Jak človek pozná, že je zvuk "dobrý"?

Co se nevešlo do definovaných kategorií a souvisí s tvorbou hudby
Uživatelský avatar
TOM-Thak
Příspěvky: 3854
Registrován: 19 čer 2004 22:38

Re: Jak človek pozná, že je zvuk "dobrý"?

Příspěvek od TOM-Thak » 31 bře 2010 14:42

2IVO: V tom s tebou naprostou souhlasím, ty máš většinou klienty / zákazníky.
Já to beru spíš tak, že dělám vlastní věci, který vydávám venku a chci, abych v první řadě s nimi byl spokojen já.
Samozřejmě posluchač / clubber mě taky hodně zajímá, ale ve chvíli, kdy bych byl spokojen já, tak si myslím, že už by byl spokojen
i posluchač. Ono je to dost relativní. Navíc zvukař resp. zvukový inženýr se zabývá už materiálem, který je hotový co do kompozice / nápadu.
Já se snažím pojmou všechno.. jak nápad, kompozici, zpracování tak i mixáž, akorat na mastering je vždycky lepší mít další uši.
Ostatně pokud by mixáž dělal někdo jiný, tak by se dost zásadním způsobem mohl porušit záměr té skladby.. i z klubové věci by pak mohl vzniknout popový spodek apod. i takové věci už jsem párkrát slyšel u několika lidí. Pak by to znamenalo dělat mix s někým.
Zas mi dají asi za pravdu ezoňáci, že je to i tom koníčku a vášni vrtat se ve zvukách a efektech :oops:

Jak říkáš prostě dvě roviny.

Uživatelský avatar
Ivo
Moderátor
Příspěvky: 11516
Registrován: 19 črc 2003 06:02

Re: Jak človek pozná, že je zvuk "dobrý"?

Příspěvek od Ivo » 31 bře 2010 15:18

Ano, tak to víš že já se v tom taky hodně vrtám a jsem takový blázen/nadšenec co se obklopuje tím nejlepším co na světě najde a je mi jasné, že žádná z těchto investic se mi nikdy nevrátí kromě vlastní radosti a potěšení ... Ale v případě zákazníků je pro mě zásadní jejich vkus a jejích přání a zvuk, který ONI považují za dobrý ... To je pro mě posvátné a respektuju to a svoje vlastní subjektivní preference do toho moc nepletu. Pokud o to vysloveně nežádají. A když chtějí RMS -6 a pěkně vyostřené na výškách a já to udělám a oni jsou nadšeni, je to v pořádku.,

U vlastní hudby je to přesně naopak
Naposledy upravil(a) Ivo dne 31 bře 2010 15:21, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
BS
Příspěvky: 992
Registrován: 23 kvě 2006 12:17

Re: Jak človek pozná, že je zvuk "dobrý"?

Příspěvek od BS » 31 bře 2010 15:19

TOM-THAK: ohledne tech peaku, zkousel si pouzit limiter na nektery ty jednotlivy stopy? mozna by ti to trochu pomohlo zbavit se tech peaku. napr. co se tyce subbassy, tak tam by to teoreticky nemelo moc peakovat. nevim, zkusim si nekde poslechnout nejaky ty tvoje veci, at slysim jestli ti to teda hraje nebo nehraje :]

Uživatelský avatar
TOM-Thak
Příspěvky: 3854
Registrován: 19 čer 2004 22:38

Re: Jak človek pozná, že je zvuk "dobrý"?

Příspěvek od TOM-Thak » 31 bře 2010 15:40

BS píše:TOM-THAK: ohledne tech peaku, zkousel si pouzit limiter na nektery ty jednotlivy stopy? mozna by ti to trochu pomohlo zbavit se tech peaku. napr. co se tyce subbassy, tak tam by to teoreticky nemelo moc peakovat. nevim, zkusim si nekde poslechnout nejaky ty tvoje veci, at slysim jestli ti to teda hraje nebo nehraje :]
No já ti od něčeho můžu poslat wavky, kdybys chtěl :) jen tak jako pokus.

Jinač zkouším dávat limiter i na něco sem tam, třeba grupa bicich tzn. clap, hihat, nakej loop, perkuse, ride apod. a za prvý se mi líbí, že to dostane takovou razanci pěknou pokud na to dám kompresor / limiter a za druhý to pomůže ošetřit i ty peaky.

Jinak subbas nepeakuje, jakmile se to pěkně sladí s kopákem, ale pokud chci udělat kopák s pěknou tečkou a k tomu dát mid basu, tak už se to sem tam mezi se bou pohádá. Ostatně pak je ještě otázka co ostatní nástroje. Třeba sem nikdy nekomprimoval hlavní leady ve skladbě nebo nějaký výrazný linky jako plochy apod.

Tak já ti pak z domova můžu poslat, to, co si myslím, že odemě hraje cca nejlíp a cca podle mejch představ :oops:

kyvaa
Příspěvky: 216
Registrován: 04 dub 2008 21:43

Re: Jak človek pozná, že je zvuk "dobrý"?

Příspěvek od kyvaa » 31 bře 2010 16:00

Mám tady nejmíň co řikat, ale já to s tím žrádlem myslel hlavně tak, že umíchat dobrou vomáčku jsou léta zkušeností jako smíchat dobře skladbu. Ale není třeba z toho dělat vědu. Připálený nabo nedovařený jídlo se pozná hned. Technicky vede k dobrýmu zvuku jednoduchá cesta a společná je v metloši nebo v elektronice - kvalitní náběr a signálová cesta a co nejmíň zasahovat do původní suroviny. A pokusit se ji sehnat, nebo nahrát odzačátku kvalitně, šak zvuk má taky kvality ktreý ovlivňuje hráč, mně třeba fascinuje, když v rockový hudbě kytarista nedží jenom akord, ale pracuje s vybrátem tónu rytmicky. To pak je kvalita zvuku uplně jinde, a zvuk kytary u mně bude zaručeně jinej než třeba u Bíny, jen díky technice hry. Právě třeba syndrom tvorby hudby tvořený z různejch samlplů, je jako znova vařit a dochucovat z částí hotovýho jídla. Tam třeba hrozí, že se to do sebe nespojí a nebude dobrej zvuk.

Uživatelský avatar
BS
Příspěvky: 992
Registrován: 23 kvě 2006 12:17

Re: Jak človek pozná, že je zvuk "dobrý"?

Příspěvek od BS » 31 bře 2010 16:07

TOM:THAK: jj, urcite posli, ja si to rad poslechnu doma. dej mi treba link do SZ, nebo tak.

jinak jak pises ze jsi nikdy nekomprimoval leady, mnoo, tak zrovna leady si mylim, snesou pomerne dost komprese a ruzny nastaveni dokazou lead lehce jinak vybarvit. mluvit o sidechainovanych leadech proti kopaku nema asi moc smysl, protoze si myslim, ze si asi dokazes predstavit co to bude delat ;-]

a cose tyce te mid bassy, tak tam je to zasejc hodne o tom, jak to nasekvencujes proti kopaku, ze ano, a jak to frazuje,. ale to ti asi nerikam, zadnou novinu :] pokud to tam hraje naraz s kopakem, tak proc nepouzit kompresor na oba, a dat ten vice punchy, na ten zvuk, ktery chces mit vyraznejsi. u elektronicky hudby bych se snazil oprostit od toho, ze nejake nastaveni je treba tak extremni, ze clovek ho podvedome nepouzije,ikdyz treba vysledku by to pomohlo. pro elektroniku bych rozho9dne nepouzival stejny pristup produkce, jako treba pro nejaky akusticky veci. kolikrat je fakt nejlepsi se vykaslat na to, co clovek vidi, ale zamerit se plne na to co slysi.

Uživatelský avatar
TOM-Thak
Příspěvky: 3854
Registrován: 19 čer 2004 22:38

Re: Jak človek pozná, že je zvuk "dobrý"?

Příspěvek od TOM-Thak » 31 bře 2010 16:17

Jasne, vecer neco uploadnu. Dokonce bych ti mohl uploadnout i to, co povazuju cca za referencni.
Nebojim se toho, abyste me tu zdrbli i na foru, protoze to aspon povede k lepsimu vysledku.. ponauceni a treba i k odstraneni nejakejch zasadnich chyb.
I tak mi dost pomohla jedna navsteva u Ecsona a i kdyz sem treba zkousel posilat neco na mastering k Ivovi.. tak taky dobra zkusenost.

K midbase - jasne, frazovani je dost zasadni vec, jednak pro celkovy dojem skladby, a jednak pro zvuk jako takovej. Co se tyka tech leadu, tak to opravdu muze bejt jedna z veci, kterych sem se nejak podvedome "bal". Neco ve smyslu.. sakra Lead z Viruse to musi hrat samo o sobe.. max ekvalizer a vic na to nesahat "at mi ten soft nezmrsi ten hw sound". No budu kazdopadne opet testovat.

jackies

Re: Jak človek pozná, že je zvuk "dobrý"?

Příspěvek od jackies » 31 bře 2010 16:46

Souhlasím s Ivem a dovolím si poukázat na další rovinu nebo spíše na ty věčně omílané ,slavné a "nepostradatelné" kompresory,
Nevidím žádný jejich smysl, mimo jejich použití pro nějaký pumpovací efekt v EZ žánrech.

Asi jsem jiný a dostatečně nechápu důvod omezování (kurvení) dynamiky nebo obálky nástroje nebo zpěvu.
Pokud tam ta dynamika je, a takhle ten nástroj hraje, tak ať tam proboha takhle přece zůstane.
Tak to přece muzikant zahrál, zazpíval a nahrál.

Nevím proč se pořád dělá z něčeho něco jiného a staví se nějaký nepřirozený pseudozvuk nad zájem muziky.

To, že basák hraje každý tón jinak nahlas ? No a co ? Tak to prostě zahrál a je to normální, reálné a přirozené.
Že bude hlasitost nahrávky kvůli jedné ráně na buben tišší než je nějaký "standard" ? No a co kua !?

Uživatelský avatar
kexik
Příspěvky: 12152
Registrován: 08 bře 2004 13:43

Re: Jak človek pozná, že je zvuk "dobrý"?

Příspěvek od kexik » 31 bře 2010 16:59

kompresia sa predsa v popularnej hudbe pouziva od 50tych rokov... cele 60tky, 70tky atd su sama kompresia, mnohdy este aj s artefaktami

Uživatelský avatar
Amorph
Moderátor
Příspěvky: 4611
Registrován: 24 lis 2005 22:22

Re: Jak človek pozná, že je zvuk "dobrý"?

Příspěvek od Amorph » 31 bře 2010 17:04

jackies: proste proto, ze po uprave to vetsine lidi zni lip. Asi ze stejneho duvodu se zeny lici. A stejne tak to nekdy muze byt ku prospechu a nekdy ke skode veci a nekdy je to uplne jedno (na obou stranach spektra).

jackies

Re: Jak človek pozná, že je zvuk "dobrý"?

Příspěvek od jackies » 31 bře 2010 17:05

kexik píše:kompresia sa predsa v popularnej hudbe pouziva od 50tych rokov... cele 60tky, 70tky atd su sama kompresia, mnohdy este aj s artefaktami
kouří se taky už pár století :wink:

Uživatelský avatar
kexik
Příspěvky: 12152
Registrován: 08 bře 2004 13:43

Re: Jak človek pozná, že je zvuk "dobrý"?

Příspěvek od kexik » 31 bře 2010 17:06

a? zivot bez cigy je pusty a prazdny ;)

Uživatelský avatar
peteness
Příspěvky: 3668
Registrován: 22 čer 2004 17:31

Re: Jak človek pozná, že je zvuk "dobrý"?

Příspěvek od peteness » 31 bře 2010 17:08

ja bych si dovolil tvrdit, ze kompresor je natolik zasadni a zakladni vec, ze bez nej by treba neexistoval metal. Kdyz chces protahnout zvuk kytary, potrebujes kompresor. To je jenom jeden z mnoha ucelu kompresoru.

jackies

Re: Jak človek pozná, že je zvuk "dobrý"?

Příspěvek od jackies » 31 bře 2010 19:18

Ano, je to pořád jen obyčejný nástroj, efekt který rovná dynamiku.
Pokud je tento efekt jako nějaká neodmyslitelná součást stylu hudby (pumpovačka) nebo neodmyslitelná efektová součást zvuku el. nástroje tak ať si kompresory žijou jak chtějí.

Asi každý pochopil že mluvím hlavně o akustických nástrojích, dynamické muzice a o dynamice jako takové.

Uživatelský avatar
luphtrack
Příspěvky: 1044
Registrován: 11 lis 2008 00:16

Re: Jak človek pozná, že je zvuk "dobrý"?

Příspěvek od luphtrack » 31 bře 2010 19:35

naprostý a bezmezný souhlas s džekýskem. postprodukce je (v mnoha případech) mlácení prázdné slámy.

džekýsku, máš můj obdiv, lépe bych to nenapsal ani já. taky mi vadí, když se všechno čančá a zaonačuje. na druhou stranu, je to určo príma byznys. tahat za nos důvěřivé neználky.

já bych to udělal přímou úměrou. čím víc komprese, tím víc ran do hlavy. i když pravda, u některých případů by to bylo bez efektu.

hau
Obrázek
live free or die!

Odpovědět