Koncert pro klavír a orchestr ( Láska, vášeň a strach)
hehe se tim zivim:))alespon zcasti
Hudebník a producent, majitel studia Soundevice
http://www.boriscarloff.com | http://www.soundevice-studio.cz
http://www.boriscarloff.com | http://www.soundevice-studio.cz
-
- Příspěvky: 254
- Registrován: 11 zář 2006 18:43
-
- Příspěvky: 268
- Registrován: 15 srp 2007 22:27
muzes mi prosim rict pramen odkud cerpas historismus jako soucats teorie kompozice?
zo studia kompozicie na katedre kompozicie./f.donatoni,j.pospisil,z,bilek,p.van grob,v.godar,j.kohoutek,s.hochel,j.tandler/
midi je nepomerne primitivnejsi zapis ktory hovori o zazname par zakladnych parametrov,ktore maju zanedbatelnu informacnu hodnotu oproti komplexnemu znaceniu ktore pozname z paritutur.Notovy zapis neni dokonaly..stejne jako neni zapis midi..
Začněme ujasněním toho, co vlastně je hudební dílo, o jaký druh entity jde.
To je cisto oblast dohadu - hudobne dielo v praxi znamena jedinu vec,a tou je
naplnena potreba osoby s potrebou vyjadrovat myslienkove pochody pomocou kombinacii rytmickych,harmonickych,melodickych a dynamickych vztahov.Vsetko ostatne je spekulacia.
skladatel nevybera jednu z mnohych skladieb hotovych,ale podla svojich potrieb a osobnostneho profilu si voli neurcite oblasti ,ako priblizne celky,priblizne intervalove struktury,ktore sa potom postupnou pracou zjasnuju,stavaju sa konkretnejsimi a naberaju definitivnejsiu podobu.Skladatel coby tvůrce vybírá jednu z těch mnoha skladeb, které již v říši abstraktních entit existují (zřejmě se přitom snaží najít tu nejlepší).
TO ze predpokladane existuje risa vsetkych zvukovych kombinacii neznamena ze skladatel je pasivnym objavovatelom existujucich zvukovych suvislosti,naopak - znamena to hlavne to ,ze proces tvorenia sa da identifikovat jedine s aktivnym rozhodovanim sa a manipulaciou s ponukanym materialom v podobe mnoziny vsetkych hudobnych prostriedkov.
Skladbu ako jav pozname preto pretoze ich prinasaju skladatelia,nie preto ze "vsetky existovali v ideovej podobe aj predtym".Skladba je skladbou az ked ju niekto napise,zrealizuje.Dovtedy skladba neexistuje,iba jej potencial.A to je principialny rozdiel.
Co sa tyka notoveho zapisu,je daleko presnejsi a jednoznacnejsi nez je vzita predstava - to ze sa zapis z 60 % ignoruje,je na inu temu.Jedina dilema ktora by snad mohla vyvstat je ci skladbu realizovat,alebo interpretovat.Su skladby a obdobia,kde je interpretacia na mieste,ale nie z dovodu nejasneho znacenia,ale umeleckeho zameru.
To,ze v partiture nie su znacene alikvoty ,je s prepacenim nezmysel,pretoze ak alikvot definuje farbu a tembr nastroja,a v notach su zapisane noty pre konkretny nastroj,ktoreho farbu tieto alikvoty tvoria,tak tam samozrejme alikvoty zapisane su,a sice s ohladom na dany nastroj.
Kartezsky graf je iba detailnejsi -nie je presnejsi- je to iba podrobnejsi opis niecoho coho parametry pozname dostatocne presne,aby to urovni na ktorej su nastavene nase zmysly poskytlo presnu realizaciu diela.
Kazdy kto vychadza zo skladatelskej praxe/ cize nie ako dotycna dama/"Dílo je jen jedno, provedení může být nekonečně mnoho"
vie ze pravdou je presny opak.Skladatel tvori dielo,inak povedane,identifikuje ho ,lepsie povedane ,identifikuje sam seba cez zvukove prostriedky.Nasa povaha a psyche su nejednoznacne,mame o nas vela bielych miest,ale skladba je vzdy pokus o sebaidentifikaciu - z toho dovodu nemoze byt oddelene vnimanie skladby a jejiho provedeni -pretoze to je akoby sme oddelovali nasu osobnost od toho ake mame fyzicke danosti -oba su nerozlucne spate a neodvolatelne sa ovplyvnuju.
V momente ked sa nerespektuje zapis do najmensieho mozneho detailu v sulade so zapisom,ide o typ variacie na skladbu - je to variacia interpretaciou.
je sice pekne ze Gesualdo předznamenal dodekafonii ale da Vinci taky nakreslil vrtulník a jaksi se to neujalo az do 20.stoleti
navic tyto postupy se staly NAPROSTO BEZNE nikoliv OJEDINELE
Tak naposledy

Budem sa opakovat z predchadzajuceho prispevku...."a v hudbe napr.Gesualda,Luca Marenziu,de Werta a pod boli stale,vsade a naschval.
Hovoril som o atonalnych harmonickych prostriedkoch.Na zakladnej hudobnej skole vam vtlcu do hlavy ze bol nejaky gregorian,potom dvojhlas,potom zarodky kadencnosti,a potom niekoho napadol trojhlas,dal im pohlavie,/dur mol/ ,potom zrazu sa niekto opovazil alterovat,niekto sa opovazil vrstvil intervaly,potom niekto uvolnil funkcie,potom ich ten dalsi zrusil ,a potom to islo vsetko do prdele.

Tak to samozrejme nie je.Je to popularna metoda urcena pre verejnost aby mala zakladne /a uplne nepresne / vedomosti o vyvoji harmonie.
Ibaze,ako pri kazdej vede,aj pri kompozicii alebo historii hudobnej teoretiky sa clovek pri naozajstnom ,expertnom studio dozvie fakty ktore vacsinou davaju dramaticky iny pohlad na celu problematiku,ale takisto podkopavaju omnoho dolezitejsie vzite predstavy ako evolucia ludskeho myslenie,predovsetkym sokujuca pravda o tom ako to je skutocne s vyvojom abstrakcie u cloveka.
Gesualdo ziadnu dodekafoniu nepredznamenal,on sa v nej uplne volne a vedome a vobec nie nahodou pohyboval tak ako 40 dalsich skladatelov ktorych bu bolo ale treba ist studoval do benatok do archivov tamojscih akademii,aby clovek pochopil o com je rec.
Citacie ktore si uviedol su iste zaujimave,ale som presvedceny ze jedini autori ktori su naozaj uplne povolani pisat o hudbe su skladatelia,ako jej tvoritelia,a potazmo interpreti,ale z hladiska interpretacie.
Aktivna skusenost tvorenia je neyhnutna k tomu aby clovek pochopil teoriu hudby,pretoze hudba je o skladbach.alebo ich podobach.
Ako napisal Ivo - to s tym downgradom je v podstate pravda,ale najdolezitejsi fakt v tejto problematike je proste ten,ze "zjednoduseny"/omnoho presnejsie "zprehladneny"/ sloh klasicizmu,resp.tonalita baroka prisli iba preto ,pretoze bolo treba raidikalne zjednodusit hudbu renesancie ktora isla za hranicu vnimatelnej komplikovanosti .
Da Vincimu chybala k vrtulniku technika,ovsem Gesualdo alebo Marenzia mali atrament a papier uz vtedy,aj vtedy chapavych posluchacov

Trochu víc pokory by to chtěloPetr_Macháně píše:fova, kermitak > Moc vám děkuju kluci ! Budu se ucit dal a pilne pracovat, nápadů mám habaděj, jen se doučit teorii a trochu praxe:) uz se tesim az sem postnu dalsi vec na kritiku , díky moc " PS: cist cely stranky co sem ostatni naplaceli fakt nechci .)


"Mí Pražané mi rozumějí"Ivo píše:Trochu víc pokory by to chtěloPetr_Macháně píše:fova, kermitak > Moc vám děkuju kluci ! Budu se ucit dal a pilne pracovat, nápadů mám habaděj, jen se doučit teorii a trochu praxe:) uz se tesim az sem postnu dalsi vec na kritiku , díky moc " PS: cist cely stranky co sem ostatni naplaceli fakt nechci .)Kdyby ti bylo o deset let míň, bylo by to možná obdivuhodné, takhle bys měl rychle prostudovat ještě mnoho stránek ...

-
- Příspěvky: 254
- Registrován: 11 zář 2006 18:43
Ivo>what? Nechapu, hele uz neresim:) Sem happy takovej jakej sem, nemelo mi bejt o 10 let min, mohl sem to delat , nechtel sem, sem v casovym zkluzu , ale ja to vsekco rychle nahrabu, takze vklidku
nezalezi jesi me je 7 nebo 17
kdybych v 7 mel hudebni nástroj a tydle moznosti tak uz sem mel hotovou tudle skaldbu v 7
CHTEL BYCH SE ALE ZEPTAT VSECH >
CO mám tedy ted delat? Mám skladat dal a pritom se ucit tu harmonii a noty? Zajíma me spis to uceni tech teorií nez skladani, skladani muzu delat pak, ale ted mi jde spis o ucebni plan, jaký krok mam udelat nejdriv? Koupit knizku o Harmonii?


CHTEL BYCH SE ALE ZEPTAT VSECH >
CO mám tedy ted delat? Mám skladat dal a pritom se ucit tu harmonii a noty? Zajíma me spis to uceni tech teorií nez skladani, skladani muzu delat pak, ale ted mi jde spis o ucebni plan, jaký krok mam udelat nejdriv? Koupit knizku o Harmonii?
ale no tak, to je argumentace bez urovne- to bys prece mohl prece vedet-pramen je literatura s rokem vydani--to bych taky mohl argumentovat ze mi to rekli na katedre estetice, filozofie nebo na muzikologii v olomouci kam jsme dojizdel..Quote:
muzes mi prosim rict pramen odkud cerpas historismus jako soucats teorie kompozice?
zo studia kompozicie na katedre kompozicie./f.donatoni,j.pospisil,z,bilek,p.van grob,v.godar,j.kohoutek,s.hochel,j.tandler/
Hudebník a producent, majitel studia Soundevice
http://www.boriscarloff.com | http://www.soundevice-studio.cz
http://www.boriscarloff.com | http://www.soundevice-studio.cz
-
- Příspěvky: 268
- Registrován: 15 srp 2007 22:27
Kup si knizku o hudobnej teorii.Nauc sa noty.Ked sa ich naucis,/to znamena notovy zapis,stupnice,tempa,metrum,dynamika,zaklady foriem/ ,potom si vezmi nahravku a noty tvojich oblubenych skladieb /napriklad mozartove sonaty /,a pokus si pri pocuvani nahravky zaroven sledovat noty.Petr_Macháně píše:Ivo>what? Nechapu, hele uz neresim:) Sem happy takovej jakej sem, nemelo mi bejt o 10 let min, mohl sem to delat , nechtel sem, sem v casovym zkluzu , ale ja to vsekco rychle nahrabu, takze vklidkunezalezi jesi me je 7 nebo 17
kdybych v 7 mel hudebni nástroj a tydle moznosti tak uz sem mel hotovou tudle skaldbu v 7
CHTEL BYCH SE ALE ZEPTAT VSECH >
CO mám tedy ted delat? Mám skladat dal a pritom se ucit tu harmonii a noty? Zajíma me spis to uceni tech teorií nez skladani, skladani muzu delat pak, ale ted mi jde spis o ucebni plan, jaký krok mam udelat nejdriv? Koupit knizku o Harmonii?
pokracuj v pisani a bohato to prekladaj touto cinnostou.
a samozrejme hlavne pocuvaj tony hudby,vsimaj si v nej suvislosti,citaj vela knih,navstevuj galerie,pozeraj filmy.vsetko co popapas v ramci dusevnej stravy sa neodvolatelne ukaze na tvojej hudbe.
-
- Příspěvky: 268
- Registrován: 15 srp 2007 22:27
tie mena v zatvorke su profesori s ktorymi som o problematike diskutoval alebo priamo preberal,takze som nemal ziadny dovod si o teme cokolvek zhanat - ale pravdepodobne to najdes v kazdych lepsich vysokoskolskych skriptach teorie kompoziciecarloff píše:ale no tak, to je argumentace bez urovne- to bys prece mohl prece vedet-pramen je literatura s rokem vydani--to bych taky mohl argumentovat ze mi to rekli na katedre estetice, filozofie nebo na muzikologii v olomouci kam jsme dojizdel..Quote:
muzes mi prosim rict pramen odkud cerpas historismus jako soucats teorie kompozice?
zo studia kompozicie na katedre kompozicie./f.donatoni,j.pospisil,z,bilek,p.van grob,v.godar,j.kohoutek,s.hochel,j.tandler/
vychazis z naprosto prekonanych modernistickych poznatku estetiky.."Dílo je jen jedno, provedení může být nekonečně mnoho"
Kazdy kto vychadza zo skladatelskej praxe/ cize nie ako dotycna dama/
vie ze pravdou je presny opak.Skladatel tvori dielo,inak povedane,identifikuje ho ,lepsie povedane ,identifikuje sam seba cez zvukove prostriedky.Nasa povaha a psyche su nejednoznacne,mame o nas vela bielych miest,ale skladba je vzdy pokus o sebaidentifikaciu - z toho dovodu nemoze byt oddelene vnimanie skladby a jejiho provedeni -pretoze to je akoby sme oddelovali nasu osobnost od toho ake mame fyzicke danosti -oba su nerozlucne spate a neodvolatelne sa ovplyvnuju.
V momente ked sa nerespektuje zapis do najmensieho mozneho detailu v sulade so zapisom,ide o typ variacie na skladbu - je to variacia interpretaciou
takhle se uvazovalo v 50tych letech 19teho stoleti,možná až dokonce s Aristetolovským výkladem díla.
precti si neco z moderni estetiky:treba U.Eca Opera aperta: 1962 , Rome
dílo tvoří oba- posluchač i umělěc..Umelecké dilo je dvojznačný oznam, pluralita označovaných (signifié), koexistující s jediným označujícím (signifians).
Berete tam moderni semantiku
a semiotiku?
Hudebník a producent, majitel studia Soundevice
http://www.boriscarloff.com | http://www.soundevice-studio.cz
http://www.boriscarloff.com | http://www.soundevice-studio.cz
mam jich doma par a o historizaci v kompozici tam nic neni..historizace je pojem vztahujici se k estetice
Hudebník a producent, majitel studia Soundevice
http://www.boriscarloff.com | http://www.soundevice-studio.cz
http://www.boriscarloff.com | http://www.soundevice-studio.cz
Carloff: jako moderator bys to moh uz davno presunout do sekce hudebni teorie. Ne ze by to nebylo zajimave, ale sem to nepatri.
Petr Machane: na druhy pokus fakt super. Nauc se noty, precti si neco teorie, cvic, skladej a dej si prihlasku na konzervator. Mas urcite talent. Jo a zkus to nebrat tak hrozne vazne a osobne, clovek si tim usetri spoustu narazu.
Petr Machane: na druhy pokus fakt super. Nauc se noty, precti si neco teorie, cvic, skladej a dej si prihlasku na konzervator. Mas urcite talent. Jo a zkus to nebrat tak hrozne vazne a osobne, clovek si tim usetri spoustu narazu.
Faltus L. Hudební sémiotika pro skladatele
Faltus L. Metoda montáže v teorii kompozice
Medek, Piòos Øád hudební kompozice a prostøedky jeho výstavby
Parsch A.; Piòos A.; Š
Faltus L. Metoda montáže v teorii kompozice
Medek, Piòos Øád hudební kompozice a prostøedky jeho výstavby
Parsch A.; Piòos A.; Š
Hudebník a producent, majitel studia Soundevice
http://www.boriscarloff.com | http://www.soundevice-studio.cz
http://www.boriscarloff.com | http://www.soundevice-studio.cz
amorph ja uz jdu stejne do studia tak uz toho necham...pnavic jsem redaktor ne moderator
Hudebník a producent, majitel studia Soundevice
http://www.boriscarloff.com | http://www.soundevice-studio.cz
http://www.boriscarloff.com | http://www.soundevice-studio.cz