Recenze

27. 4. 2015

Moog Sub 37

Nový model analogového syntetizéru legendárního výrobce.

Firma Moog Music Inc., kterou není třeba dlouze představovat, přichází na trh s novinkou, která kombinuje tradiční intuitivnost ovládání, komfort programovacích možností, ale především kvalitní analogový zvuk ve zbrusu novém produktu s názvem Sub 37. Podívejme se blíže, co tento nástroj nabízí.
Úvodem trocha historie. Nástroje značky Moog jsou bezesporu legendou. Znamenají podstatnou část historie vývoje hudební elektroniky vůbec a jejich konstruktér, R. A. Moog, bude navždy ikonou, která...


Unikátní kompresor a expander s detekcí beatu.

Dnes si představíme velmi specifický nástroj na práci s dynamikou a hlasitostí bicích nástrojů a beatů. Sound Radix Drum Leveler je kombinací downward/upward kompresoru a expanderu založeného na detekci beatů v rytmu. Díky selektivní změně hlasitosti pro jednotlivé beaty je dosaženo kontinuální a velmi přirozené práce s gainem pro jednotlivé prvky bicí soupravy a nepotřebný šum nebo zvukový materiál mimo váš zájem zůstává v nahrávce nedotčen.
Vše probíhá podobně jako u efektů založených na...

13. 4. 2015

TASCAM DR-70D

Inovovaný zvukový mixer a rekordér pro DSLR kamery, ale nejen pro ně.

Již několikrát jsem v souvislosti se zvukovou stránkou audiovizuálních děl vytvářených pomocí DSLR kamer na tomto serveru referoval o problematice snímání zvukové složky těmito kamerami a poukazoval jsem na omezení, která jsou dána zvolenou technologií. Ta je, jak již bylo také připomenuto, v oblasti obrazu přínosem pro invenční tvůrce s omezeným rozpočtem, ale v oblasti zvuku je zvolené řešení vždy kompromisní, a to i tehdy, je-li DSLR kamera vybavena přídavným (třeba i směrovým) mikrofonem....

Nová verze komplexního kontroléru pro Ableton Live a její malí sourozenci.

Původní USB kontrolér APC 40 vyšel v roce 2009 a byl to první produkt firmy Akai, který nabídl těsnější integraci s DAW Ableton Live. A to takovou, kterou nemusíme nijak řešit, jelikož vše je již propojeno, tedy skutečně „vybalíme a jedeme“. Častým problémem více obecných na MIDI nebo OSC postavených systémech je přitom fakt, že je musíme ještě hodně doladit a nastavit, byť potom máme prakticky neomezené možnosti. Dle mého názoru najdeme i dnes na trhu příliš mnoho obecných a málo specifických...

Přenosné nahrávací zařízení s relativně vzdálenou správou.

Celý svět dnes nahrává. Tato věta, i když značně přehnaně, ukazuje na fakt, který je zřejmý již delší dobu, a to na nebývalé rozšíření práce se zvukem (ale obecněji i s multimediálním obsahem) mezi početnou amatérskou a poloprofesionální veřejností.
Na trhu je nepřeberné množství přenosných nahrávacích zařízení a není význačnějšího výrobce v oboru audiotechniky, který by neměl nějaké takové zařízení ve svém výrobním programu. S tímto konstatováním je spojena celá řada problémů obecnějšího...

18. 3. 2015

iZotope Iris 2

Virtuální nástroj pro práci se samply.

Novinkou v nabídce produktů firmy iZotope, která je známá jako úspěšný tvůrce nástrojů pro mastering a remastering zvukových nahrávek, je již druhá verze virtuálního hudebního nástroje s názvem Iris. Pracuje na bázi zpracování samplovaného materiálu a to netradičním, inovativním způsobem. My se v následujícím testu podíváme na Iris 2 zblízka.
Úvodem. Firma iZotope započala s vývojem virtuálních nástrojů pro počítače poměrně nedávno. Její hlavní a historicky starší oblastí činnosti je vývoj...


12. 3. 2015

Samplitude Pro X2

Tentokrát s VCA, Elastic Audio a luxusním Timestretchingem.

V prosinci loňského roku nám firma MAGIX představila novou verzi Samplitude s označením Pro X2, jež navazuje na verzi Pro X, kterou jsme recenzovali z listopadu 2011. Druhá verze Pro X oslavuje 25 let profesionálního audia ve firmě MAGIX. Má čistě 64bitový základ a přináší exkluzivně zcela novou technologii zplane time stretchingu a pitch shiftingu, pokročilé VCA fadery (Voltage Controlled Amplifiers), dlouho očekávané Elastic Audio, VST3 rozhraní, nové instrumenty a vychytanou ladičku....

Nová verze populární DAW.

Téměř ihned po skončení populárního slevového blázince okolo tzv. Black Friday ohlásila německá firma Steinberg vydání nové celočíselné verze DAW Cubase. Přiznám se, že mě to překvapilo, protože jsem měl pocit, že poslední placený update (tedy verze 7.5) vyšel poměrně nedávno. Ukázalo se, že tomu tak úplně není, že jen čas běží nehezky rychle. K vydání další verze došlo téměř přesně po dvou letech od vydání verze 7 a zmiňovaný „půl-update“ vyšel přibližně v polovině tohoto období....

20. 2. 2015

Synapse Audio DUNE 2

Differential Unison Engine (DUNE).

Německý tým vývojářů v Synapse Audio Software připravil v květnu 2014 zcela novou a přepracovanou druhou verzi softwarového syntezátoru DUNE. Nejde ani tak o novou verzi, jako spíše o zcela nový syntezátor. V Synapse jej totiž skutečně přepracovali od nuly tak, aby poskytoval ještě lepší zvukovou kvalitu a zároveň umožňoval generování větší škály zvuků.
Systémové požadavky a kompatibilita. Tak předně verze 2 není kompatibilní s první verzí DUNE (představenou na konci roku 2013) a to vůbec....

Zvuková rozhraní, která si na nic nehrají, zato dobře hrají.

Bylo by pouhým opakováním známé skutečnosti, kdybych znovu přesvědčoval čtenáře o tom, že nabídka zvukových rozhraní je přebohatá. Je tomu tak a každý, kdo aspoň trochu sleduje tento segment trhu zvukové techniky, může dosvědčit, že i přesto, že výběr je nejen bohatý, ale i velmi různorodý, přicházejí na trh novinky, které nabídku ještě více zahušťují. Zvuková rozhraní produkují nejen specializovaní výrobci, ale i ti, kteří tato zařízení zařadili do portfolia svých výrobků nejspíše proto, aby...

Nová generace virtuálního zvukového modulu.

Italská firma IK Multimedia vznikla v devadesátých letech minulého století a jako první přinesla inovativní řešení zpracování zvuku v počítači. Osobně jsem se s produkty firmy setkal již v roce 1997, kdy byl představen program pro zpracování smyček v reálném čase s názvem Groove Maker. O dva roky později přišel na svět můj nejoblíbenější masteringový nástroj T-RexS. V roce 2001 pak vznikla první verze virtuálního zvukového modulu, chcete li sample playeru s názvem SampleTank....


22. 1. 2015

Reason 8

Osvědčené postupy v novém kabátě.

Koncem dubna představila firma Propellerhead Software sedmičkovou verzi Reasonu. Během následujících měsíců však ještě vývojáři zapracovali a 30. září byl na trh uveden Reason 8. Jeho hlavním tahákem je rychlejší a jednodušší uživatelské rozhraní ve zcela novém grafickém provedení. Rychleji tak přetvoříte své hudební představy do zvukové podoby.
Nový vzhled. Srovnáme-li Reason 8 s předchozí verzí, došlo především k velmi zásadním změnám ve vzhledu a chování. Nový plochý design s velkými...

13. 1. 2015

Modulace v Abletonu

K-devices TED, Ext2, REF a další Max4Live zařízení zdarma.

Na trhu je velká spousta syntetizátorů. Kromě kvality jejich zvukového projevu mohou být dalším důležitým faktorem při jejich výběru nabízené možnosti modulace. V tomto ohledu se mi velmi líbí třeba syntetizátor firmy Native Instruments se jménem Massive, u kterého můžeme pomocí nízkofrekvenčních oscilátorů nebo krokových sekvencerů ovládat téměř všechny jeho parametry. Pokud však touto funkcí váš oblíbený syntetizátor nedisponuje a vy po ní toužíte, mohl by vám tento článek přijít vhod za...

8. 1. 2015

iZotope Ozone 6

Nová verze komplexního masteringového procesoru.

Po nedávném uvedení nové verze balíku pro zvukové rekonstrukce a retuše RX4 uvádí americká firma iZotope i novou verzi svého stále asi nejznámějšího produktu Ozone. Ten myslím není potřeba příliš detailně představovat, ale pro pořádek uveďme, že se jedná o komplexní masteringový procesor, který dle mého názoru reprezentuje v současné době nejsilnější „nemodelační“ nástroj. Abych věc upřesnil, je třeba zdůraznit, že modelací analogových zpracování obsahuje celou řadu, nikdy ale celé konkrétní...

2. 1. 2015

Waldorf Streichfett

Smyčcový syntetizér v desktop provedení.

Německý výrobce Waldorf přišel v letošním roce s novinkou v podobě kompaktního zvukového modulu s tajemným názvem Streichfett. Názvem, který si pohrává s myšlenkou vyvinout simulátor klasických smyčcových syntetizérů sedmdesátých let minulého století a to v novém, moderním provedení a s „tlustým“ zvukem. Jak se to výrobci povedlo se pokusíme zjistit v následujícím testu.
Historické pozadí. Především je potřeba uvést na pravou míru fakt, že si nástroj Waldorf Streichfett nemáme plést s...

22. 12. 2014

iZotope RX 4

Od restaurování zvukových souborů ke kompletní postprodukci.

Není tomu tak dávno, co firma iZotope uvedla na trh program pro restaurování zvukových souborů iZotope RX 3. Informaci o něm a zhodnocení jeho vlastností a užitné hodnoty jsem v tomto časopise přinesl zhruba před rokem a ještě před tím jsem informoval i o verzi RX 2. Je tedy možné vidět optikou několika let, jak se měnil názor výrobce na zaměření této užitečné aplikace a její určení. Na příkladu právě tohoto programu je velmi dobře vidět vývoj pohledu výrobce na zacílení výrobku na poněkud...


Nová verze produkčního balíku a nový specializovaný kontrolér a ovládací software.

KOMPLETE netřeba příliš představovat. Postavení tohoto balíku na trhu hudební a zvukové produkce je zcela jistě zásadní. Dá se určitě říci, že nemalá část uživatelů plánuje nákupy a rozšiřování svého vybavení podle toho, jak bude nový KOMPLETE vypadat a kdy vyjde. Příslušná fóra jsou plná odhadů, spekulací a také tipů, jak ještě zvýhodnit případný nákup, např. pravidelnými „výprodejovými“ akcemi, které se objevují nedlouho před vydáním nové verze.
Letošní verze je už desátá v pořadí a...

14. 12. 2014

ICON QCon Pro

Užitečný kus železa na pracovním stole.

Hned v úvodu tohoto článku si dovoluji upozornit čtenáře, že podtitul není míněn nikterak pejorativně. Naopak, myslím to v nejlepším slova smyslu s uznáním a doufám, že následující text vše náležitě vysvětlí.
Dnes mám před sebou USB-MIDI kontrolér QCon Pro, výrobek firmy ICON. Nejde o úplně žhavou novinku, na trhu se objevil již v roce 2012, u nás však ke škodě věci nikoli a rozhodně není v nabídce obchodních audiofirem příliš zastoupen. Oprávnění k recenzi tu však přesto je, neboť se...

30. 11. 2014

Steinberg Nuendo 6.5

Nová „půlverze“ DAW zaměřené na zvukovou postprodukci.

Více než půl roku po uvedení Cubase 7.5 vychází i jí odpovídající update pro Nuendo s číselným označením tradičně o jedničku nižším. Jako v minulé (a první placené) půlverzi 5.5 tak můžeme očekávat všechny již známé novinky a k tomu také nějaké novoty ve vlastnostech, které má v rámci portfolia Steinbergu pouze Nuendo.
Pojďme si nejdřív rychle shrnout změny totožné s Cubase. Zároveň jsem nyní přece jen schopen je lépe zhodnotit vzhledem k intenzivnímu používání nové verze již od jejího...

12. 11. 2014

Akai MPK261

MIDI klaviatura.

Akai Professional přichází v letošním roce s obnovenou řadou svých řídicích klaviatur řady MPK. Po úpěšném uvedení předchozí verze došlo ještě k dalším vylepšením. Modely MPK225, MPK249 a MPK261 tvoří ucelenou řadu nejvyšší třídy ve firemním portfoliu. My se dnes podíváme na největší model v následující recenzi.
Popis. Už samotná krabice, ve které Akai MPK261 přišel zabalen, napovídala, že se nejedná o levnou plastovou hračku. Vzhledem k jejím rozměrům a váze bylo patrné, že v sobě ukrývá...

Plug-iny třetích stran pro Reason.

Firma Propellerhead Software představila novou platformu pro rozšíření v podobě specifických plug-inů poprvé ve verzi 6.5, kterou nabídla majitelům šestkové verze zdarma. Do té doby hrdě hlásala, že žádná rozšíření, VST a další technologie třetích stran podporovat nebude, jelikož by to zničilo stabilitu a rychlost celé aplikace. Rack Extensions jsou tu a mají být vším tím dobrým, co známe z oblasti audio plug-inů. Zároveň mají být velmi šetrné a přátelské k samotnému Reasonu a zachovat tak jeho...