Recenze
Steinberg Nuendo 6
Nuendo 6 je oproti verzi 5.5 samozřejmě velmi odlišné a tato skutečnost je v marketingu produktu silně zdůrazněna. Valná většina nových funkcí a vlastností se ale jako již tradičně kryje s novinkami v nejnovější verzi Cubase 7, která už je na trhu pár měsíců. Tyto novinky jsem rozebral poměrně detailně v této recenzi. Shrňme si jen ty nejdůležitější: kompletně předělaný mix, channel strip, výrazně vylepšený editor kanálu, mnoho zlepšení pro práci na komplexních projektech, vylepšené vyhledávání...
Remastering zvukových nahrávek
Následující článek se zabývá přehledem typů zvukových poruch a nežádoucích artefaktů ve zvukovém signálu a možnostmi jejich odstranění. Zvukový signál, ať již ve své původní analogové podobě nebo digitalizovaný, může obsahovat celou řadu neužitečných zvukových složek, které je potřeba v průběhu jeho zpracování na různých úrovních odstranit nebo alespoň potlačit. Z hlediska příčin vzniku a fyzikálních vlastností můžeme rozdělit rušivé signály dle následujího přehledu:
1....
Stopařův průvodce digitálním zvukem - 6. díl
Vzhledem k tomu, že počítače jsou přece jen již nějakou dobu nejčastějším zařízením pro zpracování zvuku, může být orientace v dostupných aplikacích pro jeho zpracování poněkud nesnadná. Tento článek si neklade za cíl být vyčerpávajícím výčtem všech aplikací, spíše má posloužit jako přehled jejich typů a hlavně srovnání a popis výhod a nevýhod vycházející z mých osobních pracovních zkušeností.
Letmý přehled trhu audio softwaru. Pokud se budeme snažit rozdělit dostupný software podle typu a...
Datové komprese zvukových signálů
Datové komprese patří k dnešnímu uchovávání a distribuci zvukového obsahu celkem neodmyslitelně a ani moc nezáleží na tom, jedná-li se o samostatný zvuk nebo součást audiovizuálního díla. Pojďme se na tento problém podívat trošku v kontextu celkové zvukové praxe, protože diskuzí na téma „který kodek má zelenější středy“, případně „jaká jsou nejlepší CD pro vypalování MP3 souborů“ už bylo dost. Mnoho lidí se denně setkává s nutností exportovat zvuk a rozhodováním jaký formát zvolit, pojďme si...
Stopařův průvodce digitálním zvukem - 5. díl
S rozvojem digitální techniky samozřejmě nastala i potřeba přenášet signál v digitální podobě. Důvodů je pro to hned několik, ať už jde o rozvod na velmi velké vzdálenosti, velkou odolnost proti rušení nebo snahu minimalizovat zbytečné D/A a A/D převody při propojování digitálních komponent systému. Původně šlo samozřejmě o propojení bod-bod, v podstatě paralely k analogovým spojům. V průběhu historie bylo standardizováno několik rozhraní, která vlastně přetrvala dodnes....
Jak nahrát živý koncert - 2. díl
V druhém dílu miniseriálu o nahrávání live produkcí se zaměříme na potřebné programové vybavení. Základem pro záznam vícestopého zvuku na počítači je aplikace (program) typu DAW, tedy Digital Audio Workstation. Tento zaběhnutý název typu aplikací vyjadřuje fakt, že se běžný počítač díky DAW programu promění v pracovní stanici pro záznam a zpracování zvukových signálů v digitální doméně. Jelikož dnes existuje celá řada různých aplikací pro tyto účely, je často nelehké se v nabídce zorientovat....
FL Studio Mobile
Donedávna bylo skládání hudby činností, kterou nešlo dělat kdykoliv a kdekoliv. S příchodem cenově dostupných a výkonných notebooků s dobrou baterií se možnosti mobilního skládání zase posunuly o kousek dál, ale stále to nebylo ono. Přece jen takto nešlo skládat ve stoje nebo za chůze. S příchodem chytrých telefonů padla i tato bariéra, protože tyto telefony mají malé rozměry umožňující držet je jednou rukou a disponují ovládáním programů prostřednictvím dotyků a dotykových gest....
Jak nahrát živý koncert - 1. díl
Následující dvoudílný článek se zabývá přehledem základních možností záznamu vícestopého audiosignálu při koncertech, divadelních a muzikálových představeních a jiných kulturních akcích, při kterých se využívá pro zprostředkování signálů z jeviště do hlediště ozvučovací systém. Pryč jsou definitivně doby, kdy se posluchači spokojili s pouhým stereofonním záznamem pořízeným z hlavního výstupu ozvučovacího pultu. I když může mít zachycení atmosféry živého koncertu v této formě velkou historickou...
iZotope Insight
Firma iZotope je již mnoho let známá dnes již bohatým portfoliem nástrojů pro zpracování audiosignálů, a to po technické i tvůrčí stránce. Ať již se jedná o plug-iny nebo samostatné aplikace, vždy představují pokroková řešení a promyšlenou koncepci. Nástroj, který dnes představím, není nástrojem tvůrčím, ale je určen k tomu, aby zvukovou tvorbu udržel v mezích, které předpisují normy a doporučení a také k tomu, aby vizualizoval důležité parametry audiosignálu mající vliv na výslednou podobu...
Steinberg Cubase 7
Když byla oznámena nová verze mého nejoblíbenějšího DAW softwaru, přijal jsem zprávu nejdřív s jistou nedůvěrou. V době, kdy se zákazníci často stávají neplacenými beta-testery a produkty, které se tváří jako určené profesionálům, se nepokrytě orientují na hobby segment, se nelze divit. V tomto pocitu mne bohužel podpořila i změna strategie firmy Steinberg, kdy nejzásadnější novinkou stěžejního updatu 6.5 bylo to, že byl zpoplatněn. Přidané drobnosti podle mne neospravedlňovaly cenu, zejména ve...
Stopařův průvodce digitálním zvukem - 4. díl
Problematika hlasitosti signálu je mnohem komplexnější, než by se na první pohled mohlo zdát. Ve světě digitálního audia jsou sice měřáky přítomny na každém kroku, ale moc nám nepomohou. Valná většina z nich totiž měří špičkovou hodnotu signálu a primárně slouží ke kontrole, že nepřekračujeme maximální úroveň daného zařízení a nedochází ke zkreslení. Takové měření nám ale dává jen skutečně velmi velmi omezenou informaci o tom, jak hlasitě bude signál vnímán a mezi dvěma signály se shodnou...
Native Instruments ABSYNTH
První verze syntezátoru vyšla již v roce 2000 a to z dílny firmy Rhizomatic Software. Původně byl vydán jako samostatná aplikace a pouze pro Macintosh. Umožňoval real-time přehrávání při ovládání pomocí MIDI a zaznamenávání vytvářených zvuků. Z recenzí jako např. té na soundonsound.com je patrné, že již tehdy v něm bylo obsaženo to, co činí ABSYNTH zajímavým i dnes. Velmi brzy si německá firma Native Instruments všimla potenciálu produktu a již roku 2001 ho uvedla pod svým jménem a i jako...
Cakewalk SONAR X2
Firma Cakewalk je mezi uživateli známa již několik desítek let. Koneckonců první zvukové karty byly dodávány s MIDI programy právě od této firmy. Je s podivem, že se firma dokázala na hudebním trhu tak dlouho udržet a o to víc, že se věnuje pouze uživatelům s operačním systémem Windows. Navíc patří mezi přední dodavatele hudebního softwaru vůbec. Určitou zásluhu je nutné připsat i firmě Roland, která má společnost Cakewalk pod svými ochrannými křídly. Díky tomu jsou LE verze hudebního programu...
IK Multimedia ARC System 2
Firma IK Multimedia přichází s druhou generací efektu pro analýzu a úpravu zvuku v poslechové místnosti. Když se v roce 2007 objevil na trhu korekční systém ARC (Advanced Room Correction System), byl prvním a jediným systémem, který byl schopen pomocí speciálního mikrofonu změřit frekvenční a akustické vlastnosti místnosti a za pomoci speciálního plug-inu naměřené hodnoty započítat do finálního zvuku.
Nová verze přináší hlavně vylepšený algoritmus firmy Audyssey MultEQ XT32, který nabízí...
Stopařův průvodce digitálním zvukem - 3. díl
Počítače jsou samozřejmě dávno součástí jak zvukové praxe, tak běžného života. I v těch nejlepších studiích bude jako „vícestopý magnetofon“ sloužit DAW čili Digital Audio Workstation. A to i tam, kde bude k mixu využíván třeba velký analogový mixážní pult. Schopnosti a možnosti, které dnešní audio software nabízí, nebudeme v tomto článku rozebírat, rád bych se totiž zaměřil detailněji na to, jak vlastně tyto systémy fungují. Pouze stručně si připomeňme, co je potřeba k tomu, abychom mohli...
MAGIX Sequoia 12
Program Sequoia netřeba dlouze představovat. Reprezentuje špičku v oblasti profesionálního zpracování audia na PC a také vrchol nabídky produktů svého tvůrce - firmy MAGIX. Je určen k profesionálnímu nasazení v AV postprodukci, dále k nahrávání, střihu, mixu a masteringu v hudebních studiích, použití v rozhlase, televizi apod. Novinkou letošního roku je uvedení již dvanácté verze této aplikace, s jejímiž novinkami a vylepšeními se seznámíme v následující recenzi.
Na úvod....
iZotope Alloy 2
Firma iZotope pokračuje v trendu zásadního osvěžení svého výrobního programu. Mimo inovace stěžejních výrobků, jimiž bezesporu jsou Ozone 5 a RX 2, přinesla v nedávné době i produkty zcela nové (virtuální syntezátor Iris, Stutter edit a další). Nyní přišel čas na omlazovací kúru dalšího úspěšného pluginu firmy iZotope, mixážního multiefektu Alloy, který byl již ve své původní verzi výrobkem velmi zdařilým. Psal jsem o něm na stránkách tohoto časopisu před nějakým časem a ocenil jsem jej jako...
Studiologic Sledge
Nástroj Studiologic Sledge je novým přírůstkem na poli virtuální analogové syntézy, tentokrát v hardwarovém provedení. Syntetizér Studiologic Sledge byl poprvé představen na letošním jarním hudebním veletrhu ve Frankfurtu. Od té doby jsme na nástroj čekali až do letošního léta, kdy byl konečně k dispozici na vyzkoušení. Proč se dodávka nástroje zpozdila není přesně známo, o to větší byla ale zvědavost, jak nástroj zní a jak se s ním pracuje.
Výrobcem syntetizéru Sledge je italská firma...
Stopařův průvodce digitálním zvukem - 2. díl
V tomto dílu se podíváme na problematiku spojenou s druhým ze základních parametrů digitálního signálu a to vzorkovací frekvencí. Zatímco bitová hloubka (viz první díl seriálu) nám říká, kolik číslic má informace o úrovni signálu, vzorkovací frekvence udává, kolik těchto čísel za sekundu signálu známe. Udává se v hertzech (Hz), stejně jako frekvence signálu jako taková. Pro přesnost si doplňme, že tato jednotka udává počet zopakování nějakého děje za sekundu, fyzikální rozměr má s-1, tedy...
Stopařův průvodce digitálním zvukem - 1. díl
Digitální technika je dnes samozřejmostí. Je všude kolem nás a obzvlášť práci s videem a se zvukem si bez ní lze jen těžko představit, pokud uvažujeme běžnou praxi, extrémy vynechme. K jejímu rozšíření v praxi došlo docela rychle, přesto se zdá, že se s ní stále mnoho lidí zcela nesžilo a snaží se spíš jen přežít onu nevyhnutelnou spolupráci. Tento seriál by měl nejen přispět k ujasnění pojmů a principů digitální techniky a digitálního zpracování signálu, ale také posloužit jako přehled...
RME HDSPe MADI FX
Jednou z novinek letošního horkého léta je zvuková karta HDSPe MADI FX od renomovaného německého výrobce RME. Jedná se o novinku převratnou a to zejména počtem využitelných zvukových kanálů, který je umožněn díky obsluze až tří obousměrných rozhraní formátu MADI. Svého předchůdce, kartu HDSP MADI, nechává díky své výbavě a výkonu daleko za sebou.
Základní údaje. Zvuková karta RME HDSPe MADI FX je dodávána v podobě dvou zásuvných karet do běžné počítačové skříně. První, hlavní z nich, je...