Recenze
Phonic IS 16

Dnes mám před sebou na stole poněkud větší zařízení. Jde o digitální mixážní pult Phonic IS 16, který představuje v této produktové skupině ještě stále novinku. Hodně o něm již bylo napsáno v recenzi uveřejněné v časopise Music Store 7/2013. Je velmi podrobná až popisná, pro čtenáře, který pult neviděl a chce si o něm udělat představu, je docela názorná. Všímá si vlastností tohoto nového pultu hlavně z hlediska ozvučování a uvádí klady i zápory práce s ním v této oblasti.
Steinberg Cubase 7.5

Přiznám se, že mne výrobce mého jinak nejoblíbenějšího programu ve chvíli zavedení poplatku pro update z verze 6 na verzi 6.5 příliš nepotěšil. Byl jsem stejně jako další dlouhodobí uživatelé zvyklý, že .5 verze přinese zajímavé novinky rozšiřující základní funkčnost a navíc v ceně verze celočíselné. Díky tomu updaty Cubase v rámci jednoho cyklu nebyly jen opravné a udržující, jako je tomu často u jiných softwarů. To však vzalo za své s verzí 6.5, která nejen že nenabídla příliš zajímavých...
Cartec EQ-Pre-2A

Rád bych se podělil o své zkušenosti s Cartec EQ-Pre-2A, což je mikrofonní preamp s Pultec style ekvalizérem. EQ-Pre-2A je velmi zajímavou investici do náročného studia, a to především kvůli možnosti využívat legendární pultec EQ za poměrně dostupnou cenu. Dalším milým překvapením je samozřejmě poctivý carnhill preamp s možností fantomového napájení. Ze začátku jsem měl trochu pochyby o celkové kvalitě tohoto zařízení. Ano, Cartec je nová značka, která sice vychází z kvalitativních tradic...
iZotope Nectar 2

Firma iZotope patří jednoznačně k absolutní špičce na poli zpracování audio signálů a to zejména pro svoji inovativnost a snahu nabízet ucelená řešení problémů. Podívejme se na právě vycházející druhou verzi balíku pro zpracování lidského hlasu (především zpěvu) Nectar. Vzhledem k tomu, že první díl v tomto časopise recenzován nebyl, můžeme se na něj podívat detailněji.
Nectar je podobně jako Ozone jedním plug-inem obsahujícím mnoho různých modulů. Jsou tu ty naprosto očekávatelné...
Akai MAX25

Novinkou mezi výrobky společnosti Akai je nová řada řídicích klaviatur série MAX. Ta zatím čítá dva modely, MAX49 a MAX25, jejichž nejmarkantnějším rozdílem je počet kláves. Na druhý, menší model se podíváme zblízka v následujícím testu.
Provedení a vrchní panel. Nová řada kontrolérů Akai MAX na sebe upozorní již při prvním pohledu výraznou červenou barvou. Když říkáme barvou, myslíme opravdu barvou - při bližším ohledání lze zjistit, že se plastové tělo přístroje pyšní lesklým,...
Focusrite Scarlett 18i20 a 18i8

Tak opět další zvukové rozhraní - a dokonce hned dvě. Zdá se, že trh s těmito produkty je již zcela přesycen. Má tedy ještě vůbec cenu o nich referovat, když se dá očekávat, že v krátkém čase přijdou na trh další nové modely, které budou prostupovat jak se říká napříč cenovým i kvalitativním spektrem? V tomto případě to cenu určitě má, neboť v tomto článku představujeme dvě novinky firmy Focusrite, tedy firmy, která v oboru audiotechniky již dlouhá léta zaujímá přední postavení....
Cakewalk SONAR X3

Mezi leadery na trhu s hudebními programy určitě patří firma Cakewalk. Ta již několik let vyvíjí DAW program pro zpracování MIDI a audio dat s podmořským jménem SONAR. I když se jedná pouze o program pro operační systém Windows, jeho popularita stále stoupá a to díky tomu, že firmu Cakewalk doposud vlastnila japonská firma Roland. V kuloárech se šušká, že firmu Cakewalk odkoupí legendární výrobce kytar a jejich příslušenství, firma Gibson. I když se to může zdát trochu nesmyslné, stačí vyslovit...
Náhled do světa samplovaných nástrojů

Sampling jako takový samozřejmě není nic nového jako téměř všechny principy používané v současné tvorbě, produkci a práci se zvukem. Když si projdeme historii tohoto typu nástrojů, najdeme v ní dávné poklady jako Licht-ton Orgel z roku 1936, mající průběhy tónů zaznamenané na analogových optických discích. Když to vezmeme šmahem přes pásku používající Mellotron (celkem používaný v 60. a 70. letech), digitální klávesové samplery jako Synclavier, legendární bicí samplery (např....
Roland Integra-7

Firma Roland patří mezi přední výrobce profesionálních hudebních nástrojů. Byla jednou z prvních, která začala vyrábět elektronické nástroje. Mnohé z nich se v hudebních kruzích staly ikonami. Prakticky v každém desetiletí nalezneme nástroj, který se zapsal do historie, ať už to byly první syntezátory řady SH, vícehlasé Juna a Jupitery nebo první nástroj s MIDI - Roland JX-3P. Nezapomenutelné jsou sekvencery a bicí automaty, například dodnes nejpoužívanější Roland TR-909 a TR-808....
Waldorf Pulse 2

V následujícím textu se seznámíme s novinkou německé firmy Waldorf, analogovým syntetizérem Pulse 2. Waldorf Pulse 2 patří mezi dlouho očekávané novinky - produkt byl ohlášen již v roce 2012 a i po hudebním veletrhu ve Frankfurtu 2013 jsme museli trochu čekat. Přístroj je od léta již distribuován prodejcům a tak jsme ho dostali k dispozici k otestování.
Popis. Pulse 2 není ve výrobním programu firmy Waldorf zas až takovou novinkou. Už samotné označení dvojkou v názvu mnohé napoví: nástroj...
AV Bridging

Na několika chodbách, na největším evropského veletrhu profesionálních audiovizuálních technologií IBC 2013, nešlo přehlédnout slogan „SDI must die!“ (SDI musí zemřít), kterým firma Cinegy upozorňovala na svá řešení zaměřená na bezpáskové zpracování a odbavení videa.
Pro nezasvěcené, Seriál Digital Interface (SDI) je datové rozhraní, které dovoluje posílat v reálném čase datový stream, po koaxiálním kabelu pomocí něj můžete propojit v podstatě signálově dvě zařízení. Termín „signálově“...
Sony SpectraLayers Pro 2

Ačkoli se trh se softwarem pro práci se zvukem nebo tvorbu hudby zdánlivě velmi rozvíjí, když se na něj podíváme v klidu a objektivně, zas tak dynamický není. Objevují se nové možnosti ovládání, stále více integrovaných funkcí a řešení, ale máloco skutečně nabízí nějaký nový přístup nebo zásadní možnosti. Ani spektrální editace, čili řízené zásahy uživatele do tvaru spektra signálu a nikoli do jeho časové podoby, nejsou ničím novým. SpectraLayers ale přinesl skutečně svěží vítr a prostor pro...
iZotope RX 3

Psát o nových verzích osvědčených aplikací je zdánlivě jednoduché. Stačí přece najít ve firemní propagaci či dokumentaci přehled změn a rozdílů (samozřejmě k lepšímu) a článek je na světě. Ve skutečnosti je to však velmi obtížné, protože právě toto by bylo málo. Je třeba posoudit, jedná-li se o změny, které produkt posouvají po pomyslné vývojové ose, či jde-li pouze o promyšlené marketingové inovace, mající často hlavně placebo efekt vedený snahou o novost za každou cenu. Je také potřeba vžít...
TASCAM US-366

Již několik svých článků v tomto časopise jsem začínal úvahou o tom, že na současném trhu nalezne zájemce nepřeberné množství zvukových rozhraní (zvukových karet, chcete-li). Nejinak tomu bude i v tomto textu, což zmíněnou skutečnost jen potvrzuje. Zvukové rozhraní je totiž v současné technologické situaci při nahrávání stěžejním zařízením. Na jeho vlastnostech totiž primárně závisí kvalita digitalizovaného zvukového signálu, který je posléze zpracován pomocí DAW v počítači....
M-Audio Axiom AIR 61

Firma M-Audio přišla na jaře tohoto roku s novou řadou řídicích MIDI/USB klaviatur Axiom AIR. My se v následujícím testu zaměříme na nejvyšší model s 61 klávesami.
Axiom AIR 61 a jeho menší sourozenci (se 49 a 25 klávesami) tvoří novou řadu klávesových kontrolérů, které byly vyvinuty ve spojení s firmou AIR Music Technology - odtud označení v názvu. Svým vybavením a funkcemi navazuje na předchozí úspěšné modely Axiom, Axiom 2nd Gen a Axiom Pro.
Axiom AIR 61 je navržen velmi...
Externí hardware a routing

Ze spousty studií a dnes i zhusta z domácích "pracoven" vidíme, že se v nich nachází i spousta hardware, jež obklopuje centrální pracovní stůl. Článek bude zaměřen na téma, jak lze všechna tato zařízení využít při mixu a jaký je rozdíl práce oproti zaběhnutým standardům s plug-in efekty. Oprostit se totiž alespoň v jedné stopě od čistě softwarové cesty a využít k efektování nějaký hardware může být prostě fajn a nahrávka tím může (někdy i hodně) získat. Takže co se všechno okolo této...
HALion 5 a HALion Sonic 2

Ačkoli jsem dlouholetým uživatelem Cubase (již od verze SX2), platforma HALion je pro mne poměrně neznámá, proto tato recenze není nutně jen o novinkách verze 5, ale o nástroji celkově. Myslím, že to není na škodu, protože HALion stojí na rozdíl od DAW aplikací Steinbergu relativně v pozadí v rámci své části trhu. Spolu s Cubase je již delší dobu dodávána jeho odlehčená varianta, v současné verzi 7 se jedná o HALion Sonic SE. V oblasti virtuálních nástrojů využívám již delší dobu produkty...
Sound Forge Pro 11

Novinkou letošního léta je uvedení nové verze známé aplikace pro zpracování audio signálů a mastering firmy Sony Creative Software - Sound Forge Pro 11. V následujícím textu se zaměříme tradičně především na novinky a vylepšení, kterými tato verze oplývá.
Fakta. Sony Sound Forge Pro 11 je nástupcem léty prověřených aplikací pro digitální zpracování zvuku na počítači a to v rámci světa operačního systému Windows. I když podpora konkurenční platformy Mac OS X nechybí a to v podobě produktu...
Auro-3D

Již delší dobu se kinematografie potýká s řadou problémů, které způsobují odliv diváků z kin. A nejen to. Náklady na natočení filmu neustále stoupají a od toho se také odvíjí cena vstupenek do kin, která rovněž neustále stoupá. Diváci dávají přednost televizi anebo domácímu kinu, v poslední době k tomu přispívá i internet. Je tedy potřeba dát divákovi něco, co v jiném prostředí nezažije, a to je třídimenzionální zvuk. Vývoj však jde dále a v současnosti se již u filmu setkáváme i s tzv....
TASCAM DR-60D

O výhodách a nevýhodách natáčení videa pomocí fotoaparátů DSLR jsem již psal před nedávnem v souvislosti s rozhraním pro zpracování zvukových signálů Azden FMX-DSLR. Tento přístroj splňuje beze zbytku základní požadavek práce se zvukem, a to co možná největší zvukovou kvalitu signálů předávaných do audio části DSLR. Tam se však skrývají jistá omezení daná skromnějším řešením audioobvodů a hlavně v mnoha případech fixní záznamovou automatikou (pomíjím nyní modernější přístroje, které již jsou...
Formáty ukládání zvukových dat

Každý uživatel zvukového a hudebního softwaru si musel všimnout, že při importu nebo exportu zvukových dat máme na výběr velké množství formátů. A v zásadě používáme jen minimum z nich - pravděpodobně WAV a MP3. K čemu tedy ta záplava ostatních vlastně slouží? Pojďme si projít třeba ty, kterým „rozumí“ Cubase 7. Nechme až na závěr základní formát Wave (WAV), jelikož se na něj podíváme trošku detailněji, včetně varianty Broadcast Wave (BWF), která nám může v lecčem zjednodušit život....