Gain stage,dbu,dBfs...
Re: Gain stage,dbu,dBfs...
Ja si myslim ze na dost otazek dostanes odpovedi ve clancich co jsem napsal, teda pokud jsi je jiz necetl a nezdaji se ti chaoticke.
https://admmagazin.cz/gain-staging/
https://admmagazin.cz/nahravani-rytmiky-s-vu-metry/
https://admmagazin.cz/gain-staging/
https://admmagazin.cz/nahravani-rytmiky-s-vu-metry/
Re: Gain stage,dbu,dBfs...
Dakujem Stan,perfektne,stranku uz mam v zalozkach!Oba clanky som precital jednym dychom a nie vobec to nebolo chaoticke..Co sa tyka spracovania temy gain staging tak s prstom v nose si strcil do vrecka panov zo soundonsound.com...
Este raz vdaka!!
Este raz vdaka!!
Re: Gain stage,dbu,dBfs...
@gambler precitaj si aj toto, nieje to dlhe a chlapik to vyborne zhrnul
https://blog.groove3.com/articles/ge7ps ... a59rmap7tq
Tym nechcem ze Stanive clanky ti nic nedaju ! Je tam spusta informacii ktory, je dobre rozumiet, vela z nich suvisi s nahravanim DO Daw kde rozhodne veci ako gain staging a strazenie si SNR ma obrovsky vyznam. Takze urcite ai precitaj aj to
Ale ten link ti da trosku iny pohlad na riesenie veci ktore sa rozoberaju v tomto vlakne pokial sa pohybujes cisto k DAW aj k niektorym usmevnym mytom co tu odozneli
https://blog.groove3.com/articles/ge7ps ... a59rmap7tq
Tym nechcem ze Stanive clanky ti nic nedaju ! Je tam spusta informacii ktory, je dobre rozumiet, vela z nich suvisi s nahravanim DO Daw kde rozhodne veci ako gain staging a strazenie si SNR ma obrovsky vyznam. Takze urcite ai precitaj aj to

Ale ten link ti da trosku iny pohlad na riesenie veci ktore sa rozoberaju v tomto vlakne pokial sa pohybujes cisto k DAW aj k niektorym usmevnym mytom co tu odozneli

Re: Gain stage,dbu,dBfs...
@dendy: ved daj tie myty, ja by som sa chcel naucit nieco nove a zlepsit sa.
Re: Gain stage,dbu,dBfs...
dendy-ten chlapik ma sice mozno vo vseobecnosti pravdu no strasne bagatelizuje..Ak pocujes volnym uchom ktorych 8 uderov je hlasnejsich potom nepotrebujes gainstaging:)prvych 8 alebo druhych 8?Alebo na rovnako?Ako ti ich zobrazi merak v DAWku?
https://picosong.com/wucve/

https://picosong.com/wucve/
Re: Gain stage,dbu,dBfs...
Ten clanek co jsi poslal Dendy v podstate je jen dalsi osobni pohled na vec i kdyz v tech tipech na konci pise v podstate to co jsem psal i ja, ale pokud se porozhlidnes po netu tak zastancu dulezitosti porozumeni GS a jeho aplikovani i v DAW je vetsina. Ja to vidim asi takto, porozumeni principum GS je dulezite, druha vec je, jesti a jak tyto poznatky pak uznas za vhodne aplikovat nebo ne.
EDIT: Ted jsem nasel krasnou vetu o GS.
https://www.musicianonamission.com/gain-staging/
EDIT: Ted jsem nasel krasnou vetu o GS.
original articleRemember, doing this process right isn’t going to make your mixes sound better. It’s just going to get rid of a stumbling block that can make your mixes sound worse.
https://www.musicianonamission.com/gain-staging/
Re: Gain stage,dbu,dBfs...
Stan: jo jasne uplne suhlasim... rozumiet tomu je urcite fajn.
Re: Gain stage,dbu,dBfs...
Stan v tom tvojom clanku je to teda krasne vysvetlene.
Takze je dolezite mat nastaveny gain input spravne. A zrovna na tom popisovanom J37.
Citat z manualu --Please note: Default Input and Output Level settings were chosen to accommodate contemporary
signal loudness. Input and Output Level settings of 0 will result in the closest approximation of “The
Abbey Road Sound.”
-- len potvrdzuje dolezitost mat nastavene gain na -14 dBFS. EBU
Nastavenie tejto urovne pekne pocut

Citat z manualu --Please note: Default Input and Output Level settings were chosen to accommodate contemporary
signal loudness. Input and Output Level settings of 0 will result in the closest approximation of “The
Abbey Road Sound.”
-- len potvrdzuje dolezitost mat nastavene gain na -14 dBFS. EBU
Nastavenie tejto urovne pekne pocut
Re: Gain stage,dbu,dBfs...
Jo, jasne to som napisal uz o par postov vyssie, pripad ked pluginy su specialne naschval takto "zle" napisane ze funguju dobre len pre urcite vstupne hlasitosti, potom je logicke ze to treba dodrzat pre tie konkretne pluginy ..
Takze to co ja hovorim plati skorej obecne na mixing engine ako taky, repektive na pluginy ktore su napisane transparentne a tak ze v nich nieje naschval vlozeny kod ktory uprednostnuje urcite hlasitosti ... Defaultne 32 (64bit) mixing engine nic take nerobi. Je to pridana funkconalita niektorych pluginov koli tomu aby versnejsie napodobovali realny analogovy gear aj s jeho chybami a nedostatkami.
Cize - ked pouzivam nejake pluginy, je dobre si nastuovat aku uroven hlasitosti potrebuju -a dat im co potrebuju - globalne ale pri mixingu gain staging neriesit - je to strata casu, mytus
Zmysel to ma pri nahravani (koli SNR). Pri mixdowne si treba davat pozor na clipping (co riesi limiter na mastri). Na stopach to nema zmysel riesit (este raz, s vinimkou pluginov co to explicitne vyzaduju)
Takze to co ja hovorim plati skorej obecne na mixing engine ako taky, repektive na pluginy ktore su napisane transparentne a tak ze v nich nieje naschval vlozeny kod ktory uprednostnuje urcite hlasitosti ... Defaultne 32 (64bit) mixing engine nic take nerobi. Je to pridana funkconalita niektorych pluginov koli tomu aby versnejsie napodobovali realny analogovy gear aj s jeho chybami a nedostatkami.
Cize - ked pouzivam nejake pluginy, je dobre si nastuovat aku uroven hlasitosti potrebuju -a dat im co potrebuju - globalne ale pri mixingu gain staging neriesit - je to strata casu, mytus

Re: Gain stage,dbu,dBfs...
Dendy-Ja tomu este stale az tak nerozumiem ze v com je to mytus..Mne len ten suchy mix pride ako docela prakticka vec.
Dalej ako napriklad zistis na mastri co ti sposobuje clipping?Moze to byt transient jedneho nastroja,ale kludne aj desiatich..Dobre hodis na master limiter a pekne ti to zrovna,no nestratis takto tu hlbku v mixe?Nezanecha ten limiter ziadny artefakt?Nezmenis vzajomne pomery medzi nastrojmi a tym padom vysledny zvuk mixu?Pouzijes za limiterom dalsie pluginy na upravu toho seknuteho zvuku?Ci budes uz v prvej faze mixovat so zapnutym limiterom na mastri?Lebo aj to som uz videl.
Dalej ako napriklad zistis na mastri co ti sposobuje clipping?Moze to byt transient jedneho nastroja,ale kludne aj desiatich..Dobre hodis na master limiter a pekne ti to zrovna,no nestratis takto tu hlbku v mixe?Nezanecha ten limiter ziadny artefakt?Nezmenis vzajomne pomery medzi nastrojmi a tym padom vysledny zvuk mixu?Pouzijes za limiterom dalsie pluginy na upravu toho seknuteho zvuku?Ci budes uz v prvej faze mixovat so zapnutym limiterom na mastri?Lebo aj to som uz videl.
Re: Gain stage,dbu,dBfs...
> Dendy-Ja tomu este stale az tak nerozumiem ze v com je to mytus..
Vela ludi proste veri tomu ze ked zoberes holy daw, a nedas tam taketo specialne "naschval pokazene" pluginy, uz len tym ze nastavujes hlasitosti moc vysoko na jednolivych stopach, tak ti nastava cliping alebo sa ti deje "guca v mixe" a podobne fairytales
K tvojim otazkam - samozrejme ze ked ohulis vysledny master tak ze limiter ti stahuje vstu o -15dB ze ti to narobi paseku.. ja nehovorim ze mas ohulit master.. ja hovorim ze ti vo vysledku staci pred ten limiter (ak nema rovno ten limiter input gain knob v sebe) gainom stiahnut signal tak aby ti to limiter reazal len tolko co potrebujes - a vybavene.
Ze nepotrebujes riesit gain staging na jednotlivych stopach lem koli nejakym chimeram typu ze "bude to ma tam lepsi zvuk" .. Ze si nastav stopy ako chces, ked niekde potrebujes pridat pridaj, nemusis hned koli tomu ase uberat dalsich 45 stop v projekte ..
Ja uz neviem ako inak to vysvetlit.. asi format fora je na niektore temy prilis limitovany ... skusil som to viac krat .. dal som video kde to je vysvetlene.. Nechame to tak uz.. ja to vzdavam, nebudem uz bojovat, cestne slovo ze uz dam pokoj ..
Neber to v zlom plz. len proste uz sa motame dokola..
Nakoniec, nech si kazdy veri comu chce, respekt k viere
) .. podstatny je vysledok ... Nakoniec hudba je vec emocii subjektivneho pocitu, ak mas pocit ze spravis lepsi mix ked pausalne stiahnes gain na vsetkych stopach na -18dB tak je to super, cokolvek co ti pomoze spravit lepsi mix je fajn
Vela ludi proste veri tomu ze ked zoberes holy daw, a nedas tam taketo specialne "naschval pokazene" pluginy, uz len tym ze nastavujes hlasitosti moc vysoko na jednolivych stopach, tak ti nastava cliping alebo sa ti deje "guca v mixe" a podobne fairytales

K tvojim otazkam - samozrejme ze ked ohulis vysledny master tak ze limiter ti stahuje vstu o -15dB ze ti to narobi paseku.. ja nehovorim ze mas ohulit master.. ja hovorim ze ti vo vysledku staci pred ten limiter (ak nema rovno ten limiter input gain knob v sebe) gainom stiahnut signal tak aby ti to limiter reazal len tolko co potrebujes - a vybavene.
Ze nepotrebujes riesit gain staging na jednotlivych stopach lem koli nejakym chimeram typu ze "bude to ma tam lepsi zvuk" .. Ze si nastav stopy ako chces, ked niekde potrebujes pridat pridaj, nemusis hned koli tomu ase uberat dalsich 45 stop v projekte ..
Ja uz neviem ako inak to vysvetlit.. asi format fora je na niektore temy prilis limitovany ... skusil som to viac krat .. dal som video kde to je vysvetlene.. Nechame to tak uz.. ja to vzdavam, nebudem uz bojovat, cestne slovo ze uz dam pokoj ..
Neber to v zlom plz. len proste uz sa motame dokola..
Nakoniec, nech si kazdy veri comu chce, respekt k viere

Re: Gain stage,dbu,dBfs...
este skusme takto:
skus spravit nasledovny experiment .. sprav si projekt s povedzme 32 stopami (alebo pre jednoduchost menej, trebars len 8, to je jedno) , na kazdu daj to iste (drebars nejaky drumloop, na tom najlepsie hned pocujes ak je daco zle), fadery na vsetkych nastav na 0dB .. na master si hod limiter a pred limiter si hod gain a nastav ho tak, aby ten limiter zaberal (== odoberal zo signalu) trebars -1dB
exportni
potom vsetky stopy fadery daj na -18 dB (alebo kludne este menej) , a na masteri nastav gain tak aby ti ten limiter ZASE zaberal na -1dB (cize oproti predchadzajucemi stavu budes musiet PRIDAT)
epxortni znovu
a teraz vsetky stopy fadery vyhul najviac ako to ide, na maximum .. na masteri gain pred limiterem opat stiahni tak aby ti zaberal na -1dB (cize tento raz budes musiet ten gain podstatne stiahnut)
opat sprav export
Ad ten limiter - pouzi nieco normalne , transparentne - trebars FabFilter Pro L - nie kadejake tie podivnosti ktore maju v manualne napisane ze najlepsie funguju ked maju na vstupe -18 dB (alebo kludne -28 ak chces) - ucelom toho testu je ukazat ze samotnemu mix enginu je fuk ako mas nastavene sable a na jednotlivych stopach sa ti nic neclipuje ani sa ti nevyraba "guca"
Ak tvoj DAW nieje dojebany, vsetky 3 exporty budu NAPROSTO identicke.
skus spravit nasledovny experiment .. sprav si projekt s povedzme 32 stopami (alebo pre jednoduchost menej, trebars len 8, to je jedno) , na kazdu daj to iste (drebars nejaky drumloop, na tom najlepsie hned pocujes ak je daco zle), fadery na vsetkych nastav na 0dB .. na master si hod limiter a pred limiter si hod gain a nastav ho tak, aby ten limiter zaberal (== odoberal zo signalu) trebars -1dB
exportni
potom vsetky stopy fadery daj na -18 dB (alebo kludne este menej) , a na masteri nastav gain tak aby ti ten limiter ZASE zaberal na -1dB (cize oproti predchadzajucemi stavu budes musiet PRIDAT)
epxortni znovu
a teraz vsetky stopy fadery vyhul najviac ako to ide, na maximum .. na masteri gain pred limiterem opat stiahni tak aby ti zaberal na -1dB (cize tento raz budes musiet ten gain podstatne stiahnut)
opat sprav export
Ad ten limiter - pouzi nieco normalne , transparentne - trebars FabFilter Pro L - nie kadejake tie podivnosti ktore maju v manualne napisane ze najlepsie funguju ked maju na vstupe -18 dB (alebo kludne -28 ak chces) - ucelom toho testu je ukazat ze samotnemu mix enginu je fuk ako mas nastavene sable a na jednotlivych stopach sa ti nic neclipuje ani sa ti nevyraba "guca"
Ak tvoj DAW nieje dojebany, vsetky 3 exporty budu NAPROSTO identicke.
Naposledy upravil(a) dendy dne 21 led 2019 17:01, celkem upraveno 1 x.
Re: Gain stage,dbu,dBfs...
Dendy fader nema vliv na vstupni signal. kdyz do stopy pujde prebuzeny signal tak po stazeni faderu bude signal tissi ale stale bude prebuzeny, fader je az za gainem a insertama ( teda v pripade PRE ). To co popisujes mi nejak nedava smysl, nebo jsem to spatne pochopil.
Ja tomu rozumim takto:
pokud mame mikrofon a pouze zvukovku, tak nam jde z mikrofonu vystupni signal na zvukovku a z ni do DAW pres prevodniky. Dejme tomu ze mam akustickou kytaru a nastavim pozici mikrofonu kde zni nejlepe pro danou skladbu. Pak necham kytaristu zahrat cely song (nastavim zakladni gain), pak nejhlasitejsi pasaz a na zvukovce nastavim uroven sily signalu aby mi DAW merak ukazoval hodnoty okolo -18dB az -12dB peak. pak necham zahrat poklidnou pasaz a zkontroluju meraky. Pokud je signal ok stahnu gain o trochu vic protoze muzikanti maji tendenci behem skladby zesilovat.
Napriklad u bicich vzhledem k umisteni mikrofonu je spravne nastaveni gainu nezbytnou nutnosti.
Pokud jde pouze o GS v DAW a skladani pomoci predpripravenych knihoven pak z 99% jsou tyto samply a loopy uz zprocesovany na prime pouziti (bez dodatecnych uprav) a tim spise se dostanes do problemu na masteru. Jedna moznost je stahnout fader. Ale jak jsem psal tak fader nema vliv na vstupni signal, to znamena ze do pluginu zavesenych na stope jde stejne silny signal i kdyz je fader na 0dB(neplati pri POST). Proto dost vyrobcu pluginu ma na vstupu gain ovladac pro kontrolu vstupniho signalu, aby jsi dostal do pluginu silu signalu pro ktery je staven ci producentem pozadovanou silu. Pokud plugin nema vstupni gain pak se pouzije klasicky gain na stope dodavany vyrobcem DAW (plati pouze pro prvni plugin) a pro nasledujici pluginy vez kontroly vstupniho signalu se da pouzit jakykoliv gain plugin . Samozrejme je na producentovi jak silny signal necha jit dovnitr a ven. Ale bavime se o principech.
V muzice plati dvojnasob ze pravidla by se mela porusovat, ale aby je producent mohl porusovat musi je nejprve dobre znat a pak vedet proc je chce porusovat. Zvuk je jen Fyzika a matika
Ja tomu rozumim takto:
pokud mame mikrofon a pouze zvukovku, tak nam jde z mikrofonu vystupni signal na zvukovku a z ni do DAW pres prevodniky. Dejme tomu ze mam akustickou kytaru a nastavim pozici mikrofonu kde zni nejlepe pro danou skladbu. Pak necham kytaristu zahrat cely song (nastavim zakladni gain), pak nejhlasitejsi pasaz a na zvukovce nastavim uroven sily signalu aby mi DAW merak ukazoval hodnoty okolo -18dB az -12dB peak. pak necham zahrat poklidnou pasaz a zkontroluju meraky. Pokud je signal ok stahnu gain o trochu vic protoze muzikanti maji tendenci behem skladby zesilovat.
Napriklad u bicich vzhledem k umisteni mikrofonu je spravne nastaveni gainu nezbytnou nutnosti.
Pokud jde pouze o GS v DAW a skladani pomoci predpripravenych knihoven pak z 99% jsou tyto samply a loopy uz zprocesovany na prime pouziti (bez dodatecnych uprav) a tim spise se dostanes do problemu na masteru. Jedna moznost je stahnout fader. Ale jak jsem psal tak fader nema vliv na vstupni signal, to znamena ze do pluginu zavesenych na stope jde stejne silny signal i kdyz je fader na 0dB(neplati pri POST). Proto dost vyrobcu pluginu ma na vstupu gain ovladac pro kontrolu vstupniho signalu, aby jsi dostal do pluginu silu signalu pro ktery je staven ci producentem pozadovanou silu. Pokud plugin nema vstupni gain pak se pouzije klasicky gain na stope dodavany vyrobcem DAW (plati pouze pro prvni plugin) a pro nasledujici pluginy vez kontroly vstupniho signalu se da pouzit jakykoliv gain plugin . Samozrejme je na producentovi jak silny signal necha jit dovnitr a ven. Ale bavime se o principech.
V muzice plati dvojnasob ze pravidla by se mela porusovat, ale aby je producent mohl porusovat musi je nejprve dobre znat a pak vedet proc je chce porusovat. Zvuk je jen Fyzika a matika
