vasek: jo takhle nejak jsem o tom taky premyslel a proto jsem i to tema rozdelil, protoze mi to taky prijde zajimavy.
Abych teda jen neprudil a rek i neco mozna prinosneho k tematu. Ja to vnimam v zasade ve dvou rovinach. V jedne obecne, kterou se snazim posuzovat asi nejvic podle svych usi a to je jakasi celkova vyrovnanost, prirozenost a cistota. Beru zvuk a skladbu jako obraz a zaroven pribeh, ve kterym chci dobre rozeznat co se deje, chci z toho citit emoce a energii a chci aby to na me pusobilo neprvoplanovite, ale spis povedomne a pri tom to (prijemne) prekvapovalo. To posledni znamena, ze ty nastroje musi znit prirozene, ale zaroven i v necem lip nebo jinak(ale vzdycky tak, aby clovek presne nevedel, cim je to jiny), aby na jednu stranu clovek poznal co posloucha, ale zaroven aby ho to i dostalo nekam dal, nez by si sam predstavil. Skladba musi fungovat jako celek a to znamena, ze zadny detaily v ni nesmi byt prilis mimo tyhle kriteria, jinak se cela ta iluze zbori. Je to asi hodne kostrbate napsane, ja vim:) Kazdopadne tahle rovina se vyviji s nejakym mym estetickym citenim a schopnosti rozeznavat ve zvuku detaily, ale zaroven i souvislosti a vnimat ten obraz jako celek. A neustale se to rozviji a meni s tim, jak hudbu tvorim i posloucham.
Druha rovina je pak rekneme zanrova, technicka a vic konkretni. Resim konkretni zvuk kytar, konkretni uder virblu, nebo mlaskani kopaku nebo gejtovanej pumpujici reverb, nebo nevim co. V podstate technicke veci, ktere by ale vzdycky mely vest k nejakemu efektu nebo ucelu v tom celkovem obrazu. Samozrejme se casto neco podari nahodou, ale clovek pak jednoduse nema vyzkouseno a casem provereno, jak to vlastne ve skutecnosti funguje. Sluch je bohuzel hrozna adaptivni a relativni, takze vetsinu postupu co pouzivam uz jsem si do urcite miry overil a zautomatizoval opakovanym pouzivanim. Myslim, ze to je celkem prirozene a diky tomu maj lidi nebo studia svuj zvukovy rukopis. Na druhou stranu by bylo spatne se zaseknout na par osvedcenych postupech, to by byla nuda. Takze hlavne kdyz mam chvili cas, zkousim nejake nove syntaky, efekty, nebo kdyz delam produkci ktera neni na zvuk tak hakliva, tak si zkousim co me napadne a experimentuju. Z toho mi zas vychazi nove zlepsovaky a nekdy se naopak vratim k vecem, ktere uz jsem davno nekde zapomnel:) No a proto, aby clovek nastavil nejake svoje kriteria v danem stylu/nastroji, tak proste co nejvic poslocuham veci z daneho stylu a ty svoje vytvory s tim srovnavam a zkousim analyzovat, co mi zni dobre a co ne a proc. A pak si ty kriteria buduju zpetnym overovanim a v neposledni rade sbiranim reakci jinych posluchacu, coz delam treba s oblibou i tady na foru:) A ty ruzne srovnavacky efektu, nastoroju, zkousky syntaku a demotracky a jine "zbytecne" cinnosti maj podle me smysl hlavne v tomhle, ze se clovek taky pomoci nich uci jak ty veci fungujou v ruznych kontextech.
hm, takze co jsem to chtel valstne rict? no asi, ze nikdo uceny z nebe nespadl a nebo ucit se ucit se ucit se?
