak to bude s životností, do XP30 (Japan) mlátím denně i několik hodin a stále vypadá, že mě i přežije

No a aby to nebylo celé tak černobílé, tak do domácího studia, komponování, skládání smyček atd se mi snad všechny ty lowendy fakt docela líbí, ostatní super možnosti jako násobné sequencery, drum patternové computery, vocodery, efekty, recording atd vše integrované, takže prostě musím mít doma taky vždy i nějaký ten nejmodernější digitál, a ani mi nevadí, že ho na podium tahat kvůli live zvuku nemůžu, v domácím studiu mě prostě baví víc než to co tahám zase na podium. Tak samozřejmě i připouštím, že pokud si kdokoliv třeba na prodejně zahrál přes stejná sluchátka v klidu a bez doprovodu živé kapely na Motif XF a potom na MOXF, může se zdát, že některé zvuky opravdu zní úplně stejně, ale s kapelou naživo určitě ne, DAC převodníky i out preampy stejné nejsou, konkrétně u Motifu a MOXF a obdobně u ostatních značek, za tímto si stojím.