Jak nezničit dynamiku a zároveň se držet dnešního trendu
-
- Profesionál
- Příspěvky: 3559
- Registrován: 06 úno 2005 01:03
Re: Jak nezničit dynamiku a zároveň se držet dnešního trendu
napada me k tomu jeste...
-- vychodisko, ze limitace a vysoky RMS je apriori spatne, kompromis, a ulitba bohum hlasitostni valky--
je chybny.
jde o energii a pritomnost, a estetika urcitych stylu si to vylozene zada, jinak takova skladba 'nezapadne do diskurzu' skladeb, kam se radi (s kteryma se ma michat v setu, jde-li o klubovku atd.)
-- kdyz se mluvi o 'dynamice', bylo by dobry si zkusit nejak si ji vymezit. ve finale muze jit o pocit, ale taky to jde nejak kvantifikovat a to muze bejt mnohem uzitecnejsi. doporucuju sledovat RMS, LUFS, a RMS vs. PEAK nebo taky CREST factor, to je mozna kvantifikovatelnej udaj, kterej je nebliz tomu, o cem se bavime.
-- vychodisko, ze limitace a vysoky RMS je apriori spatne, kompromis, a ulitba bohum hlasitostni valky--
je chybny.
jde o energii a pritomnost, a estetika urcitych stylu si to vylozene zada, jinak takova skladba 'nezapadne do diskurzu' skladeb, kam se radi (s kteryma se ma michat v setu, jde-li o klubovku atd.)
-- kdyz se mluvi o 'dynamice', bylo by dobry si zkusit nejak si ji vymezit. ve finale muze jit o pocit, ale taky to jde nejak kvantifikovat a to muze bejt mnohem uzitecnejsi. doporucuju sledovat RMS, LUFS, a RMS vs. PEAK nebo taky CREST factor, to je mozna kvantifikovatelnej udaj, kterej je nebliz tomu, o cem se bavime.
-
- Profesionál
- Příspěvky: 3559
- Registrován: 06 úno 2005 01:03
Re: Jak nezničit dynamiku a zároveň se držet dnešního trendu
posli treba ukazku, to by me zajimalo. muze jit treba o to, ze jedna z nich ma 'blbe' umistenou toniku basy a PA to nezvlada.TOM-Thak píše:2matucha: Krasne si to shrnul.. presne u studiovy muziky at uz je to Hip Hop, House, drum n bass, tak dost casto lidi maj hodne nastroju, ale ani jeden nezni plne a neni jak ten velky obraz na platne nebo dalsi poznatek - kopak a basa, co k sobe nepasujou popr. spatne lazena basa, ktera na danych notach hraje blbe.. to dela hrozny cunarny v mixu.. diky spatnymu kopaku se subbasou ti to sebere velkej potencial na vyssi hlasitost, me se to uz dostkrat potvrdilo, ze min basu pak slo slip zmaximalizovat. Ted se peru s jedim fakt divnym jevem - nahravka, co mi zni dynamicky a hlasitostne OK na monitorech i ve srovnani s jinejma, tak v klubu na velkym zvuku zni jako bez dynamiky.. hrozne utazene, kdezto nahravka, co zni trosku utazene na monitorech tak v klubu hraje bez problemu.. asi nakej psycho-akustickej jev, mozna problem v mistnosti ci beden.. ale zrovna jde o kus, kterej sem na test nechal masterovat, abych si to otestoval. Zvlastni.. mozna je to i zvolenejma barvama.
Re: Jak nezničit dynamiku a zároveň se držet dnešního trendu
Citace:
"ma 'blbe' umistenou toniku basy a PA to nezvlada."
Tenhle výraz jsem ještě v tomhle spojení neslyšel. Jak blbě? Myslíš obecně vzato moc nízko?
"ma 'blbe' umistenou toniku basy a PA to nezvlada."
Tenhle výraz jsem ještě v tomhle spojení neslyšel. Jak blbě? Myslíš obecně vzato moc nízko?
Re: Jak nezničit dynamiku a zároveň se držet dnešního trendu
Nezebych neznal pripady, kdy po me kapely chtely jeste od 1dB na mastru pritlacit a v ten moment se vsechno zhroutilo. V jednom pripade slo i o dost pekny mixy, ktery proste ten 1dB navic hodne zmasakroval. Ale jinak souhlasim presne s Brooklynem, nektery styly jsou cely vystaveny jak puzzle pro urcitou celkovou dynamiku a tam se musis vejit. Ono te to pak taky nuti delat urcity rozhodnuti s "fokusem" a "jednoduchosti", ktery jsou ve vysledku zdravy i kdybys to netlacil.
Na to aby neco fungovalo na PA je dobry mit velky bedny a michat aspon chvili hodne nahlas a nezanedbavat mono. Velky bedny jsou v ten moment dulezity kvuli dynamice, kterou nesmej nijak mrvit. A to dokonce i pri limitovany nahravce, tam furt fungujou principy ty dynamiky v ramci jednotlivejch pasem a ty kdyz nejsou vyladeny spravne, tak te to vytresta. Tichej poslech pak funguje trochu naopak pro vsechny radia, notebooky a kontrolovani toho jestli nemas veci moc dynamicky a neztracej se ti detaily (hlavne na vejskach). Ja teda pouziva i slouchatka, ktery na chvili okotlim, umej dobre ukazovat ostrosti a tuhosti.
Na to aby neco fungovalo na PA je dobry mit velky bedny a michat aspon chvili hodne nahlas a nezanedbavat mono. Velky bedny jsou v ten moment dulezity kvuli dynamice, kterou nesmej nijak mrvit. A to dokonce i pri limitovany nahravce, tam furt fungujou principy ty dynamiky v ramci jednotlivejch pasem a ty kdyz nejsou vyladeny spravne, tak te to vytresta. Tichej poslech pak funguje trochu naopak pro vsechny radia, notebooky a kontrolovani toho jestli nemas veci moc dynamicky a neztracej se ti detaily (hlavne na vejskach). Ja teda pouziva i slouchatka, ktery na chvili okotlim, umej dobre ukazovat ostrosti a tuhosti.
-
- Příspěvky: 53
- Registrován: 27 lis 2013 08:50
Re: Jak nezničit dynamiku a zároveň se držet dnešního trendu
Díky moc všem, opět jsem si z toho vzal něco užitečného
díky borci

Re: Jak nezničit dynamiku a zároveň se držet dnešního trendu
Jojo vyberu nejake ukazky a poslu pro porovnani.
-
- Profesionál
- Příspěvky: 3559
- Registrován: 06 úno 2005 01:03
Re: Jak nezničit dynamiku a zároveň se držet dnešního trendu
nizko, ale spis je problem, kdyz je moc vysoko (v klubu... treba >60Hz). misto tlaku potom spis brni nekde v hrudniku a zahlceny spodni stredy na vysoky hlasitosti nezni prijemne.Poklop píše:Citace:
"ma 'blbe' umistenou toniku basy a PA to nezvlada."
Tenhle výraz jsem ještě v tomhle spojení neslyšel. Jak blbě? Myslíš obecně vzato moc nízko?
Re: Jak nezničit dynamiku a zároveň se držet dnešního trendu
Jen doplnim, ze vetsinou to reprodukujem na Funktion One nebo L'Accoustics aparatech, takze to nejsou naky totalni másla 40tis.
- ReaktoplazmAR
- Příspěvky: 2413
- Registrován: 04 srp 2008 14:25
Re: Jak nezničit dynamiku a zároveň se držet dnešního trendu
v prípade toho Crest faktoru sú nejaké hodnoty ktorých sa treba vyvarovať ? ak to správne chápem tak čím je ten faktor vyšší tým je master/skladba dynamickejšia.. alebo ? nikdy som ešte ten crest nesledoval..Brooklyn / juanita juarez píše: -- kdyz se mluvi o 'dynamice', bylo by dobry si zkusit nejak si ji vymezit. ve finale muze jit o pocit, ale taky to jde nejak kvantifikovat a to muze bejt mnohem uzitecnejsi. doporucuju sledovat RMS, LUFS, a RMS vs. PEAK nebo taky CREST factor, to je mozna kvantifikovatelnej udaj, kterej je nebliz tomu, o cem se bavime.
..včera som takto stláčal limiterom jeden svoj mix a po dosiahnutí žiadanej hlasitosti mi to v najnatlačenejších pasážach ukazovalo RMS cca -12,5 a MAX CREST cca 6,5 .. možem toto považovat za dynamickú skladbu ?

-
- Profesionál
- Příspěvky: 3559
- Registrován: 06 úno 2005 01:03
Re: Jak nezničit dynamiku a zároveň se držet dnešního trendu
reaktor: zalezi, s cim se to ma srovnavat. mivam stopu s referencnima skladbama, ktera neni routovana do zadny sbernice, takze nehraje, pokud nedam 'listen' (funkce control roomu v cubase, nevim, jak jinde). potom porovnavam a zjistim, jestli nejsem nejak uplne mimo. treba elektronika miva o dost nizsi RMS (hlasitejsi), pritom podobny crest, takze teoreticky by to slo jeste pridavat objem, ale nevim, co to je za skladbu.
-
- Příspěvky: 53
- Registrován: 27 lis 2013 08:50
Re: Jak nezničit dynamiku a zároveň se držet dnešního trendu
Tak včera jsem zas pracoval ve studiu a musim říct, že mě dost mrzí, že je mám prostě nějaké určité omezené množství prostoru. 1. stopa - hudební podklad (zatím ještě nepracuji s jednotlivými nástroji u hudebních podkladů, to teprve budu začínat), 2. stopa - základní vokál, 3. stopa - duplictní základní vokál snížený o 2db, 4. stopa - zdvojené věty na pravou stranu 35R a cca -5db, 5. stopa - zdvojené věty na levou stranu 35L a cca -5db, 6. stopa - zvýrazněné jednotlivé slova v textu 0db. Refrén mi tvoří dvě stopy jiného signálu, každý signál je 2x duplikovanej a rozdělen do různých stereo pozic atd a jsou snížené o různé množství db.
A ted k problému, nemám zaplej limiter, tak dochází ke zkreslení. Zapnu ho na +3.4db a je to v klidu. Pak to proženu OZONE 5 a opět je to na vyhození. Přitom mix zní dobře. To je ten mix tak moc plnej? že potom Ozone stáhne hlas a celý je to takové utlačené.
A ted k problému, nemám zaplej limiter, tak dochází ke zkreslení. Zapnu ho na +3.4db a je to v klidu. Pak to proženu OZONE 5 a opět je to na vyhození. Přitom mix zní dobře. To je ten mix tak moc plnej? že potom Ozone stáhne hlas a celý je to takové utlačené.
Re: Jak nezničit dynamiku a zároveň se držet dnešního trendu
1) a největší chyba - to že napíšeš že je něco snížené/zvýšené o 2dB o absolutně ničem nevypovídá, protože záleží jak je hlasitý zdroj (a taky trochu na jeho charakteru a barevnosti) my to podle popisu asi těžko odhadnem
2) duplikování - resp. klonování stop - pokud v duplikované stopě nejsou žádné jiné úpravy a fáze je stejná, mění se pouze hlasitost, a proto to děláš úplně zbytečně
3) pokud je duplicitní stopa ve stejné fázi a jen více napanovaná, mění se těžiště ve prospěch ke stejné straně, ale jinak nic, nerozšiřuje se stereo obraz, spíše to bude za jistých okolností dělat bordel při mixu
4) to že si nevymíchal hudební podklad a první pracuješ s vokály, je taky víceméně úplná hloupost, sám si podkopáváš pevnou půdu pod nohama.... měl bys začít s rytmickou sekcí, pak se zvuky od nejhlubších s tím že pomyslně nechaš prostor pro vokál, no a vokál vsadíš, vlepíš, vtmelíš a až nakonec ho můžeš obalit efekty, vyššími zvuky, nástroji okolo atd. (to, že sám o sobě musí znít dobře, jenom připomínám)
4) míchej tak, ať je to bez nějakých limitací nezkreslené, tedy ať špičky nepřecházejí nulu - nelezou do červených, pak až můžeš škládlit OZone, doporučuju použít jenom EQ a jemňounce saturator/exciter, nakonec limiter
2) duplikování - resp. klonování stop - pokud v duplikované stopě nejsou žádné jiné úpravy a fáze je stejná, mění se pouze hlasitost, a proto to děláš úplně zbytečně
3) pokud je duplicitní stopa ve stejné fázi a jen více napanovaná, mění se těžiště ve prospěch ke stejné straně, ale jinak nic, nerozšiřuje se stereo obraz, spíše to bude za jistých okolností dělat bordel při mixu
4) to že si nevymíchal hudební podklad a první pracuješ s vokály, je taky víceméně úplná hloupost, sám si podkopáváš pevnou půdu pod nohama.... měl bys začít s rytmickou sekcí, pak se zvuky od nejhlubších s tím že pomyslně nechaš prostor pro vokál, no a vokál vsadíš, vlepíš, vtmelíš a až nakonec ho můžeš obalit efekty, vyššími zvuky, nástroji okolo atd. (to, že sám o sobě musí znít dobře, jenom připomínám)
4) míchej tak, ať je to bez nějakých limitací nezkreslené, tedy ať špičky nepřecházejí nulu - nelezou do červených, pak až můžeš škládlit OZone, doporučuju použít jenom EQ a jemňounce saturator/exciter, nakonec limiter
Re: Jak nezničit dynamiku a zároveň se držet dnešního trendu
Já bych třeba v zásadě nedělal mix takovým stylem, abych musel mít na master sběrnici limiter (clipping). Neříkám, že by to musela být příčina tohohle problému, ale takový je můj přístup k věci. Takže jako základ bych dělal mix, který přes 0 dBFS prostě neleze.
Zkoušel si místo Ozone i jiný typ maximizéru?
P.
EDIT: Fractal rychlejší a víc to rozvinul
Zkoušel si místo Ozone i jiný typ maximizéru?
P.
EDIT: Fractal rychlejší a víc to rozvinul

Re: Jak nezničit dynamiku a zároveň se držet dnešního trendu
jojo, ona je to oblíbená procedůra, míchat už do zaplého limiteru, ale určo to není pro začátečníka a mě se to taky moc nepozdává, kdysi jsem to dělal, ale postupně jsem od toho upustil
Taky je možná fakt, že ten Ozone svými možnostmi spíše uškodí, když to nezvládá člověk krotit... unavené uši v kombinaci s Ozone jsou horší než eq ve winampu
Taky je možná fakt, že ten Ozone svými možnostmi spíše uškodí, když to nezvládá člověk krotit... unavené uši v kombinaci s Ozone jsou horší než eq ve winampu

Re: Jak nezničit dynamiku a zároveň se držet dnešního trendu
Ještě je důležitý i to, jak ten nabraný hlas komprimuješ a jak používáš ekvalizaci.. ořezání bordelu na spodních frekvencích apod.